Du har väl inte missat att vi, bara några dagar in i 2019, förvärvade Falcon.io till Cision för att ge oss mer tyngd inom hanteringen av sociala medier. Mer om det kan du läsa här! 

Falcon.io släppte nyligen spaningsrapporten 2019 Digital Marketing Trends och vi tänkte lyfta ut 5 tips från rapporten som kan hjälpa dig i ditt strategiska arbete under året:

1. Nya SEO-regler

SEO-anpassningen förändras – om du har både en webbversion och en mobilversion av din sida kommer Google endast att indexera mobilversionen i enlighet med deras nya mobile first-policy. I takt med att Googles algoritmer alltmer kommer att premiera cluster- och pillar-content där flera blogginlägg eller artiklar skapas kring ett övergripande ämne med en tydlig intern länkstruktur på sidan är det många som förutspår att nyckelord kommer att få mindre betydelse för SEO-ranking. Dessutom, med tanke på att 50 % av alla sökningar beräknas göras via röstkommandon år 2020, innebär det att kommunikatörer och marknadsförare har en hel del SEO-anpassande att göra framöver!

via GIPHY

2. Poddar!

Har podcasten peakat? Inte enligt Falcon.io:s trendrapport! Podcaster träffar direkt i målgruppen eftersom man själv väljer att lyssna på det och kom ihåg – öronen är alltid lediga. Podcastreklam förväntas dubblera avkastningen till 659 miljoner dollar 2020. Eftersom poddar ofta är väldigt nischade innebär det i princip att lyssnarna grupperar sig i målgrupper av sig själva och marknadsförare kan helt enkelt välja den podcast där varumärkets målgrupp befinner sig.

Att marknadsföra sitt varumärke i andras podcaster är inte heller det enda alternativet, företagspoddar blir allt vanligare med ett gemensamt syfte: att underhålla och informera sin publik om något relaterat till verksamheten utan att låta det bli för säljande. Med tiden kan du bygga upp en lojal följarbas som aktivt går in och konsumerar ditt innehåll, avsnitt efter avsnitt. Detta är något vi på Cision har fokuserat på under en längre tid, sedan 2014 har vi arbetat med vår podcast Passion för kommunikation och i dagsläget har vi redan publicerat över 50 avsnitt. Läs mer om dem och lyssna här!

3. Kronologiska feeders återkomst?

De senaste åren har de stora sociala medierna slopat den kronologiska feeden till förmån för algoritmer som förutspår vad individen helst vill konsumera. Detta har resulterat i att många användare har beklagat sig över att den algoritmbaserade feeden har fått alltför stort inflytande över vilket innehåll de exponeras för. Nu går en trend där såväl Twitter som Pinterest och Instagram har genomfört olika åtgärder för att premiera nya inlägg före äldre. Detta bör rimligtvis vara en god nyhet för de flesta varumärkena eftersom deras innehåll inte är lika beroende av att matcha exakt med användarnas beteende. Däremot blir det allt viktigare för varumärken att publicera sitt innehåll på rätt tider för maximal räckvidd och engagemang.

via GIPHY

4. Social TV

Det är ingen nyhet att rörlig bild gör succé på sociala medier, däremot är det värt att hålla ett öga på uppkomsten av sociala TV-plattformar såsom Facebook Watch, IGTV och YouTube Originals. Dessa plattformar har olika infallsvinklar, medan Facebook Watch fokuserar på att knyta till sig heta namn och väletablerade varumärken samtidigt som de vill agera språngbräda för kreatörer som hoppas plockas upp av de stora TV-nätverken riktar IGTV istället siktet på att etablera det längre vertikala videoformatet som är totalt mobilanpassade. Medan angreppssätten kan variera har de alla en sak gemensamt – de vill förändra sättet vi konsumerar TV för alltid!

5. Martech-portföljen!

2019 förväntar research- och konsultfirman Frost & Sullivan att kundupplevelsen kommer att trumfa tidigare käpphästar som pris och produktkvalitet när det kommer till vad som skiljer varumärken åt. Detta gör integrerade martech-lösningar till en allt viktigare strategisk investering eftersom det blir svårt att matcha den uppkopplade kundens förväntningar annars. Att kunna hantera e-postutskick, sociala medier, content marketing och CRM-verktyg på ett och samma ställe blir allt mer en hygienfaktor för den moderne kommunikatören och marknadsföraren.

Källa: Falcon.io 2019 Digital Marketing Trends

About Oskar Larsson

Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen.
Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com