I takt med att det gamla medielandskapet förändras och förvandlas till ett digitalt ekosystem fyllt av konkurrerande plattformar och nyhetsmedier ställs journalister varje år inför nya utmaningar. Till det har en global pandemi lamslagit världen och gjort alla till coronaspecialiserade journalister.
I takt med att det gamla medielandskapet förändras och förvandlas till ett digitalt ekosystem fyllt av konkurrerande plattformar och nyhetsmedier ställs journalister varje år inför nya utmaningar. Till det har en global pandemi lamslagit världen och gjort alla till coronaspecialiserade journalister.
Cisions globala journalistrapport med deltagare från 15 länder I takt med att det gamla medielandskapet förändras och förvandlas till ett digitalt ekosystem fyllt av konkurrerande plattformar och nyhetsmedier ställs journalister varje år inför nya utmaningar.
Vägen till framgång – så kan du som kommunikatör framhäva ditt värde för affärsresultatet.
Den nionde upplagan av Cisions journalist- och kommunikatörsundersökning är här – rapporten som tar pulsen på bägge partners vardag och utmaningar men även relationen dem emellan.
Journalistiken globalt har kämpat med en mängd utmaningar det senaste året, mycket på grund av anklagelser om ”fake news”, spridning av desinformation och i vissa fall rena personangrepp mot journalister. Parallellt med detta har sociala medier varit svårhanterat med plötsliga förändringar i algortimer och inträdet av GDPR.
Tidigare under 2018 presenterade vi vår globala journalistrapport State of the Media och nu har turen kommit till att analysera hur världens kommunikatörer och marknadsförare ser på aktuella frågor såsom mätning, influencers, utmaningar och medierelationer.
För första gången släpper Cision en undersökning av journalister i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Vi har i rapporten State of the Media: Nordic Edition frågat knappt 1200 journalister i de fyra länderna om deras utmaningar, förtroendet för journalistiken, teknikens framfart och mer!
Precis som förra året har vi även tittat närmre på hur kommunikatörer i offentlig sektor skiljer sig från sina kollegor i andra branscher. Årets trender visar bland annat att kommunikatörer inom offentlig sektor prioriterar andra kanaler än genomsnittet och hur det liggertill med satsningar på influencersamarbeten som verkar vara en vattendelare.
För åttonde året i rad är nu Cisions rapport om relationen mellan journalister och kommunikatörer här!
Media och kommunikation är sedan länge inte en nationell angelägenhet utan ett globalt fenomen där nyheter och information sprids världen över med ett knapptryck.
Relationen mellan journalister och kommunikatörer är en ständigt pågående terapisession. I fjol berättade vi om den komplicerade kärlekssagan där kommunikatören hyste betydligt starkare känslor än journalisten. 2016 sade två av tio journalister att de upplevde kontakten med kommunikatörer i arbetet som positiv. I dag är det dubbelt så många som ger tummen upp till kommunikatörer, ett tydligt tecken på att medielandskapet håller på att ritas om i realtid.
Cision genomför årligen en journalist- och kommunikatörsundersökning i syfte att kartlägga arbetssätt och utmaningar i dessa yrkesroller samt skapa en bättre förståelse mellan journalister och kommunikatörer.
+46 (0)8-507 410 00
Norrtullsgatan 6 Box 6120 102 32 Stockholm
+46 (0)8-507 410 00
från 8 AM - 5 PM GMT