Livepodd om hur medier och influencers mår i coronakrisen
Sep 10, 2020

Livepodd om hur medier och influencers mår i coronakrisen

Hösten är här och det har blivit dags för ännu en livepodd i pandemins tecken. Gäster är Yasmine Winberg, reporter och redaktör på Resumé och Linnéa Kihlström, reporter och redaktör på Dagens Media. Hur har corona påverkat medier och influencers?

Do’s and don’ts när du skriver ett pressmeddelande
Jul 06, 2020

Do’s and don’ts när du skriver ett pressmeddelande

I takt med att det gamla medielandskapet förändras och förvandlas till ett digitalt ekosystem fyllt av konkurrerande plattformar och nyhetsmedier ställs journalister varje år inför nya utmaningar. Till det har en global pandemi lamslagit världen och gjort alla till coronaspecialiserade journalister.

Livepodd om politiskt påverkansarbete i coronatider med Ulrica Schenström
Jul 02, 2020

Livepodd om politiskt påverkansarbete i coronatider med Ulrica Schenström

Passion för kommunikation släpper ytterligare en livepodd i coronatider! I detta avsnitt gästades vi av Ulrica Schenström, VD för tankesmedjan Fores. Ulrica Schenström har länge varit engagerad inom centralt politiskt arbete och opinionsbildning och kommer tillsammans med oss ge svar på hur din verksamhet ska tänka kring politiskt påverkansarbete i coronatider.

Livepodd om att ta ställning – möjligheter och risker
Jun 25, 2020

Livepodd om att ta ställning – möjligheter och risker

Med bakgrund i försommarens #BlackLivesMatter-rörelse aktualiserades frågan kring hur företag ska göra för att ställning i samhällsfrågor, när man ska göra det och vilka potentiella möjligheter samt risker man bör ta i beräkning. I vår livepodd gästar Frida Blom från Westander och forskaren Martin Söndergaard från Handelshögskolan i Stockholm för att ge sina perspektiv på frågan.

The ugly truth behind PR’s go-to numbers
Jun 10, 2020

The ugly truth behind PR’s go-to numbers

Vi lever inte längre i en värld där det räcker att slå sig för bröstet och känna sig nöjd om man lyckas hamna på en förstasida i en dagstidning. Som kommunikatör behöver du idag kunna visa vilket värde ditt kommunikationsarbete har på ett helt annat sätt och utvärdera vilka mätpunkter du har nytta av.

State of the Media 2020 – del 1 – covid-19
Jun 08, 2020

State of the Media 2020 – del 1 – covid-19

I takt med att det gamla medielandskapet förändras och förvandlas till ett digitalt ekosystem fyllt av konkurrerande plattformar och nyhetsmedier ställs journalister varje år inför nya utmaningar. Till det har en global pandemi lamslagit världen och gjort alla till coronaspecialiserade journalister.

Livepodd om kriskommunikation i coronatider med Jeanette Fors-Andrée
May 27, 2020

Livepodd om kriskommunikation i coronatider med Jeanette Fors-Andrée

Coronautbrottet lämnar få oberörda och kommunikatörer brottas med nya utmaningar när världen har ställts på ända. Kriskommunikationsexperten Jeanette Fors-Andrée gästade vår livepodd på Facebook för att ge svar på hur en verksamhet ska tänka kring sin kommunikation i coronatider.

State of the Media 2020
Apr 24, 2020

State of the Media 2020

Cisions globala journalistrapport med deltagare från 15 länder I takt med att det gamla medielandskapet förändras och förvandlas till ett digitalt ekosystem fyllt av konkurrerande plattformar och nyhetsmedier ställs journalister varje år inför nya utmaningar.

Så lyckas du med ditt digitala event
Apr 03, 2020

Så lyckas du med ditt digitala event

På grund av coronautbrottet med dess restriktioner kring sociala kontakter har många event flyttat ut i den digitala världen. Men hur ska man tänka för att lyckas med ett digitalt event? I avsnittet gästas vi bland annat av Nine Muses Festival som grundas av Spotify och av riskkapitalbolaget Verdane som båda, med väldigt kort varsel, nyligen har genomfört digitala event. För att guida oss i hur man lyckas bra med digitala event har vi med oss eventbolaget Cicerons VD Cecilia Sandström i studion.

Bloggbevakning.se – bloggen som granskar influencers
Mar 10, 2020

Bloggbevakning.se – bloggen som granskar influencers

I avsnitt 69 av Passion för kommunikation gästar Camilla Gervide som driver Bloggbevakning.se och är en av få i Sverige som bevakar och granskar den nya influencerbranschen. Hennes blogg är en maktfaktor och blåslampa i baken på influencers som slarvar med reklammärkning eller dopar sina besökssiffror. Hur ser hon på företagens roll i utvecklingen av influencer marketing? Detta och mycket mer när Passion för kommunikation får besök av personen bakom Bloggbevakning.se.

Daniel Redgert om influencer marketing
Feb 28, 2020

Daniel Redgert om influencer marketing

Passion för kommunikation gästas av Daniel Redgert, vinnaren av Cision PR Influencer Award 2019 på Spinngalan. Priset går till Sveriges mest inflytelserika PR-konsult i digitala medier. Hör Daniel berätta om sin raketkarriär i PR-Sverige och hur han ser på framtiden inom influencer marketing.

MAX om kommunikationen bakom en klimatpositiv meny
Jan 21, 2020

MAX om kommunikationen bakom en klimatpositiv meny

MAX Burgers har fått stort genomslag för sin hållbarhetskommunikation. Med sitt budskap om en klimatpositiv meny har de bland annat prisats av FN på klimattoppmötet i Madrid. Vår gäst är Marita Wengelin, PR-chef för MAX som berättar vad de har gjort för att lyckas så bra och vilka utmaningar de ställts inför i arbetet med en klimatpositiv meny.

PR- och kommunikationsrapport 2019
Jan 20, 2020

PR- och kommunikationsrapport 2019

Vägen till framgång – så kan du som kommunikatör framhäva ditt värde för affärsresultatet.

PR-skola med Breakit
Dec 12, 2019

PR-skola med Breakit

Hur har ekonomimedier gått från att vara ganska torra publikationer till att idag locka en bred publik med nya journalistiska grepp? För att ta reda på det bjöd vi in Stefan Lundell, medgrundare av Breakit och en drivande kraft bakom utvecklingen av den svenska näringslivsjournalistiken. Han betygsätter även flera pressmeddelanden utifrån en näringslivsjournalists perspektiv i poddens lilla PR-skola.

PR för startups och andra utan budget
Dec 12, 2019

PR för startups och andra utan budget

Det har blivit dags att prata om PR för startups och hur man gör PR utan budget! Hur lyckas man med PR när man har stora ambitioner men begränsad budget? Våra gäster är PR-konsulten Karin Bäcklund som precis skrivit klart boken ”PR för startups” och Lisa Rytter som har stor erfarenhet från PR-arbete i startupmiljöer såsom Wrapp och Left or Right.

Så fångar du analytikerns intresse med Peter Benson
Nov 27, 2019

Så fångar du analytikerns intresse med Peter Benson

I detta avsnitt gästas vi av börsjournalisten och medieentreprenören Peter Benson som driver analystjänsten Börsplus och även håller på att ta över det anrika magasinet Affärsvärlden. Vi får höra hur det går med det projektet och får även hans syn på hur IR-arbete ska göras för att han och resten av analytikerkåren ska vara nöjda.

Så lyckas du med din företagswebbplats
Nov 27, 2019

Så lyckas du med din företagswebbplats

vad förväntar sig kapitalmarknaden av företagswebbplatser och hur bra lever bolagen upp till de förväntningarna? Årets upplaga av undersökningen Webranking by Comprend är här och vi ska ta del av de färska resultaten tillsammans med vår gäst Staffan Lindgren, VD på Comprend. Mot slutet av avsnittet övergår diskussionen kring årets vinnare av undersökningen – Swedish Match.

Svenskarnas internetvanor 2019
Oct 15, 2019

Svenskarnas internetvanor 2019

Årets stora kartläggning av svenskarnas internetvanor – Svenskarna och internet 2019 – är här och Måns Jonasson från Internetstiftelsen gästar podden för att dela de viktigaste slutsatserna från årets rapport.

Sveriges mäktigaste i sociala medier med Emanuel Karlsten
Oct 15, 2019

Sveriges mäktigaste i sociala medier med Emanuel Karlsten

Vilka är mäktigast i den svenska sociala mediesfären och hur klarar sig traditionella medier och företag jämfört med influencers? Detta förklarar journalisten Emanuel Karlsten som gästar Passion för kommunikation för att presentera Maktbarometern 2019 som kartlägger vilka svenskar som har mest makt i sociala medier.

Kriskommunikation med Jeanette Fors-Andrée & Rolf van den Brink
Sep 17, 2019

Kriskommunikation med Jeanette Fors-Andrée & Rolf van den Brink

I detta livepoddavsnitt gräver vi ned oss i kriskommunikationens olika aspekter. Hur gör man när det hettar till på presstelefonen och vad förväntar sig journalisterna under krisens gång? Har rädslan för drev har gjort att företag har medietränat sönder sina talespersoner. Gästar gör krishanteraren och medietränaren Jeanette Fors-Andrée och journalisten Rolf van den Brink.

Fokuspodd: Rörlig bild i sociala medier
Aug 28, 2019

Fokuspodd: Rörlig bild i sociala medier

Det är dags för en ny fokuspodd och idag handlar avsnittet om hur man lyckas med rörlig bild i sociala medier. Gäst i studion är sociala mediekonsulten Elin Nylund som driver sitt egna bolag Elin Nylund Consulting AB och bland annat har gjort filmen som blev årets video på Guldtuben 2018. Elin har även själv utsetts till årets influencerkommunikatör.