I denna lilla bloggserie kommer vi att publicera intervjuer med de fem finalisterna till utmärkelsen Cision PR Influencer Award som kommer att delas ut den 22 november på den årliga Spinn-galan. Tidigare har vi pratat med André Assarsson och Karin Bäcklund.

Nu har turen kommit till Simon Strand, PR-konsult och Founding Partner på kommunikationsbyrån 500 Stockholm.

Varför tror du att du hamnar på topp 5 just i år?

Det är verkligen överraskande! Enligt kinesisk astrologi är det hundens år i år — och då borde många konkurrerande konsulter ha legat bättre till.

Hur arbetar du med digital PR för att bygga ditt personliga varumärke?

Det mesta som jag lägger upp i sociala medier är inte del av någon strategi, ibland är det snarare tvärtom. I den utsträckning folk tycker om mitt innehåll är det nog just därför. I huvudsak är Instagram Stories och Facebook kanaler jag använder för att rensa mitt eget korttidsminne från saker som poppar upp i huvudet. Jag lägger tankarna där, i de sociala medierna, så att jag kan glömma bort dem och göra mig fri från dem.

Jag skriver också betraktelser om aktuella samtalsämnen i olika kanaler ibland. Det kan vara Resume, Nöjesguiden eller Medium. Hur ofta beror på hur mycket annat jag har att prioritera. Man vill inte vara en sådan som låter sitt personliga varumärke skramla för mycket samtidigt som man får för lite uträttat i sitt riktiga arbete.

Vilka kommunikationstrender ser du som viktiga för 2019?

Jag tycker att många aktörer funderar lite för mycket på koncept och kampanjer och lite för lite på sin positionering, och att hitta en verkligt intressant positionering, där man också vågar äga en yta genom att gå lite längre än alla andra som tävlar på ungefär samma position.

Samtidigt tror jag att risk preparedness är en viktig trend inför 2019. Snart kommer en ekonomisk kris, och som en reaktion på det möjligen en än allvarligare politisk kris. Om vi tänkte att läget har varit osäkert nu är det inget mot hur det kommer se ut framgent. Att reducera risk och förbereda sig på kris kommer bli än mer prioriterat.

Kriget om talang har förmodligen aldrig varit hårdare någonstans än i Stockholm 2018. Traditionella storföretag måste slåss om nya typer av kompetenser som kan hjälpa dem med transformation och nya techbolag slåss med andra liknande bolag om hett eftertraktade talanger ur en kräsen, självupptagen och flyktig generation.

Vem vinner Cision PR Influencer Award 2018?

Svår fråga. Men jag gissar på Karin Bäcklund eller André Assarsson.

Mer om Spinn:

Nyfiken på vilka de andra i topp 5  är? Läs mer om dem här.

Här kan du läsa mer om vilka som i ett tidigare skede blev nominerade till topp 20.

Missa inte intervjun med fjolårets vinnare Viktor Frisk – läs den här!

About Oskar Larsson

Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen.
Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com