En god vän, en kändis och en journalist rekommenderar var sin ny grym app de har börjat använda. Vem litar du mest på – vilken app laddar du ned? I Cisions globala rapport om utmaningar och trender bland kommunikatörer undersöks vilka typer av influencers och påverkare som har störst inflytande när det kommer till att påverka konsumentbeteendet. Kommunikatörer från sju olika länder har deltagit och det visar sig att inflytandet är minst sagt varierande mellan olika grupper beroende på vilken geografisk marknad man fokuserar på.

USA, Kanada, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Sverige och Kina har alla deltagit i Cisions globala kommunikatörsundersökning och här är några snabba om hur de skiljer sig åt när det kommer till vilka påverkare som har störst inflyutande över konsumentbeteende i olika länder. Siffrorna på den här sidan visar vilka slags influencers som deltagarna rankat som de tre mest effektiva för att påverka konsumentbeteendet (siffrorna inom parentes visar dem som rankats som allra mest effektiva):

  • USA: Traditionella journalister rankades högre här än i något annat land. Den traditionella journalistiken har som bekant blivit något av en vattendelare sedan Trump tillträdde, något Edelman Trust Barometer 2019 intygar där primärt republikanska väljare visar en stor misstro till medier i allmänhet. Ur ett kommunikatörsperspektiv är signalen dock tydlig – traditionella journalister rules!
  • Kanada: Här ser vi den minsta skillnaden mellan det vanligaste och det mest ovanliga svaret för alla länder i undersökningen. Svaren är med andra ord rätt jämt fördelade även om vanliga konsumenter och kändisar ligger i topp medan endast 27 % lyfter chefer och beslutsfattare som inflytelserika aktörer.
  • Storbritannien: I UK är det istället stora skillnader mellan svaren, medan vanliga konsumenter toppar influencerlistan på 61 % är det bara 24 % som rankar chefer och beslutsfattare som ett av de tre mest tillförlitliga alternativen.
  • Frankrike: Bloggare rankas högre här än i något annat land och kändisar påverkar allra mest. Samtidigt har vanliga konsumenter rekordlågt förtroende. ”Tack för varningen kära vän men jag väljer nog ändå att köpa den där gräsklipparen som bloggare X varmt rekommenderar” Om du vill kommunicera mot Frankrike kan det med andra ord vara en god idé att sätta dig in i vilka bloggar din målgrupp konsumerar och lägga mindre fokus på att nå höga placeringar på review-sidor.
  • Tyskland: Chefer och beslutsfattare rankades högre här än i något annat land. Med en tydlig hierarki är det inte konstigt att högt upsatta personer har inflytande även i andra frågor. Detta intygas i Edelman Trust Barometer 2019 där 73 % av de tyska svarande uppger att de litar på arbetsgivaren. Vad ska du då hitta på om du vill kommunicera mot våra grannar söder om Östersjön? En idé är att göra riktade utskick mot dessa beslutsfattare i hopp om att ditt budskapp ska sippra nedåt i leden. Beroende på vilken typ av konvertering du vill ha och om du arbetar inom B2B kan det vara extra intressant att övertyga beslutsfattare eftersom det ofta är de som har budgetansvar och kan välja att investera i din produkt eller tjänst.
  • Sverige:  Anställda rankas högre i Sverige än i något annat land när det kommer till inflytande. Faktum är att de rankas högre än både journalister och kändisar. En anställd upplevs inte kränga något för sakens skull utan när denne verkligen går i god för produkten den har varit med och tagit fram (och sett vad som pågår bakom kulisserna), då litar vi på det. Employee advocay är därför superviktigt i Sverige, något som inte kan åtgärdas med en handvändning utan snarare är resultatet av sund företagskultur och nöjda medarbetare.
  • Kina: Kändisar rankas inte bara högre i Kina än i något annat land, det är även den gruppen med störst inflytande inom landet där den upplevs som mer tillförlitglig än både journalister och vanliga konsumenter. Detta är något entreprenören Tom Xiong intygade när han gästade Cisions podcast Passion för kommunikation. Kändisar som influencers är oerhört dyra men också väldigt kommersiella vilket gör det genomskinligt för företag att betala dem för att bara publicera ett inlägg. Detta har resulterat i att många varumärken gör mycket djupare samarbeten med dem och om man arbetar inom mode väljer man att göra en kollektion med dem istället för att bara skicka kläder.

Vad innebär detta?

Eftersom det verkar finnas lokala påverkanspåvar i varje land finns det ingen silver bullet, inget färdigt recept för hur du ska nå ut med ditt budskap världen över. Den viktigaste slutsatsen är att kulturer formar olika uppfattningar om vilka vi lyssnar på och eftersom resultaten skiljer sig världen över måste även dina strategier anpassas. När det kommer till kritan handlar det om det vanliga; Rätt budskap till rätt målgrupp vid rätt tidpunkt.
Se till att göra din research innan du börjar kommunicera mot en ny marknad genom influencers. Vilka är det du vill nå ut till och vem är det målgruppen ser upp till? Detta gäller inte bara för olika länder utan spänner över olika demografiska aspekter såsom ålder, kön, stad, intressen med mera.

Hur går jag vidare?

För att förstå hur olika länders medieklimat ser ut borde du läsa såväl vår globala kommunikationsrapport som vår globala journalistrapport för att bilda dig en helhetsuppfattning om läget:

Om du hellre riktar fokus på våra nordiska grannländer bör du istället ta en titt på vår nordiska journalistrapport med svar från Sverige, Finland, Norge och Danmark.

Cision erbjuder marknadens största mediedatabas där du enkelt letar upp kontaktuppgifter till journalister, redaktioner och influencers i Sverige och globalt. Numera har vi även kontaktuppgifter till Instagram- och YouTubeprofiler, allt för att du ska hitta rätt väg till din målgrupp. Boka en demo idag – vi vill mer än gärna visa rätt lösning som passar dig! 

About Oskar Larsson

Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen.
Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com