I denna lilla bloggserie kommer vi att publicera intervjuer med de fem finalisterna till utmärkelsen Cision PR Influencer Award som kommer att delas ut den 22 november på den årliga Spinn-galan.

Först ut är André Assarsson, PR-konsult och grundare av Miltton Labs . Stort grattis till din topp 5-placering i Cision PR Influencer Award! 

Varför tror du att du hamnar på topp 5 just i år?
Det är tack vare alla mina tusentals engagerade följare i digitala kanaler som jag tror mer än någonsin uppskattar att få inblick i en pr-konsults vardag. Framförallt på Instagram Stories som erbjuder en unik möjlighet att kunna följa med på insidan i den annars slutna pr-branschen. Sedan är jag själv enormt aktiv i digitala kanaler och lägger många timmar varje dag. Som grundare av digital pr-byrå vill jag också leva som jag lär. Detta tror jag gör mig unik jämfört med andra pr-konsulter i Sverige.

Hur arbetar du med digital PR för att bygga ditt personliga varumärke?
All kommunikation sker på mottagarens villkor. Jag jobbar varje dag med att knäcka den virala koden för mina följare. Vad är intressant? Vad är det som skapar engagemang? Vad vill mina följare ha mer av? Varför är man nyfiken på André Assarsson och vad är helt ointressant? Genom små, små men viktiga justeringar varje dag så lyckas du till slut bygga upp ett digitalt varumärke med tusentals följare som också är engagerade och hjälper till att sprida ditt personliga varumärke.

Vilka kommunikationstrender ser du som viktiga för 2019?
Jag ser tre viktiga trender:

1) Det exklusiva samtalet kommer att öka i betydelse dvs. en betydligt större andel av kommunikationen kommer att ske i stängda grupper vare sig det är Facebook Messenger, WhatsApp eller Insta Stories direktmeddelanden.

2) Äldres kraftigt ökade engagemang i digitala kanaler, framförallt på Facebook, kommer så klart under nästa år spela stor roll för hur mer än halva Sveriges befolkning dagligen får upp för information i sina sociala flöden

3) Sedan tror jag influencer-kommunikation kommer att vara rekordstark 2019. Allt färre litar på stora företag och organisationer medan fler litar på sina vänner och förebilder bland vänkretsarna. 

Vem vinner Cision PR Influencer Award 2018?
Det gör André Assarssons följare i digitala kanaler. De är lite mer nyfikna, lite mer engagerade och lite bättre ambassadörer än någon annans pr-konsults följare. Varje dag ger dessa brutalt ärlig feedback till mig. Det möjliggör att kunna bygga ett så starkt personligt varumärke med digital PR att du vinner Cision PR Influencer Award 2018.

Mer om Spinn:

Nyfiken på vilka de andra i topp 5  är? Läs mer om dem här.

Här kan du läsa mer om vilka som i ett tidigare skede blev nominerade till topp 20.

Missa inte intervjun med fjolårets vinnare Viktor Frisk – läs den här!

About Oskar Larsson

Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen.
Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com