Under onsdagen och torsdagen 10-11 oktober pågår Publikom i Stockholm, konferensen för kommunikatörer inom offentlig sektor. På onsdagsförmiddagen höll vi på Cision en presentation inför fullsatt publik där vi visade siffror från vår journalist- och kommunikatörsundersökning med fokus på vår bilaga om offentlig sektor, speciellt framtagen för konferensen.

Jobbar du med kommunikation inom offentlig sektor eller är allmänt nyfiken på hur trenderna ser ut?

Ladda ned ditt exemplar av bilagan för offentlig sektor här!

Presentationen då? Alexander Mason, kommersiell chef på Cision pratade bland annat om hur offentliga kommunikatörer har blivit allt bättre på mätning av innehåll på hemsidan.  I fjol uppgav 39 % av kommunikatörer inom offentlig sektor att de utvärderar och mäter månadsvis eller oftare – i år har den siffran nästan dubblats! 62 % mäter innehållet på hemsidan månadsvis eller oftare och är därmed bäst i klassen (genomsnittet bland övriga sektorer är 58 %).

Satsningar i olika sociala medier är en återkommande punkt vi tar tempen på i vår rapport och när vi lanserade vår stora journalist- och kommunikatörsundersökning i somras var Linkedin den plattform där allra flest skulle öka sina resurser allra mest. Så verkar inte fallet vara bland offentliga kommunikatörer där endast 35 % uppger att de ska öka satsningarna på Linkedin. Kanske har de i efterhand lyssnat på Cisions poddavsnitt med polisen Andreas Zehlander som gör succé på just Linkedin och är beredda att ändra sin ståndpunkt gällande plattformen.

Istället är det Facebook fortsatt dominerar, över hälften av alla svarande kommunikatörer inom offentlig sektor ska satsa ännu mer resurser på plattformen. Å ena sidan verkar detta fullkomligt rimligt, i rapporten Svenskarna och Internet 2018 visar sifforna att Facebook fortsätter att vara den största sociala plattformen bland svenskar där 76 % av befolkningen är aktiva. Samma rapport visar även att aktivieten på Facebook minskar, vi skriver färre inlägg och interagerar generellt allt mindre på den plattform allra flest befinner sig på. Vad kan detta bero på?

När du har såväl familj som vänner, kollegor och bekanta i din vänkrets på Facebook och samtidigt är med i olika grupper för fritidsintressen blir plattformen mer likt en integrerad infrastruktur på nätet. Vi måste finnas där för att hänga med i vad som händer men att utgå från att Facebook är den bästa plattformen för företag och organisationer att vistas på bara för att flest svenskar har registrerade konton där behöver inte nödvändigtvis vara en solklar sanning.

Vad är då sanningen, och vad ska man göra? Alexander Masons slutpoäng i presentationen är lika frustrerande som den är sann – det finns ingen allmängiltig sanning för hur du ska gå tillväga för att engagera din publik men ett sätt att kontrollera att informationen de tar del av är korrekt samtidigt som du kan mäta (vilket offentliga kommunikatörer är bra på) hur besökarna engagerar med ditt innehåll är att driva trafiken tillbaka till det digitala navet – din hemsida. 

About Oskar Larsson

Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen.
Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com