Nominerade till Cision PR Influencer Award 2014

På kvällens nomineringsmingel inför Spinngalan presentades de nominerade till Cisions eget pris, Cision PR Influencer Award.

Utmärkelsen kommer att delas ut på Spinngalan den 20 november och ges till den person inom PR och kommunikation som under året haft störst inflytande i digitala medier.

Nomineringarna tas fram med hjälp av Cisions egen rankingmetod över inflytande i digitala nyhetsmedier och sociala medier. Arbetet med att utse de nominerade börjar tidigt under hösten genom att Cisions researchteam tar fram en lista över inflytelserika personer inom PR och kommunikation. De utgår då ifrån en mängd parametrar så som antal följare i sociala medier till antal kommentarer ett blogginlägg får i snitt. Varje parameter viktas sedan noggrant och möjliggör en sortering för att få fram de personer som under året haft störst inflytande. I år nomineras 20 personer och vinnaren utses på Spinngalan den 20 november i år.

”Precis som tidigare år vill vi med Cision PR Influencer Award lyfta fram konsulter inom PR- och kommunikationsbranschen som är engagerade, lever som de lär och på så sätt driver PR-branschen framåt” säger Alexander Mason, Commercial Director på Cision.

För att vara med på listan krävs att man jobbar på eller är knuten till en byrå som arbetar med PR. Dessutom krävs att man har en mätbar url, så som en blogg, en hemsida eller en personlig presentation på en företagssida. Hur ofta sidan uppdateras spelar in i mätningen av sidans inflytande. En aktiv blogg med många blogginlägg får därmed högre ranking än en blogg som uppdateras sällan. Personen måste även vara aktiv och mätbar på minst tre sociala medier, såsom Twitter, Instagram och Facebook. Även annan digital synlighet, så som att driva en podcast, ha en egen YouTube-kanal eller en egen Wikipediasida är meriterande i mätningen. Personen måste även ha varit omnämnd i nyhetsmedier på nätet minst en gång det senaste året (7 oktober 2013 – 7 oktober 2014) för att kunna kvala in på listan.

Våra 20 nominerade till utmärkelsen Cision PR Influencer Award 2014 utan inbördes ordning är:
• Brit Stakston
• Christina Saliba
• Dominika Peczynski
• Fredrik Pallin
• Fredrik Wass
• Hampus Brynolf
• Ida Nilsson
• Jennifer Bark
• Jerry Silfwer
• Karin Bäcklund
• Karin Eriksson
• Lena Leigert
• Lili Assefa
• Linda Skugge
• Micael Bindefeld
• Niclas Strandh
• Paul Ronge
• Per Schlingmann
• Staffan Dopping
• Ulrica Schenström

Utmärkelsen Cision PR Influencer Award gick förra året till Lina Thomsgård. År 2012 var det Brit Stakston som fick ta emot priset och år 2011 var pristagaren Paul Ronge. Detta är det fjärde året som Cision delar ut priset Cision PR Influencer Award och det femte året som Cision är huvudsponsor till PR-galan Spinn.

Veckorna inför Spinngalan den 20 november kommer Cision att räkna ner vilka som hamnat på plats 20 till 6 för att slutligen presentera vilka namn som återfinns i topp fem. Placeringarna för topp fem och vinnaren utses på Spinngalan. För att läsa mer om vårt pris och följa nedräkningen inför galan, besök vår hemsida: www.cision.com/se/cision-pr-influencer-award

För mer information, vänligen kontakta:
Alexander Mason, Commercial Director
E-post: alexander.mason@cision.com
Telefon: 073-345 16 00
http://www.cision.com/se/

Om Spinn
Spinn är en tävling i effektiv svensk marknads-PR. Med marknads-PR avses marknadskommunikation i icke-köpta (publicitet, seminarier, internet, ambassadörer etc) och egna kanaler (webb, e-mail, nyhets- brev, föreläsningar etc) som har som syfte att driva försäljning. Målet med Spinn är att öka kännedom och kunskap om marknads-PR hos företagsledare, marknadschefer och andra beslutsfattare. Tävlingen är även ett sätt att samla branschens bästa prestationer och lyfta fram dem som utmaning och inspiration. Långsiktigt ska tävlingen bidra till att öka andelen icke-köpta kanaler i marknadsmixen. Den första Spinntävlingen hölls 2004.

Om Cision
Cision är den ledande leverantören av kommunikationsverktyg inom IR och PR. Våra kunder använder Cision för att hantera alla delar i sin kommunikation – allt ifrån att identifiera viktiga medier och opinionsbildare till att nå ut med sina budskap, bevaka traditionella och sociala medier och utvärdera effekten av sin kommunikation. Cision finns i Europa, Nordamerika samt Asien.

Relaterat innehåll

Få tips och inspiration kring hur du bäst arbetar med din kommunikation genom våra nyhetsbrev. Vi delar med oss av konkreta case, undersökningar och mycket mer!

11/07/2016

Cision genomför årligen en journalist- och kommunikatörsundersökning för att se hur branschen utvecklas. Här är resultatet av årets undersökning!

09/06/2016

Medan många rider på hoppet om sol, bad och semestertider finns det de som ser fram emot en sommar i stallet […]

22/06/2017