Onsdagen den 27:e november briserade nyhten: Zlatan Ibrahimovic går in som ägare av fotbollsklubben Hammarby. Sedan dess har svenska medier rapporterat intensivt kring olika aspekter av affären och reaktioner från besvikna malmöiter. Nu visar en stor internationell analys av Cision att nyheten även varit en internationell angelägenhet. Internationella medier uppmärksammade nyheten hela 4.300 gånger under förra veckan. För Zlatan och Malmö FF hade dock många av artiklarna en negativ vinkling.

Att Malmösonen Zlatan Ibrahimovic blev ägare till cirka 25 % av Stockholmsklubben Hammarby IF har skapat en stor debatt i Sverige men den stora majoriteten av spridningen har ägt rum utanför Sveriges gränser. Drygt 5 300 artiklar (nyhetssajter online) har publicerats om ämnet veckan efter att Zlatan släppte nyheten. Närmare 900 av dem är artiklar i Sverige men drygt 80 % av artiklarna har publicerats utanför Sverige. Bland annat har amerikanska och tyska medier stått för 1 500 av artiklarna men även Kambodja, Samoa och Maritiuz har rapporterat om Zlatans intåg i Hammarby.

”Jag har suttit i Spinnjuryn som utser Sveriges bästa PR-kampanjer i snart 10 år. Väldigt få svenska kampanjer eller nyheter får denna spridning. Det rör sig om en enstaka nyhet/kampanj någon gång per år i bästa fall. Just i år är kanske ett undantag då även Greta Thunbergs klimatutspel och resa till USA fått enormt stort internationellt genomslag. Det är svårt att inte göra observationen om att mycket av dagens publicitet är knutna till personer som är kontroversiella. En del av mediedramaturgin har alltid varit att lyfta fram konflikter och nu känns det vanligt att koppla ihop dessa konflikter med enskilda individer eller företrädare.

Alexander Mason, kommersiell chef på Cision Norden.

Sverige

USA

Tyskland

Danmark

Samtidigt som den internationella spridningen har varit stor tenderar rapporteringen ha en negativ vinkling. När Cision analyserade tonaliteten på det amerikanska materialet visade det sig att 25 % av artiklarna har en negativ vinkling. Detta kan tyckas konstigt med tanke på att nyheten i sig inte innehåller den laddade konflikten som återspeglas i Sverige där nära 50 % av rapporteringen har en negativ vinkling. Noterbart är även att Danmark sticker ut ur mängden där historien verkligen har polariserats och få förhåller sig neutrala – här väljer varannan artikel en positiv vinkling på nyheten om att Zlatan Ibrahimovic investerar i Hammarby IF medan 37,5 % istället vinklar det negativt..

Det är sällsynt att en nyhet som presenteras som en positiv nyhet får så mycket negativ uppföljning. Som företag eller organisation brukar man vara lite mer försiktigt och tänka igenom eventuella negativa reaktioner på utspel. Här kan man känna igen Zlatan från fotbollsplanen och intervjuer där han snarare löser situationer på sitt eget sätt och är bekväm med att alla inte kommer gilla det han säger eller gör.

Alexander Mason, kommersiell chef på Cision Norden

Foto: AEG

About Oskar Larsson

Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen.
Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com