I linje med den allmänna utvecklingen för marknadsföring börjar allt fler organisationer upptäcka behovet av att omfamna en mer digital och datadriven framtoning när det gäller kommunikation. I en undersökning från 2017, gjord av Cision US, visade resultatet att nära 75 % av kommunikatörer och marknadsförare på ledande poster upplevde att de inte till fullo utnyttjade de möjligheter ny data och teknik erbjuder för att modernisera sina kommunikationsplaner.

Behovet av förändring går hand i hand med ett ökat behov av att inkludera mer förtjänad media i marknadsmixen. I dagsläget är det fortfarande ägd och köpt media som dominerar när marknadsbudgeten ska fördelas.  Faktum är att köpt media på ett globalt plan förväntas öka till smått hisnande 628 miljarder dollar under 2018. Balansen är snedvriden och den gör marknadsmixen ineffektiv.

Digital marknadsföring och e-handel har redan genomgått sina förvandlingar och nu har tiden kommit för varumärken att modernisera sättet de arbetar med förtjänad kommunikation. Det handlar i stora drag om att förflytta kommunikationen bortom att endast handla om traditionella medierelationer. Det handlar om att överge vaga mätpunkter som potentiell räckvidd och att identifiera effekten när influencers skriver om ditt innehåll. Det handlar om att transformera kommunikation till Earned Media Management.

Per definition handlar Earned Media Management om att det borde finnas moderna system och processer för att hitta rätt influencer att distribuera ditt innehåll till samt på riktigt följa vilken skillnad dina kampanjer gör.

Det fina i detta är att Earned Media Management öppnar upp helt nya dörrar för dina PR-kampanjer som tidigare var stängda genom att komplettera din kreativitet med vetenskapen bakom teknik och data.

Earned Media Management bygger på följande fyra pelare:

Nå rätt influencers

Genom att visualisera kopplingarna mellan influencers, det innehåll de skapar och de målgrupper som läser det får du större insikt i vilka influencers som bäst kan sprida ditt innehåll.

Individanpassad kommunikation

Individanpassad kommunikation innebär ett viktigt steg bort från massutskick, där samma innehåll skickas till alla. Istället anpassas budskapet till varje micromålgrupp för att öka relevansen och spridningen. Inom digital marknadsföring är detta inget nytt – men det är dags att PR kommer ikapp!

Mätning på riktigt

Det är dags att sluta förlita sig på “potentiell räckvidd”. Med modern teknik går det att få information som äkta räckvidd, målgruppsprofilering och rapportering kring hur mottagarnas engagemang bidrar till specifika affärsmål som försäljning och varumärkeskännedom.

Samla all information

Earned Media Management gör det möjligt att rensa bland alla olika system och rapporter och samla din data på ett och samma ställe och integrera med dina kampanjverktyg för både betald marknadsföring och egna kanaler.

Här kan du läsa mer om Earned Media Management:

Earned Media Management – det kompletta arbetssättet för ditt PR-arbete

Artikel i Forbes, skriven av Cisions globala marknadschef Chris Lynch

Artikel på Cisions amerikanska blogg

 

About Oskar Larsson

Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen.
Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com