De 20 nominerade till Cision PR Influencer Award 2018 är nu presenterade. Utmärkelsen tilldelas den PR-konsult som under året har haft störst inflytande i digitala kanaler och delas ut på Spinngalan den 22 november. I år har extra fokus lagts på nya digitala kommunikationsformat och personlig direktkontakt med följare där stories i sociala medier har viktats in i bedömningen för att utse vinnaren av Cision PR Influencer Award.

Nomineringarna tas fram med hjälp av Cisions egna rankningsmetod över inflytande i digitala nyhetsmedier och sociala medier. Arbetet med att utse de nominerade börjar tidigt under hösten genom att Cisions researchteam tar fram en lista över inflytelserika personer inom PR och kommunikation. De utgår då ifrån en mängd parametrar så som antal följare i sociala medier till spridning av innehåll och mediesynlighet. Varje parameter viktas sedan noggrant och möjliggör en sortering för att få fram de personer som under året haft störst inflytande.

Parametrarna ses årligen över för att de ska spegla de trender och betydande faktorer som präglar dagens digitala kommunikation.

De 20 nominerade till i utmärkelsen Cision PR Influencer Award 2018 (utan inbördes ordning) är:

Fjolårets vinnare av Cision PR Influencer Award var Viktor Frisk. Tidigare utmärkelser har gått till Jerry Silfwer, Deeped Niclas Strandh, Fredrik Wass, Lina Thomsgård, Brit Stakston och Paul Ronge. Detta är åttonde året som Cision delar ut priset Cision PR Influencer Award och även åttonde året Cision är huvudsponsor till PR-galan Spinn.

About Oskar Larsson

Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen.
Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com