juni 25, 2020 / in Sverige Blogg / by Oskar Larsson

På grund av coronapandemin och de sociala restriktionerna som råder har politiska event som Järvaveckan och den klassiska Almedalsveckan ställts in – stora arenor där politiskt påverkansarbete vanligtvis äger rum men där det i sommar inte blir några fysiska politikerveckor. Vi tog kontakt med Dagens Opinions Rolf van den Brink för att få hans perspektiv på vilka konsekvenser detta kommer att få – dels på kort sikt för aktuella politiska frågor, dels på längre sikt där behovet av en fysisk politikervecka kan komma at ställas mot de digitala alternativ som poppar upp i tomrummet från Almedalen.

Arbetet med Public Affairs pågår för fullt i skuggan av corona

Trots en rådande pandemi som konkret begränsar fysiska sammankomster och mer lägger locket på kring många samhällsfrågor som inte rör corona-pandemin menar Rolf att arbetet bakom kulisserna pågår och att de som levererar till public affairs har fullt upp. Det handlar mycket om att tolka situationen och förstå vad som händer och vilka effekter det kommer få. Trots att vissa frågor försvinner lite under corona-dimman, exempelvis de vanliga politiska frågorna som vård, utbildning och infrastruktur, finns det möjlighet att påverka enligt Rolf.

 

Vad man kan se är att det finns en väldigt stor digital publik nu om man är opinionsbildare som man kan mobilisera. BlackLivesMatter-rörelsen har visat att det går att mobilisera stora demonstrationer genom att bara jobba digitalt – det går att flytta folkopinioner nu om man vill och kan.

Rolf van den Brink

Digitala alternativ ersätter i sommar

Även om eventsommaren uteblir kommer Rolf att ha mycket att rapportera om eftersom han menar att många kommer genomföra digitala initiativ. Han nämner Elmiamässans Elmiadalen, tankesmedjan Futurions Digitalalmedalen och Hyresgästsföreningens Digitala Almedalen som exempel. De är ett uttryck för att de här frågorna är viktiga, man vill driva bostadsfrågan framåt även om det är corona.

Trots utebliven Almedalsvecka kommer Dagens Opinion att driva sin utmärkelse Årets innovativa i Almedalen även i år. Där kommer juryn att leta efter innovativa lösningar på den nya situationen som har uppstått och han ger exempel på Elmiadalen som en kreativ aktör:

 

Elmia är en stor mässarrangör och har fått alla sina mässor inställda. De har sett möjligheten att göra något och har startat Elmiadalen, ett digitalt event från Jönköping med ett väldigt generöst program och med finansiering av sponsorer.

Rolf van den Brink

Potentiellt eventfylld höst väntar

Huruvida hösten kommer att likna den socialt distanserade våren eller återgå till det normala beror naturligtvis på hur mycket corona som finns kvar att bekymra sig om. Alldeles oavsett menar Rolf att det finns viktiga frågor att diskutera och att de kommer att tryckas ut ändå, till exempel avtalsrörelsen som ställdes in där det ska fram nya lönenivåer och arbetsvillkor. Det har ställts in men det kommer inte fackförbunden vara nöjda med. Det kommer att komma fram.

 

Förutsättningarna är ju annorlunda – om man får anordna events i höst är det väldigt många som har bokat och det kan bli en eventfylld höst.

Rolf van den Brink

Förutspår en eventkonservativ motståndsrörelse

När frågan kommer upp om saker kommer att gå tillbaka till det ”vanliga” tids nog eller om de digitala lösningarna kommer att leva kvar när restriktionerna hävs tror Rolf att det är väldigt svårt att säga och menar det finns något emotionellt med i dessa livemöten. Det kommer att finnas en motrörelse där folk vill träffas på riktigt även om de digitala alternativen kommer att finnas där.

 

Almedalen kan få ett parallellt digitaluniversum som kommer att koordineras bättre och mer systematiskt från arrangörerna eftersom de under corona-pandemin har fått bättre rutin på detta.

Rolf van den Brink

Framtidens mervärde kan stavas aktivt stöd

Kommunikationstrenden har länge varit att bjuda intressenter på mervärden i form av content som utbildar, engagerar och underhåller. Rolf har dock noterat att flera aktörer under corona aktivt har valt att hjälpa sina intressenter, exempelvis Foodora och Carlsberg. De driver initiativ som ska ge sina intressenter, i det här fallet restauranger, mer intäkter eftersom de måste hålla sina kunder vid liv.

 

Jag tror att vi kommer att få se mer av den typen av kommunikation och med det kommer en stor kreativitet – det har redan startat upp flera byråer ur corona-pandemin, bland annat en som bara erbjuder digitala event.”

Rolf van den Brink

Tags : Intervjuer

Most Recent Posts

Cision Blogs Topics

  • Best Practices

    Få de senaste uppdateringarna och best practice inom PR, kommunikation och marknadsföring.

  • Tips och trix

    Läs artiklar och få inspiration på hur du förbättrar dina kommunikations-insatser inom digital synlighet, marknadsföring, PR och IR. Cision ger dig tipsen!

  • Produkter och tjänster

    Läs mer om hur Cision kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete med PR, IR- och corp comms och hur du kan nå ut till rätt mottagare.

  • Nyhetsbrev inom kommunikation

    Få tips och inspiration kring hur du bäst arbetar med din kommunikation genom våra nyhetsbrev!

About Oskar Larsson

Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen. Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com