Det finns många typer av influencers som kan påverka vad konsumenterna tänker, vill ha och så småningom köper. Men vilken röst väger tyngst och är den bästa samarbetspartnern för varumärken? I vår globala kommunikationsrapport har 410 seniora kommunikatörer och marknadsförare, både från byråer och inhouse, deltagit för att måla upp bilden av hur inflytande kan variera beroende på marknad.

Ladda ned rapporten kostnadsfritt här! 

 

Globalt har vanliga konsumenter störst inflytande, men traditionella journalister och kändisar ligger inte långt efter. Kändisar är faktiskt rankade som den främsta gruppen i tre av de deltagande länder­na (och på delad förstaplats i ett fjärde land). Den viktigaste slutsatsen är att länderna har olika uppfattning om influencergrupperna, så de förtjänar alla varumärkenas uppmärksamhet och respekt.

Om man ser till de svenska resultaten skiljer det sig nämnvärt från övriga marknader. Svenska kommunikatörer sticker ut genom att slå ett slag för Social Selling och placerar egna anställda som den allra viktigaste influencergruppen för att påverka konsumentbeteendet.

I Cisions globala kommunikationsrapport 2018 har 410 seniora kommunikatörer och marknadsförare från sju olika länder deltagit och delgett sin bild av hur kommunikationsklimatet ser ut i det land de verkar inom. Denna rapport är utmärkt för dig som vill bilda en uppfattning om hur kommunikationsklimatet ser ut i olika delar av världen, vilka faktorer som är betydande där och hur de skiljer sig från den svenska marknaden.

Fantastisk kommunikation kan verka gångbart internationellt men det är viktigt att komma ihåg att parametrarna som mäter huruvida kommunikation är fantastisk eller inte varierar beroende på var du vill kommunicera och därför måste du anpassa din strategi därefter.

Ladda ned rapporten kostnadsfritt i dag för att få nya kunskaper om hur förtjänad kommunikation bäst tillämpas – från USA till Kina med lilla Sverige däremellan.

About Oskar Larsson

Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen.
Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com