Att mäta effekten av sitt PR-arbete blir allt viktigare. Med Cision kan du både skapa dina kampanjer och mäta dem i samma plattform. Jobbar du med flera marknader kan du dessutom centralstyra dina kampanjer. Vi har samlat allt på ett ställe för att göra ditt jobb så smidigt som möjligt. 

Den största utmaningen vi har är att kontinuerligt bevisa värdet av vår kommunikation för att säkerställa våra budgetar och förtjäna vår plats vid ledningsbordet.

Sarah O’Neill, Kellogg’s European Communications Manager. 

Sarah O’Neill från Kellogg’s förklarar att deras PR-arbete har förändrats dramatiskt de senaste åren. De brukade ha en desperat approach till mätning i de olika marknaderna i Europa. Tack vare Cision har de lyckats centralisera sin mätning så att de idag arbetar i samma plattform, får dagliga uppdateringar om deras prioriterade marknader och mycket enklare kan arbeta med centralstyrda kampanjer. Utöver det arbetar de även tight med deras Cision-kontakter vid kriskommunikation för att snabbt få rapporter om medierapportering, attityder och antal artiklar för att dela vidare till sina globala team. 

Vanliga fallgropar gällande medieanalys 

Malin Nyqvist Jansson, produktchef för mediebevakning och analys på Cision Sverige, menar att en av de vanligaste fallgroparna gällande medieanalys är en rädsla för att man inte har koll på helhetsläget.  
“Eftersom det finns så mycket information är det lätt att känna att man saknar kontroll över omvärldsläget, om man bevakar rätt saker, om man missar någon kanal eller om man har en följare någonstans som pratar om varumärket utan ens vetskap. Denna oro vill många få hjälp med att stilla och det är ett behov som enkelt går att åtgärda genom att börja bevaka det”, säger Malin och fortsätter: 

En annan vanlig fallgrop är att man gärna bevakar för mycket, eftersom det är så svårt att avgränsa. Man behöver ha en bra metod för att avgränsa så att man får ett hanterligt material. Det är inte så konstigt, de flesta oroar sig för att man inte har koll och det är okej, så ser det ut och vi kan inte själva ha koll på allting.

Malin Nyqvist Jansson, produktchef mediebevakning och analys, Cision


Hur jobbar Cision idag med medieanalys? 

“Vi har en stor och stabil organisation bakom oss. Även om våra analystjänster är nya i Sverige har vi på Cision globalt sedan många år erbjudit mätning och utvärdering av kommunikation. Vårt europeiska insightsteam består av 400 analytiker på fem olika kontor. Vi erbjuder olika typer av medieanalyser och rapporter, där de internationella uppläggen passar oss allra bäst”, säger Malin Nyqvist Jansson.  

På frågan om kunder vill ha reda på i sina analyser är Malins svar tydligt: 

Det är egentligen så pass enkelt att man vill veta hur man kommer ut i media, sin egen mediebild. Det har sett ut så ganska länge. Jag har jobbat med medieanalys i snart 20 år men medan man på den tiden nöjde sig med att få reda på i vilka medier man kom ut och hur ofta  vill man idag även veta vad man ska göra med den informationen – det är det vi hjälper dem med.

Malin Nyqvist Jansson, produktchef mediebevakning och analys, Cision

Vill du veta mer om Cisions analytjänst?

About Oskar Larsson

Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen.
Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com