Nordic PR Handbook I Norway I Petter Gjelsnes
Dec 05, 2021

Nordic PR Handbook I Norway I Petter Gjelsnes

Nu öppnar vi andra luckan i vår adventskalender! Kalendern består av fyra poddavsnitt där vi pratar om hur man ska tänka när man gör PR i alla nordiska länder. Vi kallar det kort och gott för The Nordic PR-Handbook. Våra gäster är rutinerade PR-proffs som ger dig den ultimata guiden för lyckade PR-satsningar med mängder av tips på hur man ska göra för att få medietäckning i just deras land. I det här andra avsnittet fokuserar vi på Norge tillsammans med Petter Gjelsnes från Nova Vista AS.

Nordic PR Handbook I Sweden I Marianne Ahlgren
Nov 28, 2021

Nordic PR Handbook I Sweden I Marianne Ahlgren

Årets julklapp från Cision kommer i fyra delar och öppnas varje advent. Vi kan redan nu avslöja att våra julklappar består av fyra poddavsnitt där vi pratar om hur man ska tänka när man gör PR i alla nordiska länder. Vi kallar det kort och gott för The Nordic PR-Handbook. I första avsnittet vi pratar om Sverige tillsammans med Marianne Ahlgren från Another View.

Makt och politik i sociala medier
Nov 26, 2021

Makt och politik i sociala medier

Vilka är mäktigast i den svenska sociala medie-världen? Och hur väl har de politiska partierna etablerat närvaro inför den kommande valrörelsen 2022? Är det viktigt för politiska makthavare att ha inflytande i sociala medie-världen eller räcker det med DN Debatt? Journalisten Emanuel Karlsten gästar oss för att presentera Maktbarometern 2021, en kartläggning av makthavarna på sociala medier, tillsammans med Johan Ulvenlöv, som jobbar med opinionsanalys på LO och inför förra riksdagsvalet var LO:s valledare.

Svenskarna och internet 2021
Nov 02, 2021

Svenskarna och internet 2021

Är Tiktok verkligen större än Twitter? Hur når vi ut till unga som inte läser traditionella medier? Rapporten Svenskarna och internet 2021 är här och i vårt nya poddavsnitt gästas vi av Måns Jonasson från Internetstiftelsen, som står bakom rapporten. Han går igenom ALLT du behöver veta som kommunikatör om svenskarnas internetvanor.

Hur gör man Sveriges bästa årsredovisning
Nov 01, 2021

Hur gör man Sveriges bästa årsredovisning

Boliden har precis vunnit den prestigefyllda utmärkelsen Sveriges bästa årsredovisning 2020. Och det är inte mindre än tredje gången Boliden får detta pris. Hur lyckas man med det? Hör Klas Nilsson, Director Group Communication på Boliden, berätta om framgångsreceptet i det senaste avsnittet av IR- och CorpComs-podden.

Världens största PR-studie synar Nordens kommunikatörer
Sep 29, 2021

Världens största PR-studie synar Nordens kommunikatörer

Avsnitt 82 av Passion för kommunikation tar avstamp i årets upplaga av European Communication Monitor 2021, världens största studie av kommunikation och PR. För första gången sedan starten 2005 har forskarna bakom studien tagit fram en specifik rapport om kommunikation i de nordiska länderna.

IR-podden Finwire
Jun 17, 2021

IR-podden Finwire

I detta avsnitt av IR-podden gästas vi av Nyhetsbyrån Finnwires VD och chefredaktör Mats Hård där vi bland annat pratar om vilken roll nyhetsyråbranschen har idag, vilka som läser nyheterna och när/hur man som ett IR-bolag ska höra av sig till en nyhetsbyrå. Lär dig hur en IR avdelning ska arbeta mot nyhetsbyråer som Finwire för att få den uppmärksamhet som man förtjänar.

Så blir du en viktig källa för journalister
Jun 08, 2021

Så blir du en viktig källa för journalister

I vår senaste poddavsnitt av Passion för kommunikation pratar vi med PR-proffset Fredrik Pallin och journalisten Linné Khilström, om hur du som kommunikatör kan bli en viktig källa för journalister.

Så kommunicerar Södertälje sjukhus under pandemin
Feb 11, 2021

Så kommunicerar Södertälje sjukhus under pandemin

PR-trenderna att ha koll på 2021
Feb 11, 2021

PR-trenderna att ha koll på 2021

Nya ljudinfluencers från ClubHouse, det stora genombrottet för TikTok som PR-kanal, nya partibundna TV-kanaler och kanske tid för den storslagna kommunikationen? I detta avsnitt listar vi de viktigaste PR-trenderna att ha koll på 2021 tillsammans med PR-konsulten Karin Londré från byrån 500 och Dagens Opinions chefredaktör Rolf van den Brink.

Sharareh Hoss om mångfald, events och influencer marketing
Jan 26, 2021

Sharareh Hoss om mångfald, events och influencer marketing

Passion för kommunikation gästas av Sharareh Hoss, vinnaren av Cision PR Influencer Award 2020, som berättar om raketkarriären, varför mångfald är en hjärtefråga, hur man får till ett lyckat event och mycket mer.

Livepodd om Svenskarna och internet – allt du behöver veta som kommunikatör
Dec 18, 2020

Livepodd om Svenskarna och internet – allt du behöver veta som kommunikatör

Livepodd om Svenskarna och internet – allt du behöver veta som kommunikatör Vad har 2020 inneburit för svenskarnas internetvanor? Och vad betyder det för oss kommunikatörer? Årets upplaga av Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet är äntligen här. Gäster är Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen och den prisbelönta journalisten Emanuel Karlsten. Tillsammans reder vi ut vilka som är de viktigaste internettrenderna för oss kommunikatörer. Frågor som besvaras är bland annat: Hur ser medieutvecklingen ut? Vilka målgrupper gör vad på nätet Hur har corona påverkat årets resultat?

IR-trender inför 2021 och summering av 2020
Nov 17, 2020

IR-trender inför 2021 och summering av 2020

Hur sammanfattar vi IR-året 2020 och vad präglar IR-arbetet framöver? IR & CorpComms-podden gästas av Charlotte Stjerngren från Cord Communications och Urban Ekelund från Vero Kommunikation som dels blickar bakåt men framför allt trendspanar kring vad 2021 kommer att erbjuda inom Investor Relations.

Så jobbade Essity inför sin börsnotering
Nov 17, 2020

Så jobbade Essity inför sin börsnotering

I juni 2017 börsintroducerades hälso- och hygienföretaget Essity efter en delning av SCA. Hur löser man IR-arbetet och företagskommunikationen vid en sådan avknoppning där allt nytt ska vara på plats på bara nio månader? Essitys kommunikationsdirektör Joséphine Edwall Björklund och Johan Karlsson, IR-chef, berättar om hur de gjorde för att lyckas.

Livepodd om USA-valet – kampen om mediesynligheten
Oct 27, 2020

Livepodd om USA-valet – kampen om mediesynligheten

Valrörelsen i USA pågår för fullt i tider med social distansering och ett uppskruvat tonläge. Hur påverkar det kandidaternas kampanjer? Och vem lyckas bäst att nå ut med sitt budskap – Trump eller Biden? Vi har bjudit in PR-konsulten och USA-kännaren Elizabeth Walentin och Seth Gilpin från Cision USA, som följer valet i amerikanska medier. Tillsammans kommer de att nysta i kampen om mediesynligheten och diskutera vem som lyckas bäst med att nå ut med sitt budskap.

Så skapade Atrium Ljungberg Sveriges bästa årsredovisning
Oct 23, 2020

Så skapade Atrium Ljungberg Sveriges bästa årsredovisning

Hur lyckas man göra Sveriges bästa årsredovisning? Gäst i detta avsnitt är Martin Lindqvist, CFO på Atrium Ljungberg som utmärktes till det prestigefulla priset Sveriges bästa årsredovisning 2019.

Livepodd framtidens kommunikatör i spåren av corona
Sep 30, 2020

Livepodd framtidens kommunikatör i spåren av corona

I det här avsnittet möter vi Karin Netzell, affärsutvecklingschef på Hammer & Hanborg och Hanna Brogren, vd och generalsekreterare för Sveriges Kommunikatörer som tillsammans gör en djupdykning i kommunikatörsrollen och diskuterar kommunikatörens framtid post corona.

Livepodd om hur medier och influencers mår i coronakrisen
Sep 10, 2020

Livepodd om hur medier och influencers mår i coronakrisen

Hösten är här och det har blivit dags för ännu en livepodd i pandemins tecken. Gäster är Yasmine Winberg, reporter och redaktör på Resumé och Linnéa Kihlström, reporter och redaktör på Dagens Media. Hur har corona påverkat medier och influencers?

Livepodd om politiskt påverkansarbete i coronatider med Ulrica Schenström
Jul 02, 2020

Livepodd om politiskt påverkansarbete i coronatider med Ulrica Schenström

Passion för kommunikation släpper ytterligare en livepodd i coronatider! I detta avsnitt gästades vi av Ulrica Schenström, VD för tankesmedjan Fores. Ulrica Schenström har länge varit engagerad inom centralt politiskt arbete och opinionsbildning och kommer tillsammans med oss ge svar på hur din verksamhet ska tänka kring politiskt påverkansarbete i coronatider.

Livepodd om att ta ställning – möjligheter och risker
Jun 25, 2020

Livepodd om att ta ställning – möjligheter och risker

Med bakgrund i försommarens #BlackLivesMatter-rörelse aktualiserades frågan kring hur företag ska göra för att ställning i samhällsfrågor, när man ska göra det och vilka potentiella möjligheter samt risker man bör ta i beräkning. I vår livepodd gästar Frida Blom från Westander och forskaren Martin Söndergaard från Handelshögskolan i Stockholm för att ge sina perspektiv på frågan.

OTC-handel med amerikanska investerare
May 27, 2020

OTC-handel med amerikanska investerare

I detta avsnitt lär vi oss mer om OTC-handel (Over the Counter) i USA, en marknad som svenska börsbolag kan använda sig av även om man inte är noterad på de amerikanska börserna. Hur funkar det och vad ska man tänka på för att locka amerikanska investerare? Gäst i podden för att berätta om detta är Joe Coveney från OTC Markets som medverkar via länk från New York.