Vi följer upp fjolårets succé med att intervjua våra finalister till utmärkelsen Cision PR Influencer Award som kommer att delas ut den 28 november på den årliga Spinn-galan.

Först ut är André Frisk, PR-konsult och medgrundare av Wikberg&Frisk . Stort grattis till din topp 6-placering i Cision PR Influencer Award! 

Varför tror du att du lyckas placera dig bland de 6 främsta i år?
Har genuint ingen aning. Känns som att jag mest suttit isolerad med huvudet djupt nere i min mail, keynote eller google docs senaste månaderna. Jag kanske har lyckats lura era algoritmer på något sätt?

Hur arbetar du med digital PR för att bygga ditt personliga varumärke?
Min strategi är nog att inte ha någon strategi alls. Jag delar väl lite grejer jag gör, men annars finns det verkligen ingen tydlighet. Jag har senaste tiden lagt upp väldigt många T-shirts med extremt specifika budskap på instastories. Det har varit blandade känslor, men har inga planer på att sluta med det. Jag har hållit många (väldigt många) föreläsningar och utbildningar i sociala medier och att bygga ett personligt digitalt varumärke, och visst finns det relevanta tips och tricks, men hemligheten är väl egentligen bara att göra det man tycker är kul och känner sig bekväm med. 

Vilka kommunikationstrender tror du kommer att prägla 2020?
Svårt att säga såklart, kommunikationstrender känns helt ärligt också som en så himla märklig grej egentligen. Bra kommunikation är bra kommunikation och alla har olika utmaningar. Men eftersom framtidsspaningar är bland det säkraste man kan göra, för att ingen någonsin ställer en till svars för dessa, kanske jag kan unna mig några:

1) Förtjänat som del av strategin – Att PR tidvis betraktas som ett verktyg för att jaga klipp är såklart något man får leva med, men eftersom vi alla måste förtjäna vår målgrupps tid och uppmärksamhet ser vi en större efterfrågan på PR-kompetens i strategiarbetet, oavsett typ av kampanj. Detta hjälper även vid eventuell krishantering.

2) Byråsamarbeten – Ser vi till marknaden överlag, så tror jag 2020 blir tufft för många, och speciellt för de stora och halvstora PR-byråerna. Tror 2020 kommer gå bäst för de byråer som hittar kompletterande samarbetspartners och gör projekt ihop. Kunskapsutbyte mellan byråer och kompetenser är bra för alla, och detta har också med trovärdighet mot kund att göra, eftersom alla inte kan allt.

3) Lokala kampanjer för globala varumärken – Att hjälpa globala varumärken att navigera på den svenska marknaden, och ge ärlig rådgivning kring dos and don’ts tror jag kommer ta upp allt mer tid för många i vår bransch. Färre översättningar, och fler lokala strategi-decks i våra datorer, eftersom lokal kulturell kunskap ihop med erfarenhet av stora globala varumärken är hårdvaluta.

Vem vinner Cision PR Influencer Award 2019?
Ingen aning.

Mer om Spinn:

Nyfiken på vilka de andra i topp 6  är? Läs mer om dem här.

Här kan du läsa mer om vilka som i ett tidigare skede blev nominerade till topp 22.

Missa inte intervjun med fjolårets vinnare Simon Strand – läs den här!

Tags: ,

About Oskar Larsson

Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen.
Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com