
Så här drar du nytta av AI i din kommunikation
Hur kan kommunikationsproffs använda AI på bästa sätt idag och i framtiden? I det här poddavsnittet utforskar vi hur AI påverkar PR- och kommunikationsarbetet. Våra gäster är Christian Landgren, AI-expert och VD för Iteam och Karin Bäcklund, PR-konsult från Not Just Cake som bevakar AI-utvecklingen i nyhetsbrevet “Det här har hänt på Internet”.

Nya EU-krav på hållbarhetsrapportering - hur påverkar det IR-arbetet?
Tidigare i år trädde EU:s nya direktiv för företags hållbarhetsrapportering, CSRD, i kraft. Det innebär mer omfattande krav på hållbarhetsredovisningen, nya standarder och att allt fler företag omfattas. Hur påverkas IR-arbetet av CSRD? Det pratar vi om med vår gäst Elisabet Olin som är senior hållbarhetskonsult på Stockholm Kommunikation & IR.

Podcast med Per Schlingmann vinnare av Cision PR Influencer Award 2023
Vinnaren av Cision PR Influencer Award 2023, Per Schlingmann, gästar podden och delar sina tankar om vart medielandskapet är på väg och hur han använder sin röst för att nå ut med sitt budskap genom sociala medier.

Aftonbladets nyhetsrapportering i sociala medier
Hur bygger Aftonbladet upp sina nyhetsrapportering i sociala medier och lyckas nå en ung publik på nya kanaler som TikTok? Aftonbladets sociala medier-redaktör Viktor Adolfsson gästar podden och berättar om alltifrån hur bra trafikkälla sociala medier egentligen är till vilka nyheter som passar bäst i de olika kanaler och hur de ska paketeras. Sen bjuder han på en liten PR-skola - för hur ska kommunikatörer tänka för att han ska välja att lägga ut ens nyhet i sociala medier?

Utmaningar med företagswebbplatser 2023
Vad finns det för utmaningar med att möta marknadens förväntningar på vad de ska hitta för information på nätet? Och hur bra är svenska börsbolags företagswebbplatser? I det nya avsnittet av IR- och CorpCommspodden gästar Staffan Lindgren, som står bakom undersökningen Webranking från Comprend. Han lyfter bland annat att det kommer krävas mer information på webben om risk och hållbarhet, men även att kraven på tillgänglighet kommer öka.

PR Handbook Western Europe | Storbritannien | Annabel Clementson - intervju
PR Handbook Western Europe träffar vi Annabel Clementson, Senior PR-konsult från den brittiska kommunikationsbyrån T.F..D. Läs när hon delar med sig av sina erfarenheter av hur man får förtjänat innehåll och lyckas med PR-insatser i Storbritannien.

PR HANTVERKET 2023
Vad krävs för att få spinn på en nyhet i medier och sociala medier 2023? Kommer PR-proffs behöva lära sig att pitcha in nyheter till AI-robotar? Och hur får man viral spridning på TikTok och andra plattformar? Hör RedgertComms VD Chloë Bernhardsson och PR-konsulten Erik Boltjes diskuterar PR-hantverket 2023, om alltifrån vikten av bra talespersoner och personliga relationer mitt i all datadrivet.

PR Handbook Western Europe | Tyskland | Anne Esser - intervju
Cisions internationella PR-handbok blickar västerut och i denna nya serie kommer vi intervjue experter från Tyskland, Storbritannien och Frankrike för att få ökad kunskap i hur man når ut i de olika länderna. Först uta är Anne Esser, Senior PR-konsult från den tyska kommunikationsbyrån PSM&W som ger en inblick i det fragmenterade tyska medielandskapet och delar sina bästa råd kring hur du bör kontakta journalister i Tyskland.

PR Handbook West Europe | Frankrike | Véronique Bourgeois
Cisions internationella PR-handbok blickar västerut och i denna nya podcastserie intervjuar vi experter från Tyskland, Storbritannien och Frankrike för att få ökad kunskap i hur man når ut i de olika länderna. Det har blivit dags för Frankrike och Véronique Bourgeois, PR Associative Director från Monte RP, gästar för att dela med sig av sin guide om hur man framgångsrikt arbetar med medierelationer i Frankrike.

Steamerys globala PR-arbete med hjälp av omvärldsbevakning
Hur lyckas man som ett litet, snabbväxande företag göra PR, mäta resultatet och omvärldsbevaka på hela 65 marknader? Detta vet Lisa Wirenfeldt som är PR- och marknadschef på Steamery, ett svenskt startup-bolag som arbetar med klädvård. Hör henne berätta om hur de bedriver sitt PR-arbete på så många olika marknader och vilken roll deras omvärldsbevakning spelar i det hela.

PR Handbook Western Europe | Storbritannien| Annabel Clementson
I vår andra episod av PR Handbook Western Europe träffar vi Annabel Clementson, Senior PR-konsult från den brittiska kommunikationsbyrån T.F..D. Hör henne dela med sig av sina erfarenheter av hur man får förtjänat innehåll och lyckas med PR-insatser i Storbritannien.

PR Handbook Western Europe | Tyskland | Anne Esser
Cisions internationella PR-handbok blickar västerut och i denna nya podcastserie kommer vi intervjue experter från Tyskland, Storbritannien och Frankrike för att få ökad kunskap i hur man når ut i de olika länderna. Först uta är Anne Esser, Senior PR-konsult från den tyska kommunikationsbyrån PSM&W som ger en inblick i det fragmenterade tyska medielandskapet och delar sina bästa råd kring hur du bör kontakta journalister i Tyskland.

Svenskarnas internetvanor 2022
Året upplaga av Svenskarna och internet 2022 är här och i detta avsnitt går vi igenom allt man behöver ha koll på om svenskarnas internetvanor som kommunikatör. Till vår hjälp har vi Måns Jonasson från Internetstiftelsen som står bakom Svenskarna och internet.

Så arbetade Nordnet i sociala medier för att stoppa höjd skatt på ISK-konton
När Nordnet förstod att nya lagförslag som försämrar villkoren för investeringssparkonton var på gång, tog de till digital opinionsbildning för att stoppa förslagen. Och det lyckades. Hör Nordnets sparekonom Frida Bratt och kommunikationschef Johan Tidestad berätta mer om deras framgångsrika kampanj i podden Passion för kommunikation

Så lyckas du med dina journalistrelationer
Hur gör man en bra nyhet, hur får du journalisten att vilja skriva om den och vad gör du när journalisten vill granska er verksamhet? Vi gästas av Rolf van den Brink, chefredaktör på Dagens Opinion samt Anna Trane, Head of Corporate Communication & IR på Klövern med bakgrund som journalist.

Så gör du prisvinnande hållbarhetskommunikation
Hur lyckas man göra prisvinnande hållbarhetskommunikation utan budget? Det vet våra gäster Pascal Tshibanda och Josefin Lundin från Katrineholms kommun. De har precis vunnit Stora Kommunikationspriset för sin lättförståeliga kommunikation kring något så komplext som Agenda 2030.

Framgångsrikt IR-arbete i konkurrens om synligheten
Vad krävs för att lyckas på börsen? Efter ett år med rekordmånga nynoteringar på börsen i Stockholm är konkurrensen om uppmärksamheten stor och i detta avsnitt pratar vi om hur man ska göra för att nå ut med sitt budskap till rätt investerare men även hur stor omställningen är till den publika miljön när man är ny på börsen. Med oss för att diskutera detta ämne är Adam Kostyal, Europeisk noteringschef på Nasdaq.

Så attraherar du investerare med ESG-data
Allt fler investerare efterfrågar att få insyn i bolags hållbarhetsarbete, men hur långt har tillväxtbolag kommit med sin hållbarhetskommunikation? Och hur ska man ta fram och kommunicera relevant ESG-data? Vår gäst är Jenny Sondal, VD för Impact Attracts, som samlar in noterade tillväxtbolags hållbarhetsdata.

Så arbetar du med inkluderande kommunikation
Mätningar visar att både reklamen och nyhetsrapporteringen brister i mångfald. Hur ska man tänka för att kommunicera mer inkluderande? Det pratar vi om med Roshanak Fatahian, Diversity & Inclusion Director på Nord DDB och medgrundare av All of us och Nicklas Stuxgren, Head of Halebop som bland annat ger ut restaurangguiden Not So White Guide.

Nordic PR Handbook | Island | Fridjon Fridjonsson
Sist ut i vår podcastserie om PR-handboken för Norden är Island och där gästas vi av den eminente Fridjon Fridjonsson från KOM Consulting. Hör honom berätta om vad som är unikt med det isländska medieklimatet, hur PR-arbetet måste anpassas och vilka fallgropar du bör undvika när du vill göra PR på Island.

Hur påverkar kriget kommunikationsarbetet i Sverige?
Det har gått en tid sedan Ryssland invaderade Ukraina och konsekvenserna av kriget blir allt större. Hur påverkar det svenska företag och deras kommunikation? Vad kan vi lära inför framtiden och hur bör kriskommunikationen utvecklas?

IR-arbete i osäkra tider
På senaste tiden har det skakat på börsen. Hur bör man bedriva sitt IR-arbete i osäkra tider – ska man sitta still i båten eller är det ett bra tillfälle att tänka om? Detta och mycket mer pratar vi om med Michael Zillén, IR-rådgivare på Box Communications.

PR-trender att hålla koll på 2022
Vi tar fram spåkulan tillsammans med våra gäster Yasmine Winberg, chefredaktör för Resumé och Sharareh Hoss, VD och grundare av PR-byrån Hoss Agency.

Nordic PR Handbook I Finland I Ville Blåfield
Dags att öppna fjärde och sista luckan i vår adventskaleder! I det här andra avsnittet fokuserar vi på Finland tillsammans med Ville Blåfield från Miltton.

Nordic PR Handbook I Denmark I Rasmus Kristensen
Dags att öppna tredje luckan i vår adventskaleder! Kalendern består av fyra poddavsnitt där vi pratar om hur man ska tänka när man gör PR i alla nordiska länder. Vi kallar det kort och gott för The Nordic PR-Handbook. Våra gäster är rutinerade PR-proffs som ger dig den ultimata guiden för lyckade PR-satsningar med mängder av tips på hur man ska göra för att få medietäckning i just deras land. I det här tredje avsnittet fokuserar vi på Danmark tillsammans med Rasmus Kristensen från Sensum Consult.