Livepodd om hur medier och influencers mår i coronakrisen
Sep 10, 2020

Livepodd om hur medier och influencers mår i coronakrisen

Hösten är här och det har blivit dags för ännu en livepodd i pandemins tecken. Gäster är Yasmine Winberg, reporter och redaktör på Resumé och Linnéa Kihlström, reporter och redaktör på Dagens Media. Hur har corona påverkat medier och influencers?

Så mäter du kundresan med Google
Aug 29, 2017

Så mäter du kundresan med Google

Passion för kommunikation riktar i avsnitt 38 fokus på mätning, konverteringar och den digitala kundresan. Gäst är Lina Hansson, konverteringsspecialist på Google som tar lyssnaren igenom de olika faserna i kundresan och förklarar hur man ska gå tillväga för att lyckas öka konverteringar på webben med hjälp av data.

Iza & Elle – stjärnor på Musical.ly
Jul 06, 2017

Iza & Elle – stjärnor på Musical.ly

I avsnitt 49 lär vi oss mer om Musical.ly och våra lärare är 13-åriga Iza och Elle som är störst på appen i Sverige med hela 4 miljoner följare och de växer även på Instagram och Youtube. Vi åkte hem till dem för att spela in podden och där fick vi även en pratstund med deras mamma, tillika manager, Stina Cryssanthander.

Kommunikatörens vardag och framtid med Juan Navas
Jun 30, 2017

Kommunikatörens vardag och framtid med Juan Navas

I avsnitt 37 av Passion för kommunikation får vi besök av Juan Navas, kommunikationsansvarig för Sveriges Kommunikatörer. Hur ser kommunikatörernas vardag ut idag och vilka trender kommer att prägla de kommande åren? Tillsammans med Åsa Melin Mandre och Alexander Mason analyserar trion resultaten från Cisions journalist- och kommunikatörsundersökning 2017.

Cisions journalist- & kommunikatörsundersökning 2017
Jun 30, 2017

Cisions journalist- & kommunikatörsundersökning 2017

Relationen mellan journalister och kommunikatörer är en ständigt pågående terapisession. I fjol berättade vi om den komplicerade kärlekssagan där kommunikatören hyste betydligt starkare känslor än journalisten. 2016 sade två av tio journalister att de upplevde kontakten med kommunikatörer i arbetet som positiv. I dag är det dubbelt så många som ger tummen upp till kommunikatörer, ett tydligt tecken på att medielandskapet håller på att ritas om i realtid.

Fake news med Viralgranskaren – så påverkas kommunikatörer
Jun 19, 2017

Fake news med Viralgranskaren – så påverkas kommunikatörer

Temat för det 36:e avsnittet av Passion för kommunikation är falska nyheter på nätet. Hur stort är problemet, vad kan man göra åt det och hur påverkar det företagsvärldens kommunikation? Gäst i studion är Åsa Larsson, en av grundarna till Metros Viralgranskaren som arbetar för att kila sig in mellan människors finger och dela-knappen. Som alltid ackompanjeras gästen av Alexander Mason och Åsa Melin Mandre när pfk-podden tar sig an fake news.

Så skapar du en framgångsrik företagspodd
May 23, 2017

Så skapar du en framgångsrik företagspodd

Avsnitt 35 av Passion för kommunikation är speciellt av flera anledningar. Dels tar podden ett metaperspektiv eftersom temat handlar om hur man går till väga för att lyckas med sin företagspodcast. Dessutom spelades avsnittet in live på scen inför publik. Gäster i livepodden är poddproducenten och poddaren Clara Fröberg som driver en av Sveriges största träningspoddar, Styrkebyrån, och Erik Johansson, ljudtekniker från Apear som hjälper många att producera poddar och få bra ljud. Programledare är, som vanligt, Åsa Melin Mandre från Greenhill Relations och Alexander Mason, kommersiell chef för Cision Sverige.

Den magiska maskinen bakom en KIT-film
Apr 26, 2017

Den magiska maskinen bakom en KIT-film

Passion för kommunikation tar i det 34:e avsnittet ett grepp på fenomenet KIT som med sina patenterade KIT-filmer har skapat en egen formula för hur man paketerar en historia och presenterar den med rörlig bild. Gäst i studion är Fredrik Strömberg, en av grundarna till medieföretaget, som tillsammans med Alexander Mason och Åsa Melin Mandre reder ut hur en KIT-film blir till. Detta och mycket mer när PFK möter KIT!

Duktiga flickors revansch med Birgitta Ohlsson
Mar 27, 2017

Duktiga flickors revansch med Birgitta Ohlsson

Riksdagsledamoten, feministen och numera författaren Birgitta Ohlsson besöker podden för att prata om boken Duktiga flickors revansch som hon är aktuell med. Tillsammans med Alex Mason och Åsa Melin Mandre diskuterar de kvinnans roll i offentligheten i allmänhet och den nypublicerade boken i synnerhet. Boken, som till stora delar handlar om Birgittas uppväxt som objektivt duktig flicka, tar bland annat upp myter om duktiga flickor och Birgitta presenterar flera budord som hon vill inspirera andra duktiga flickor med. Trion resonerar dessutom kring företagsorganisationer och huruvida kvinnor gynnas eller missgynnas av att verka inom olika typer av organisationsstrukturer.

Innovation, teknik och kulturell relevans med Mattias Ronge
Feb 21, 2017

Innovation, teknik och kulturell relevans med Mattias Ronge

Med kampanjer som Fyllefiltret, Svettmaskinen och Give a Beep har Edelman Deportivo visat att innovation och teknik spelar viktiga roller i PR-arbetet. Mattias Ronge, VD för Edelman Deportivo, besöker PFK-podden och berättar om hur byrån har implementerat dessa olika innovativa kombinationer mellan digitala och analoga verktyg i sina kampanjer.

Framtidens PR med Jerry Silfwer
Jan 17, 2017

Framtidens PR med Jerry Silfwer

I avsnitt 31 av Passion för Kommunikation får Alexander Mason och Åsa Melin Mandre celebert besök av Jerry Silfwer, även känd som Doktor Spinn och vinnare av Cision PR Influencer Award på Spinngalan 2016. Jerry delger sina tankar kring priset och det faktum att han har utmärkts till den PR-konsult med störst digitalt inflytande. Trion diskuterar nyhetsbrevets existensberättigande och dess position i dagens digitala landskap. Vi får reda på Jerrys bakgrund och hur det är att vandra runt med epitetet doktor spinn. Missa inte heller diskussionen om evergreen content och vikten av att producera innehåll i dagens digitala medielandskap som är lika relevant om två år som när det publiceras.

Svenskarnas internetvanor 2016 med Måns Jonasson
Nov 10, 2016

Svenskarnas internetvanor 2016 med Måns Jonasson

I avsnitt 29 av Passion för kommunikation kommer Måns Jonasson från Internetstiftelsen för att presentera rapporten Svenskarna och internet 2016. Vi tar pulsen på Sverige genom att fråga oss hur svenskarna beter sig på internet år 2016. Vad gör de på internet, hur länge är de där och hur stor del av internetanvändningen sker numera via mobilen? Trion analyserar vad som är bra med internet och vilka farhågor som oroar. Dessutom avslöjar Måns det allra viktigaste – hur många har hittat kärleken på nätet?

Ekonomijournalistik och digitalisering med Viktor Ström
Nov 03, 2016

Ekonomijournalistik och digitalisering med Viktor Ström

Hur utvecklas ekonomijournalistiken i Sverige? Hur bra är ickenoterade bolag på finansiell kommunikation och hur navigerar man som reporter bland hypade start-up-prognoser? I avsnitt 10 besöker journalisten Viktor Ström från DI Digital IR-podden och berättar om sin syn på digitaliseringen inom näringslivet och hur det påverkar börsmarknaden. Dessutom berättar han hur ofta telefonen ringer om nyhetstips och förklarar hur man ska kontakta honom.

Så använder vi sociala medier 2016
Oct 13, 2016

Så använder vi sociala medier 2016

Vad gör vi i sociala medier idag, vilka kanaler används mest och hur viktigt är sociala medier jämfört med traditionella medier? Måns Jonasson, digital varumärkesexpert på Internetstiftelsen gästar Passion för kommunikation och avslöjar svenskarnas sociala medievanor 2016.

Inflytande, politik och digital makt med Alice Teodorescu
Sep 27, 2016

Inflytande, politik och digital makt med Alice Teodorescu

Alice Teodorescu, politisk redaktör och chef för ledarsidan på Göteborgsposten gästar Passion för kommunikation för att prata digitalt inflytande och vem det är som har makten inom politisk opinionsbildning idag. Alice delar med sig om hur den politiska debatten utvecklas på digitala nyhetssajter och i sociala medier och diskuterar vem det faktiskt är som påverkar den politiska debatten online och hur du gör för att nå dem.

Digital företagskommunikation med Günther Mårder
Aug 15, 2016

Digital företagskommunikation med Günther Mårder

I avsnitt åtta av IR-podden gästas studion av Günther Mårder, VD för Företagarna och en av de största digitala makthavarna inom finanssektorn. Tillsammans med Magnus Thell och Åsa Melin Mandre diskuteras det digital företagskommunikation och vilka möjligheter det ger. Det tipsas om vilket innehåll som fungerar bra online med fokus på Investor Relations och Günther delar med sig om hur han byggt upp sin stora följarbas i sociala medier. Han berättar även om #företagarpodden och ger tips på hur man bygger en framgångsrik podcast.

Journalistens roll idag med Emanuel Karlsten
Jul 05, 2016

Journalistens roll idag med Emanuel Karlsten

I avsnitt 25 av Passion för kommunikation får vi besök av journalisten Emanuel Karlsten. Hur ser journalistens roll ut idag och hur viktiga är medierna för oss kommunikatörer? Tillsammans med Åsa Melin Mandre och Alexander Mason pratar trion om Cisions årliga journalist- och kommunikatörsundersökning och vilka åsikter, tankar och slutsatser Emanuel har kring denna. De talar även om influencers, journalistikens uppgift och det nya ekosystemet för information som växter fram. De avslutar med att berätta vilka vanliga fallgropar som kommunikatörer gör samt ger tips på hur man kan förbättra sina journalistkontakter.

Cisions journalist- & kommunikatörsundersökning 2016
Jun 09, 2016

Cisions journalist- & kommunikatörsundersökning 2016

Cision genomför årligen en journalist- och kommunikatörsundersökning i syfte att kartlägga arbetssätt och utmaningar i dessa yrkesroller samt skapa en bättre förståelse mellan journalister och kommunikatörer.

Att driva opinion i sociala medier
Jun 08, 2016

Att driva opinion i sociala medier

I avsnitt 24 av Passion för kommunikation får studion besök av den borgerliga opinionsbildaren Rebecca Weidmo Uvell. Rebecca berättar hur hon driver opinion i sociala medier och hur bloggen fungerar som hub i hennes digitala närvaro. Dessutom avslöjar hon hur hon bemöter de kommentarer från känslorna hon väcker på Twitter. Vidare diskuterar trion i studion det politiska bloggandet i Sverige, vilka opinionsbildare det finns på nätet och vilka som har förmågan att påverka. Hur viktigt är det personliga varumärket och måste man brinna för det man gör?

 Så kommunicerar du med unga idag
May 10, 2016

Så kommunicerar du med unga idag

Passion för kommunikation får i avsnitt 23 besök av Katarina Graffman, som är antropolog och expert på ungas mediebeteenden. Avsnittet fokuserar på hur vi kommunicerar till unga idag och vilka fallgropar företagen hamnar i när de försöker nå den målgrupp som har kommit att kallas Generation Z och Millennials. Digitaliseringen är den stora brytpunkten, men vad innebär den för Gen Z och Millennials medievanor? Hur gör man med en generation där identiteter formas av en helt och hållet digital verklighet? I avsnittet berättar Generation Z även själva om sina medievanor och hur deras digitala liv ser ut. Hur bra är de egentligen på att ta till sig information och vilken information swipear de omedelbart bort?

Film som driver opinionsbildning
Apr 14, 2016

Film som driver opinionsbildning

I avsnitt 22 av Passion för kommunikation får vi besök av dokumentärfilmaren och journalisten Oscar Hedin, som driver filmbolaget Film and Tell. Filmbolaget gör dokumentärer som ska åstadkomma positiva samhällsförändringar och i avsnittet berättar Oscar mer om hur han gör film som både förändrar lagar och blir guldbaggenominerade. Tillsammans med Åsa Melin Mandre och Alexander Mason talas det även om den digitala revolutionen, att vi befinner oss i en tid där företag kan ta en ny roll och att man måste skärskåda sig själv på ett helt annat sätt idag för att lyckas med sina affärer. Det diskuteras även hur Film and Tell arbetar med företag som vill vara med i en förändring till det bättre och vilka utmaningar som finns.