Trendspaning 2025: Hejdå X, hallå AI?
dec. 10, 2024

Trendspaning 2025: Hejdå X, hallå AI?

I det här avsnittet av Passion för Kommunikation tar vi pulsen på kommunikationsbranschen och blickar framåt mot 2025. Tillsammans med Chloë Bernhardsson, VD för Redgert Comms, och Fredrik Wass, omvärldsbevakare och kommunikatör för Sveriges Tidskrifter, djupdyker vi i de hetaste trenderna. Vi blickar framåt genom att blicka bakåt på året som gått, med särskilt fokus på det amerikanska valet och dess effekter på kommunikationslandskapet. Vad händer med närvaron på X och vad innebär den nya "anti-woke"-rörelsen?

Fokuspodd: Hat och hot på nätet
sep. 17, 2018

Fokuspodd: Hat och hot på nätet

Hur ska man som kommunikatör tänka kring näthat? I vårt fokuspoddavsnitt om hat och hot på nätet gästar Björn Appelgren från Internetstiftelsen i Sverige för att ge oss sina bästa råd kring hur man hanterar en hatstorm på nätet.

Guldtuben och influencers som mediekreatörer
maj 15, 2018

Guldtuben och influencers som mediekreatörer

Filmindustrin har Oscarsgalan och influencers i sociala medier har Guldtuben – snart är det dags för årets gala. Passion för kommunikation riktar i detta avsnitt fokus på hur influencer-Sverige mår och därför har vi bjudit in två fullblodsproffs som dessutom har suttit med i årets jury för Guldtuben. Gästar gör Emma Blom för Social Industries och Karin Winther från Winther Wonderland.

Digital opinionsbildning i valtider
apr. 20, 2018

Digital opinionsbildning i valtider

Hur ska man arbeta för att lyckas driva förändring och påverka opinionen år 2018? För att få svar på det har Passion för kommunikation dragit till Almedalen och träffat två erfarna opinonsbildare: Seher Yilmaz, VD för förändringsinkubatorn Difference och André Assarsson, digital chef på Milton Labs.

Kommunikatörernas eget #metoo-upprop
apr. 16, 2018

Kommunikatörernas eget #metoo-upprop

I november 2017 ställde sig drygt 2 000 kvinnor bakom kommunikationsbranschens #metoo-upprop #sistabriefen. Podden gästas av Maja Stridsberg, PR-konsult på Westander och Mimmi Sköldberg, kundstrateg på EdelmanDeportivo. Mimmi och Maja är två av initiativtagarna till det uppropet och de medverkar för att berätta om läget i branschen men även om hur man startar en gräsrotsrörelse och får till förändring i praktiken.

Digital kommunikation med Joakim Jardenberg
mars 06, 2018

Digital kommunikation med Joakim Jardenberg

Digital kommunikation handlar mycket om att bli skitig under naglarna och att våga testa sig fram. Detta menar avsnittets gäst, internetgurun Joakim Jardenberg. Hör honom berätta hur man på bästa sätt skitar ned sig i arbetet med den digitala kommunikationen, det kommer garanterat handla mycket om facebookdominans, algoritmer och livevideo.

Fokuspodd: Digital strategi – hemsidan som nav
feb. 19, 2018

Fokuspodd: Digital strategi – hemsidan som nav

För ett par år sedan pratades det mycket om att hemsidan var död och det var viktigt för företag att befinna sig där målgruppen var. Man pratade om att man skulle vara i appar på mobilen, på Facebook och Twitter men inte publicera material på sin hemsida. Historien har visat att detta är helt fel väg att gå. Istället bör man styra den del av trafik och aktivitet som man vill använda för att konvertera mot att landa på en central hemsida.

Fokuspodd: Så hanterar du dina journalistrelationer
jan. 22, 2018

Fokuspodd: Så hanterar du dina journalistrelationer

Fokusavsnitt av Passion för kommunikation där Alexander Mason och Åsa Melin Mandre guidar dig igenom vad som händer efter att man har producerat sitt pressmeddelande och det har blivit dags för distribution. När du är klar med det perfekta pressmeddelandet – hur gör du då för att få medierna att skriva om det? Följ med i Passion för kommunikations checklista på åtgärder du bör bocka av för att få till din förtjänta kommunikation.

Så blir du framgångsrik på LinkedIn
jan. 17, 2018

Så blir du framgångsrik på LinkedIn

LinkedIn är en social kanal som växer stadigt i Sverige, enligt rapporten Svenskarna och Internet har 30 % av Sveriges befolkning varit där någon gång. Samtidigt är det bara 3 % som är där dagligen och en tydlig trend visar att närvaron till stor del styrs av vad man arbetar med – verksamma inom IT & kommunikation samt finanssektorn är starkt dominerande på LinkedIn. Kort och gott kan man konstatera att det främst är människor som arbetar som befinner sig på LinkedIn, något som kan vara intressant om man är B2B-marknadsförare i allmänhet och arbetar med rekrytering i synnerhet.

Hög tid för kriskommunikation
dec. 11, 2017

Hög tid för kriskommunikation

Något händer och så plötsligt – presstelefoner går varma och det kommer facebookinlägg dygnet runt. Någon reporter kanske till och med slår läger i entrén. Hög tid att kriskommunicera med andra ord. Detta är något som dagens gäst Anna Trygg, kommunikationschef på Nacka Kommun, har ägnat sig en hel del åt. Hon har hanterat såväl rubriker om bostäder till polygamister som skandaler inom Kommunal. En kris dyker ofta upp utan förvarning med sämsta möjliga timing. När det händer gäller det att du har förberett dig för det som inte skulle kunna hända, att beredskapen är på plats och att direktiven är tydliga. I Passion för kommunikations 42:a avsnitt dyker vi ned i några specifika fall för att hitta allmängiltiga råd och best practice-tips. Som alltid hör ni även Alexander Mason och Åsa Melin Mandre i podden.

Fokuspodd: Så skriver du ett bra pressmeddelande
dec. 06, 2017

Fokuspodd: Så skriver du ett bra pressmeddelande

Fokusavsnitt av Passion för kommunikation där Alexander Mason och Åsa Melin Mandre guidar dig igenom processen där ett pressmeddelande blir till. Vilka steg måste man komma ihåg, vad ska man tänka extra mycket på och finns det något man absolut bör undvika? Allt detta och mycket mer i Passion för kommunikations utbildningsavsnitt i hur du skriver ett bra pressmeddelande.

Så lyckas du med influencer marketing
nov. 26, 2017

Så lyckas du med influencer marketing

Passion för kommunikation tar i det 41:a avsnittet grepp på fenomenet influencer marketing och de gör det tillsammans med Sofia Eriksson, marknads- och försäljningschef på Bookbeat. På ett år har hon arbetat med inte mindre än 100 olika profiler på olika nivåer och hon gästar för att ge sina bästa tips för hur man får till ett riktigt bra profilsamarbete. Hon ackompanjeras, som sig bör, av Alexander Mason från Cision samt Åsa Melin Mandre från Greenhill Relations. Genom att lyssna på detta avsnitt får du konkreta hands on-tips på hur du får ut det mesta och bästa av ett samarbete med en influencer.

Svenskarna och Internet – Valspecial 2018
okt. 19, 2017

Svenskarna och Internet – Valspecial 2018

Litar svenskarna på den politiska informationen på Facebook? Tittar förstagångsväljare på partiledardebatter i TV? Internetstiftelsen i Sverige, IIS, som varje höst ger ut rapporten Svenskarna och Internet har i år gjort en specialrapport om svenskarnas internetvanor i valtider. Hur ser det politiska engagemanget ut på nätet? Vilka kanaler är det som gäller och hur värderas digitala källor? Gäster i studion är Björn Appelgren, projektledare för digital folkbildning på IIS och mediestrategen Brit Stakston. Som vanligt är det Alexander Mason från Cision och Åsa Melin Mandre från Greenhill Relations som leder samtalet.

Svenskarna och internet 2017
okt. 19, 2017

Svenskarna och internet 2017

Det har åter blivit dags att syna svenskarna och deras internetanvändande med hjälp av Internetstiftelsens rapport Svenskarna och Internet 2017. Gäster är Måns Jonasson och Pamela Davidsson från IIS som står bakom rapporten. Med deras hjälp lyfter kvartetten fram de viktigaste punkterna för kommunikatörer i deras vardag. Är Sverige helt digitaliserat idag, vilka sociala medier använder vi och den stora frågan – hur många svenskar har funnit kärleken på internet? Detta och mycket mer i avsnitt 40 av Passion för kommunikation!

Fokuspodd: Så lyckas du med din omvärldsbevakning
okt. 08, 2017

Fokuspodd: Så lyckas du med din omvärldsbevakning

Passion för kommunikation är tillbaka med ett specialavsnitt i utbildningsformat. Någon gäst är inte på plats, istället går Alexander Mason och Åsa Melin Mandre igenom en grundkurs i hur du lyckas med din omvärldsbevakning. De tar upp handfasta frågor såsom varför omvärldsbevakning är viktig för företag ur olika perspektiv, hur man ska göra för att komma igång och vanliga misstag att undvika.

Om mångkulturell kommunikation med Al Kompis
sep. 26, 2017

Om mångkulturell kommunikation med Al Kompis

Det 39:e avsnittet av Passion för kommunikation handlar om en svensk medieaktör som verkar något under radarn men som paradoxalt nog är störst av samtliga svenska medier på Facebook med 1,3 miljoner följare. Det handlar om Al Kompis som levererar svenska nyheter på arabiska. Gäst i studion är Julia Agha från Al Kompis och avsnittet handlar i mångt och mycket om hur de lyckas nå en stor målgrupp, för att inte säga gigantisk, som många andra inte når. Bara i Sverige finns idag närmare en halv miljon arabisktalande personer. Som vanligt medverkar även Alexander Mason och Åsa Melin Mandre i podden.

Om MAR och dess påverkan med Joakim Strid från NASDAQ
sep. 19, 2017

Om MAR och dess påverkan med Joakim Strid från NASDAQ

Avsnitt 11 handlar om MAR, det vill säga EU:s marknadsmissbruksförordning som trädde i kraft för ett år sedan. Den har inneburit en hel del förändringar för svenska börsbolag. Med för att diskutera förändringarna är vår gäst Joakim Strid, chef för marknadsövervakning på NASDAQ.

Så mäter du kundresan med Google
aug. 28, 2017

Så mäter du kundresan med Google

Passion för kommunikation riktar i avsnitt 38 fokus på mätning, konverteringar och den digitala kundresan. Gäst är Lina Hansson, konverteringsspecialist på Google som tar lyssnaren igenom de olika faserna i kundresan och förklarar hur man ska gå tillväga för att lyckas öka konverteringar på webben med hjälp av data.

Iza & Elle – stjärnor på Musical.ly
juli 05, 2017

Iza & Elle – stjärnor på Musical.ly

I avsnitt 49 lär vi oss mer om Musical.ly och våra lärare är 13-åriga Iza och Elle som är störst på appen i Sverige med hela 4 miljoner följare och de växer även på Instagram och Youtube. Vi åkte hem till dem för att spela in podden och där fick vi även en pratstund med deras mamma, tillika manager, Stina Cryssanthander.

Kommunikatörens vardag och framtid med Juan Navas
juni 29, 2017

Kommunikatörens vardag och framtid med Juan Navas

I avsnitt 37 av Passion för kommunikation får vi besök av Juan Navas, kommunikationsansvarig för Sveriges Kommunikatörer. Hur ser kommunikatörernas vardag ut idag och vilka trender kommer att prägla de kommande åren? Tillsammans med Åsa Melin Mandre och Alexander Mason analyserar trion resultaten från Cisions journalist- och kommunikatörsundersökning 2017.

Fake news med Viralgranskaren – så påverkas kommunikatörer
juni 19, 2017

Fake news med Viralgranskaren – så påverkas kommunikatörer

Temat för det 36:e avsnittet av Passion för kommunikation är falska nyheter på nätet. Hur stort är problemet, vad kan man göra åt det och hur påverkar det företagsvärldens kommunikation? Gäst i studion är Åsa Larsson, en av grundarna till Metros Viralgranskaren som arbetar för att kila sig in mellan människors finger och dela-knappen. Som alltid ackompanjeras gästen av Alexander Mason och Åsa Melin Mandre när pfk-podden tar sig an fake news.

Så skapar du en framgångsrik företagspodd
maj 23, 2017

Så skapar du en framgångsrik företagspodd

Avsnitt 35 av Passion för kommunikation är speciellt av flera anledningar. Dels tar podden ett metaperspektiv eftersom temat handlar om hur man går till väga för att lyckas med sin företagspodcast. Dessutom spelades avsnittet in live på scen inför publik. Gäster i livepodden är poddproducenten och poddaren Clara Fröberg som driver en av Sveriges största träningspoddar, Styrkebyrån, och Erik Johansson, ljudtekniker från Apear som hjälper många att producera poddar och få bra ljud. Programledare är, som vanligt, Åsa Melin Mandre från Greenhill Relations och Alexander Mason, kommersiell chef för Cision Sverige.

Den magiska maskinen bakom en KIT-film
apr. 24, 2017

Den magiska maskinen bakom en KIT-film

Passion för kommunikation tar i det 34:e avsnittet ett grepp på fenomenet KIT som med sina patenterade KIT-filmer har skapat en egen formula för hur man paketerar en historia och presenterar den med rörlig bild. Gäst i studion är Fredrik Strömberg, en av grundarna till medieföretaget, som tillsammans med Alexander Mason och Åsa Melin Mandre reder ut hur en KIT-film blir till. Detta och mycket mer när PFK möter KIT!

Duktiga flickors revansch med Birgitta Ohlsson
mars 27, 2017

Duktiga flickors revansch med Birgitta Ohlsson

Riksdagsledamoten, feministen och numera författaren Birgitta Ohlsson besöker podden för att prata om boken Duktiga flickors revansch som hon är aktuell med. Tillsammans med Alex Mason och Åsa Melin Mandre diskuterar de kvinnans roll i offentligheten i allmänhet och den nypublicerade boken i synnerhet. Boken, som till stora delar handlar om Birgittas uppväxt som objektivt duktig flicka, tar bland annat upp myter om duktiga flickor och Birgitta presenterar flera budord som hon vill inspirera andra duktiga flickor med. Trion resonerar dessutom kring företagsorganisationer och huruvida kvinnor gynnas eller missgynnas av att verka inom olika typer av organisationsstrukturer.

Innovation, teknik och kulturell relevans med Mattias Ronge
feb. 20, 2017

Innovation, teknik och kulturell relevans med Mattias Ronge

Med kampanjer som Fyllefiltret, Svettmaskinen och Give a Beep har Edelman Deportivo visat att innovation och teknik spelar viktiga roller i PR-arbetet. Mattias Ronge, VD för Edelman Deportivo, besöker PFK-podden och berättar om hur byrån har implementerat dessa olika innovativa kombinationer mellan digitala och analoga verktyg i sina kampanjer.