Tre fjärdedelar av journalisterna upplever att en fjärdedel av pitcharna de får av kommunikatörer saknar relevans. Detta enligt Cisions journalist- och kommunikatörsundersökning 2019.

I ett medieklimat där journalisten förväntas göra allt mer på allt mindre tid har kommunikatörens roll i kretsloppet aldrig varit viktigare –  genom att bidra med relevant och verifierat underlag till journalistens artiklar blir det lättare för journalisten att göra ett bra jobb.

Kommunikatören är sedan länge väl införstådd i vikten av att förmedla rätt budskap till rätt mottagare, problemet är att denna teori ofta appliceras på slutmottagaren men lätt glöms bort när det handlar om att pitcha journalister. Om du inte lyckas förmedla din och din artikels relevens för rätt journalist är chanserna små att få förtjänat medieutrymme.

Med journalistens begränsade resurser krävs välavvägt omdöme från kommunikatören när det kommer till vad som ska pitchas och till vem i fråga. Hur hög belastning har journalisterna, hur stor andel av de pitchar de tar emot är relevanta och hur kan pressmeddelanden bli mer relevanta? Nedan rankas de tre främsta tips som lyftes fram från journalisterna på frågan hur pressmeddelanden kan bli mer effektiva:

I rapporten undersöktes även hur långt i förväg journalisten planerar sina artiklar och av resultatet att döma planerar hälften av de svarande journalisterna sina stories i realtid, det vill säga samma dag som de skrivs.

Vad innebär detta för kommunikatören? Risken är stor att det inte kommer att ge önskat resultat om ett pressmeddelande skickas två veckor före lansering med förhoppningar om att journalisten ska öronmärka nyheten och spara till framtida publicering.

Journalisten gör redaktionellt arbete i realtid för att kunna vara först med nyheter och förhålla sig ständigt aktuella. Av resultaten att döma kan en god idé  vara att skicka ett pressmeddelande en vecka innan och ett annat på lanseringsdagen för att maximera sina chanser till förtjänat utrymme.

Här kan du ladda ned rapporten Cisions journalist- och kommunikatörsundersökning 2019

About Oskar Larsson

Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen.
Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com