Vi följer upp fjolårets succé med att intervjua våra finalister till utmärkelsen Cision PR Influencer Award som kommer att delas ut den 28 november på den årliga Spinn-galan. Tidigare har vi intervjuat André Frisk, Sharareh Hoss, Per Schlingmann och Deeped Niclas Strandh.

Varje år skruvar vi på våra parametrar för att följa med moderna kommunikationstrender och Brit Stakston har varit med bland de främsta samtliga gånger vi har genomfört denna tävling. Brit driver kommunikationsbyrån Stakston och har stort inflytande i såväl traditionella som sociala medier. Stort grattis till din topp 6-placering i Cision PR Influencer Award!

Än en gång placerar du dig bland de främsta när vi rankar de mest inflytelserika PR-konsulterna! Vad är hemligheten och framgångsreceptet?  
Så himla roligt! Jag har lyxen att genom åren ständigt kunnat arbeta med superaktuella frågor som det finns ett stort intresse för och att medielandskapet sedan erbjuder så många möjligheter att nå ut. Och att jag är hyfsat grym på att ha något intressant att dela med mig av runt de här frågorna.

Hur arbetar du med digital PR för att bygga ditt personliga varumärke?

Uthålligt, envist och medvetet samt med en stark dos av självkritik – det vill säga är det verkligen jag som ska synas i de här frågorna. I min roll som pr-konsult och mediestrateg kan det finnas många frågor jag skulle kunna agera på och får frågor om att medverka i men jag har blivit mer selektiv här nu.

Det är också en konst i sig som man behöver tillämpa på sig själv också och inte bara rådge kunder om en strategi för. Vi jobbar ju i en bransch där det är lätt att glömma tillämpa det man kan på sig själv, men jag ser det som ett sätt att testa idéer och koncept på.

Vilka kommunikationstrender ser du som viktiga för 2020?

Jag skulle vilja knyta an till ovan. En tydlighet i vad man vill göra i vilka kanaler och varför. Och våga pausa och ge sig tid för reflektioner. Inget betyder mer idag om man arbetar med värderingsbaserad kommunikation att våga backa lite för att se vad som kommer runt hörnet.  Utvecklingen fortsätter att gå mot mer och mer nischad kommunikation och en nära relation till sina kunder, följare eller publik. I förhållande till mina kunder finns en stor nyfikenhet ännu på hur man kan bli bättre på att jobba med videos, poddar och hur man får en nära relation till de som gillar det man gör – hur kan de inkluderas?

Sedan mer hands on så famlar många men är mest nyfikna på att utveckla sin närvaro på instagram ytterligare. Upplever också att det är mer prioriterat att utveckla sin egen röst än att som förra året förtvivlat leta efter passande influencers. Tycker att det mesta landat ganska sunt men också med en dos av innovationslust så det är goda och roliga tider att arbeta med kommunikation och hur den tas ut digitalt.

Vem vinner Cision PR Influencer Award 2019?

Det blir inte jag! Men nästa år så – att jag varit nominerad alla år sätter pris för nästa år som blir det 10:e året. Hoppas kunna hålla min digitala närvaro vid liv inför det. Gratulerar kvällens vinnare som jag tror blir Daniel Redgert. 

Mer om Spinn:

Nyfiken på vilka de andra i topp 6  är? Läs mer om dem här.

Här kan du läsa mer om vilka som i ett tidigare skede blev nominerade till topp 22.

Missa inte intervjun med fjolårets vinnare Simon Strand – läs den här!

Tags: ,

About Oskar Larsson

Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen.
Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com