Vi följer upp fjolårets succé med att intervjua våra finalister till utmärkelsen Cision PR Influencer Award som kommer att delas ut den 28 november på den årliga Spinn-galan. Tidigare har vi intervjuat André Frisk, Sharareh Hoss och Per Schlingmann.

Varje år skruvar vi på våra parametrar för att följa med moderna kommunikationstrender och Deeped Niclas Strandh lyckas år efter år kvalificera sig bland de allra främsta. Deeped arbetar som Digital Planner på JMW Golin och driver, tillsammans med Sarah Bernardt, podcasten Social by Default. Stort grattis till din topp 6-placering i Cision PR Influencer Award! 

Trots att vi förändrar parametrarna år efter år lyckas du alltid placera dig bland de främsta. Har du några konkreta tips på hur du gör för att hålla dig ajour med de senaste kommunikationstrenderna? 
Det har varit både mitt jobb och min passion de senaste tjugo åren att vara social på internet så för min del är det en självklarhet. Men självklart – ibland kräver det att man faktiskt tar sig över känslan av ”inte ännu ett nytt ställe att försöka förstå” även för mig som lever och andas sociala medier. Men efter ett tag börjar man lära sig sitt sätt att använda nätverket. Och så länge man håller nyfikenheten och upptäckarlustan igång så blir det inte ett måste utan ett vill att testa och lära sig och integrera nya nätverk och funktioner i ens liv.

Men ska villigt erkänna: vissa har inte riktigt fastnat. Snapchat använder jag extremt lite och det känns lite märkligt att ens börja använda TikTok för mig som snart femtioåring. 

I fjol förutspådde du att stories skulle befästa sin roll som det nya flödet och nyhetsfeeden under 2019. Hur tror du att stories-trenden kommer att fortsätta utvecklas under nästkommande år?
Jag tror att för personer – och influencers så kommer Stories än mer bli det nya flödet. Det är helt enkelt ännu roligare, och lite lättare, men också med stora möjligheter att skapa bra storytelling på ett helt annat sätt än feeden gör – oavsett plattform. Professionellt så kan jag se att Stories snabbt blir den självklara plattformen för att konvertera försäljning via Instagram medan feeden på Instagram redan idag är så gott som död.

Sen ser vi en stark, mycket stark, differentiering mellan de olika plattformarna utifrån ett professionellt perspektiv redan idag som jag dock tror också vi kommer än mer se även i privat användning. Bland oss företag kommer vi nästa år också se mycket mer av 360-användning där långformat och kortformat smälter samman och utnyttjar varandras synergier på ett mycket mer effektivt sätt.

Vad kommer folk prata om för kommunikationstrend om ett år som i dagsläget inte har slagit igenom brett?

Jag tror vi kommer se mer transparens och mer äkthet. Dokumentärt och sant hellre än uppstyrt och fejkat – inte minst bland influencers. Purpose branding kommer inte bli nåt vi pratar om utan gör – inte minst inom B2B kommer vi se en stor förändring från rationalitet till emotionalitet och från att inte våga sticka ut till att ta ställning i viktiga frågor. 

Hade jag fått den här frågan för 6 månader sedan hade jag också sagt att vi kommer att se en mycket starkare övervikt mot microinfluencers. Men eftersom nu både Facebook och Instagram flaggar för dolda likes så medför det en svårighet för just dessa vilket gör det mer osäkert var influencer marketing kommer att landa – Youtube kommer att stärka sina aktier helt klart. 

Förutom det så kommer vi köpa socialt på riktigt. Inte minst då Facebook under kommande år kommer rulla ut såväl Facebook Pay som tunga konkurrenter mot både Shopify och andra tredjepartslösningar. Vi kommer att konvertera kunder direkt i sociala medier under nästa år – oavsett vad vi säljer. 

Vem vinner Cision PR Influencer Award 2019?
Jag undviker att recensera mina medtävlare och i år är det ett väldigt starkt och jag anar ändå ett rätt jämnt lag så vi får se på torsdag helt enkelt.

Mer om Spinn:

Nyfiken på vilka de andra i topp 6  är? Läs mer om dem här.

Här kan du läsa mer om vilka som i ett tidigare skede blev nominerade till topp 22.

Missa inte intervjun med fjolårets vinnare Simon Strand – läs den här!

Tags: ,

About Oskar Larsson

Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen.
Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com