I denna lilla bloggserie kommer vi att publicera intervjuer med de fem finalisterna till utmärkelsen Cision PR Influencer Award som kommer att delas ut den 22 november på den årliga Spinn-galan. Tidigare har vi pratat med André Assarsson, Karin Bäcklund och Simon Strand.

Plats på bloggscenen för PR-drottningen Brit Stakston som är nominerad till priset för åttonde (!) året i rad. Hon är PR-konsult och driver byrån Stakston.

Än en gång placerar du dig bland de fem främsta när vi rankar de mest inflytelserika PR-konsulterna! Vad är hemligheten och framgångsreceptet?

Att jag gör saker som engagerar och som når ut! Vi har ett val bakom om oss där allt digitalt användande hos människor ställs på sin spets. Både vad gäller i form av engagemang och i form av påverkan online och därmed ytterst demokratin. Det här är ju livsavgörande frågor där jag har förmånen att ha byggt upp en stark röst runt centrala frågor som rör nätet och demokratin.

I relation till mina kunder och uppdragsgivare är det ju de som ska stå i centrum så att vara en pr-konsult som syns i digitala kanaler handlar delvis om att testa och lära för att bli en bättre rådgivare och bollplank, och det handlar både och att ha egna erfarenheter av att vara utsatt för näthat och hot till att driva digital opinion eller bara testa nya grejer.

Hur arbetar du med digital PR för att bygga ditt personliga varumärke?

Uthålligt måste man väl ändå säga eftersom jag funnits med på den här topplistan under alla 7 år som tävlingen funnits! Det bygger på tre saker:

1. Genuin nyfikenhet för alla nya sätt att berätta.

2. Lust att kommunicera och få människor att lyssna och förstå.

3. En stor dos av passion för de frågor jag engagerar mig i och driver. Och en stor dos integritet och välplanerade mål och tydlighet i vem jag är online i form av ton och tilltal. Vem är jag och hur tar jag ut det digitalt och var går mina gränser? Viktiga frågor för utvecklingen av ett starkt personlig varumärke.

Vilka kommunikationstrender ser du som viktiga för 2019?

En angelägen sak att förhålla sig till som pr-konsulent med fokus på digitala kommunikation är de kriser som orsakas av oförmåga att hantera digitala reaktioner. Det saknas ännu förvånande ofta en gedigen förankrad plan för sin digitala närvaro bortom marknadsföring och kundrelationer. När krisen slår till sluter man sig särskilt så i digitala kanaler. En annan utmaning för företag och institutioner är hur man ska hantera det informationskaos som råder online med desinformation, digitala opinionsbildningsinitiativ, fabricerade gräsrotsrörelser och framöver allt fler cyberattacker. Med ett extremt uppskruvat offentlig samtal och många debattörer som vill ta enkla poänger kan de mest harmlösa diskussionerna urarta. Matcha detta sedan mot den allmänna internetbacklashen så finns det många öppna mål hos företag för att bli attackerade.

Detta förvärras direkt om man har en oförmåga att agera och det kommer vi ser mer av och kopplar på den allmänna trenden av att ständigt vilja kommunicera. Även i svårare tider. Det digitala är ett kommunikationshantverk som måste sitta i ryggmärgen. Och om det sitter så skapas unika möjligheter att fördjupa relationen med sina kunder som också leder till innovationer av verksamheten. Dessutom vaccinerar man sig mot att välja samarbeten med profiler som inte är helrätt med företagets eget DNA. Mediemixen, allt i alla möjliga format inklusive rösten är förstås något man måste försöka förstå i detalj för att kunna hantera 2019 framgångsrikt. Men i grunden handlar allt om en enda sak. Förmågan att vilja göra saker “tillsammans”.

Vem vinner Cision PR Influencer Award 2018?

I år sägs det vara den som engagerar mest på Instastories, följer bara en av de nominerade så därför gissar jag på en av de jag inte följer. Simon Strand blir den jag tror engagerar mest på stories!

Mer om Spinn:

Nyfiken på vilka de andra i topp 5  är? Läs mer om dem här.

Här kan du läsa mer om vilka som i ett tidigare skede blev nominerade till topp 20.

Missa inte intervjun med fjolårets vinnare Viktor Frisk – läs den här!

About Oskar Larsson

Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen.
Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com