Livepodd framtidens kommunikatör i spåren av corona
Sep 30, 2020

Livepodd framtidens kommunikatör i spåren av corona

I det här avsnittet möter vi Karin Netzell, affärsutvecklingschef på Hammer & Hanborg och Hanna Brogren, vd och generalsekreterare för Sveriges Kommunikatörer som tillsammans gör en djupdykning i kommunikatörsrollen och diskuterar kommunikatörens framtid post corona.

Hur du hanterar kritikstormar på Facebook
Mar 17, 2016

Hur du hanterar kritikstormar på Facebook

Passion för kommunikation får i avsnitt 21 besök av Emma Blom, VD på sociala medierbyrån Social Industries. Temat för avsnittet är hantering av kritikstormar och negativ respons på Facebook. Vad är en kris i sociala medier och vilka kriser är det som blir virala? Hur illa är det egentligen att trollen vaknar? Åsa Melin Mandre, Alexander Mason och Emma Blom diskuterar vilka typer av kriser det finns och vilka nya nätverk och funktioner som håller på att växa fram. Trion pratar också om hur viktigt det är att bli mer personlig i sina meddelanden med hjälp av olika chattfunktioner.

En finansanalytikers roll med Peter Malmqvist
Mar 11, 2016

En finansanalytikers roll med Peter Malmqvist

I det femte avsnittet av IR-podden får studion besök av en av Sveriges mest inflytelserika finansanalytiker och börsjournalister, Peter Malmqvist, som idag är chefsanalytiker på Remium. Tillsammans med Magnus Thell och Åsa Melin Mandre, berättar Peter Malmqvist om sin syn på företagens IR-arbete och analytikerns roll idag. Hur kan man tjäna bra med pengar som analytiker och hur blir du betraktad som en bra analytiker? Det talas även mycket om analytikermassage, vilka knep analytiker har för att få tillgång till exklusiv information samt vad som är schysst insiderinformation. Dessutom diskuteras det kring årsredovisningar och kvartalsrapporter.

Bonnierförlagen bygger framtidens kommunikationsavdelning
Feb 17, 2016

Bonnierförlagen bygger framtidens kommunikationsavdelning

I avsnitt 20 av Passion för kommunikation får Alexander Mason och Åsa Melin Mandre besök av Jenny Bjuhr Berggren, kommunikationsdirektör för Bonnierförlagen, som befinner sig mitt i en stor förändringsprocess. Hur organiserar man om en hel kommunikationsavdelning för att möta det nya medielandskapet? Jenny berättar hur Bonnierförlagen går tillväga för att riva gamla silos och göra plats för en ny integrerad kommunikationsavdelning rustad för de utmaningar den digitala utvecklingen innebär.

Så annonserar du framgångsrikt på Facebook med Albin Stööp
Feb 13, 2016

Så annonserar du framgångsrikt på Facebook med Albin Stööp

Hur ska man bära sig åt för att lyckas med sin annonsering på Facebook och Instagram? Är det någon skillnad på att boosta egna poster och att göra kampanjer i Ads manager? Hur implementerar man pixel-verktyget på mest effektivt sätt? Passion för kommunikation får i det 30:de avsnittet besök av Albin Stööp, expert på annonsering på Facebook och grundare av företaget Zalster. Tillsammans går trion igenom olika annonsverktyg och utarbetar den ultimata guiden för hur du ska gå tillväga för att lyckas med din annonsering på Facebook och Instagram. Albin berättar om Facebooks nya annonsverktyg och samtalet kommer att kretsa mycket kring hur man identifierar och når sin målgrupp. Såväl pixlar som tvillingmålgrupper diskuteras när PFK tar sig an detta mycket aktuella ämne.

Så slog Hammarby Fotboll rekord i biljettförsäljning
Jan 19, 2016

Så slog Hammarby Fotboll rekord i biljettförsäljning

I avsnitt 19 får poddstudion besök av Markus Nilsson, biljett- och evenemangsansvarig för Hammarby Fotboll. Tillsammans med Alexander Mason och Åsa Melin Mandre, talas det i studion om att driva försäljning och hur Hammarby lyckats med bedriften att slå ett 56 års gammalt publikrekord för Allsvenskan. Hur lyckas egentligen Hammarby att tillsammans med sina supporterorganisationer fylla läktarna inför varje match? Det diskuteras även kring smart digital kommunikation, relationen med supportrarna och hur de samarbetar tillsammans samt hur viktigt det är att vara en bra lyssnare.

Möt Deeped Niclas Strandh – Vinnaren av CPRIA 2015
Dec 16, 2015

Möt Deeped Niclas Strandh – Vinnaren av CPRIA 2015

I avsnitt 18 av Passion för kommunikation sätter sig Åsa Melin Mandre och Alexander Mason bakom ratten och beger sig mot Falun för att träffa årets vinnare av Cision PR Influencer Award, Deeped Niclas Strandh. Deeped är Sveriges mest inflytelserika PR-konsult i sociala medier, han är prästen som blev kommunikationsproffs, och han är sociala medier-gurun som till och med döpt om sig till sitt internetnamn. Vi får möta Deeped på byrån United Power där han berättar om hur det känns att vinna årets CPRIA, vad det har betytt för honom och om resan från kyrkan till kommunikationseliten. Deeped berättar även vilka kanaler han är mest aktiv i och varför, samt vilken strategi han har inom de olika kanalerna.

Bakom kulisserna hos Spinnjuryn
Nov 20, 2015

Bakom kulisserna hos Spinnjuryn

I avsnitt 17 av Passion för Kommunikation får poddstudion finbesök av tre medlemmar från PR-tävlingen Spinn. Poddens egen Alexander Mason är en av jurymedlemmarna, och med sig har han ekonomiprofessorn Micael Dahlén från Handelshögskolan samt journalisten Rolf van den Brink från Dagens Opinion. Vad är Spinn för tävling egentligen? Vilka mål och kategorier finns med och vilka förändringar har gjorts i år? Juryn diskuterar målgruppen för Spinn och svarar på frågan om vad som krävs för att ta hem guldet. Det spoilas även vilka kategorier och bidrag som juryn gillar bäst i år och vilka som stack ut lite extra.

Entreprenörsbolagens IR-arbete med Peter Gönczi
Nov 17, 2015

Entreprenörsbolagens IR-arbete med Peter Gönczi

I avsnitt 4 får poddstudion besök av Aktietorgets VD Peter Gönczi som tillsammans med Magnus Thell och Åsa Melin Mandre pratar om entreprenörsbolagens IR-arbete. Hur ska man som litet snabbväxande bolag arbeta för att få den uppmärksamhet man förtjänar från investerare, aktieanalytiker och börsreportrar? Med utgångspunkt i hur Aktietorget arbetar förklarar Peter Gönzci hur långsiktigt tänkande gynnar bolagen och vad som är skillnaden mellan Corporate Finance och IR-rådgivare. Dessutom diskuteras kapitalförsörjning, noteringsprocessen och AP-fonderna

Medieanalysens nyckelroll i digitaliseringen
Nov 12, 2015

Medieanalysens nyckelroll i digitaliseringen

Passion för kommunikation får i avsnitt 16 besök av både Martin Wettergren från Whispr group, och Jeremy Thompson, ordförande i AMEC och Europachef för Cision. Temat för avsnittet är medieanalys och digitalisering – Hur utvärderar man sitt kommunikationsarbete i takt med digitaliseringen?

Börsintroduktion med Anne Rhenman Eklund
Oct 15, 2015

Börsintroduktion med Anne Rhenman Eklund

I det tredje avsnittet av IR-podden gästas studion av Anne Rhenman Eklund, IR- och kommunikationschef på Hoist Finance. Tillsammans med Magnus Thell och Åsa Melin Mandre pratas det om IR-arbetet vid börsintroduktioner, och vad som är viktigt att tänka på vid en introduktion. Hur gör man med kommunikationen vid börsintroduktion? Vilken är den viktigaste målgruppen? Hur ställer man egentligen om sig från icke-noterat till noterat bolag? Det talas även om vikten av att ha en tydlig kommunikationsplan.

Bli en viral stjärna i sociala medier med Frida Boisen
Oct 07, 2015

Bli en viral stjärna i sociala medier med Frida Boisen

I avsnitt 15 får poddstudion besök av Frida Boisen, krönikör på Expressen och digital chef på Bonnier Tidskrifter. Frida utgår från sin nyutgivna bok “Digital succé – Så lyckas du med sociala medier” och ger konkreta tips hur du får saker att flyga. Vad får hjärtat att banka extra hårt online? Utgå från ditt eget hjärta och berör genom känslor, tipsar Frida. Då får du mottagaren att stanna upp. Mer om detta och de virala känslorna talas det om i detta avsnittet av Passion för kommunikation!

Guidance med Anders Fogel
Oct 06, 2015

Guidance med Anders Fogel

Premiäravsnittet handlar om guidance/finansiell vägledning. Hur ska företag kommunicera sin finansiella information? Vad vill aktieägare och analytiker veta? På vilket sätt och i vilka sammanhang? Experten Anders Fogel från Fogel & Partners diskuterar och utvecklar ihop med Magnus och Åsa tips på hur du kan arbeta aktivt med vägledning och hur du når ut med finansiell information till relevanta målgrupper.

Nyhetsbyråer med Håkan Carlson
Oct 06, 2015

Nyhetsbyråer med Håkan Carlson

I avsnitt två av IR-podden gästar Håkan Carlson från nyhetsbyrån SIX. I studion pratar han tillsammans med Magnus och Åsa om hur en nyhetsbyrå arbetar och viktiga tips och tricks om man vill nå ut med sina nyheter via en nyhetsbyrå. Dessutom bjuder Håkan på en framtidsspaning.

Storyn bakom Nyheter24s framgångar
Oct 06, 2015

Storyn bakom Nyheter24s framgångar

I avsnitt 14 hälsar Henrik Eriksson, chefredaktör för Nyheter24, på i studion. Vi får följa Henriks resa från att vara praktikant till att bli chefredaktör för en av Sveriges mest besökta nyhetssajter. I avsnittet pratas det om Henriks kometkärriär, där han lyckats fördubbla trafiken till Nyheter24, om vad journalistik betyder för honom, om vikten av utvärdering i realtid och om vilken information som är viktig för målgruppen. Hur anpassar man nyheter till en yngre målgrupp och hur måste man arbeta för att producera nyheter i en värld som snurrar allt snabbare?

Att skapa försäljning via sociala medier
Oct 06, 2015

Att skapa försäljning via sociala medier

I avsnitt 12 gästas studion av Mathias Murman, sociala medier-ansvarig på Fritidsresor. Tillsammans med Alexander Mason och Åsa Melin Mandre snackas det om hur man konverterar och skapar försäljning via sociala medier. Mathias ger tips på hur ofta man ska utvärdera, hur en uppdatering ska utformas och hur man kan arbeta tillsammans mellan olika avdelningar för att få fram bra innehåll som ökar försäljningen. Avsnittet är ungefär 36 minuter långt.

De Vet Du – Sociala medier-podden #2
Oct 06, 2015

De Vet Du – Sociala medier-podden #2

I andra avsnittet av Sociala medier-podden träffar programledarna Alexander Mason och My Söderholm Johan Gunterberg och Christopher Martland från musik-och humorgruppen De Vet Du. Själva definierar sig De Vet Du som ”ett gäng kompisar som skojar på internet”, men de är i gemenemans ögon mer än så. 2010 bildades gruppen och idag har de över 100 000 följare på Youtube och 70 000 likes på Facebook. I avsnittet pratas det om vad sociala medier gjort för De Vet Du affärsmässigt.

Viktor Frisk – Sociala medier-podden #1
Oct 06, 2015

Viktor Frisk – Sociala medier-podden #1

I det första avsnittet av Sociala medier-podden träffar vi den populära modebloggaren Viktor Frisk som berättar hur han har kommit dit han är i dag och vilken roll sociala medier spelar i hans liv. Viktor Frisk är även känd från musikduon Samir & Viktor, som deltog i Melodifestivalen 2015. Gruppen är även aktuell i Melodifestivalen 2016. 2014 släppte de sin första singel ”Success”.

Relationen mellan journalister och kommunikatörer
Oct 06, 2015

Relationen mellan journalister och kommunikatörer

Avsnitt 13 av Passion för kommunikation handlar om relationen mellan journalister och kommunikatörer i en värld där PR-budgeten växer och redaktionerna krymper. Hur mår ”mediesverige” egentligen? Alexander Mason och Åsa Melin Mandre får besök av Lisa Bjurwald, redaktör på Medievärlden och tillsammans diskuterar de journalisternas och kommunikatörernas roll i dagens föränderliga medielandskap.

Att synas på Facebook med Jennie Hahn von Dorsche
Oct 05, 2015

Att synas på Facebook med Jennie Hahn von Dorsche

I det sjätte avsnittet av Passion för kommunikation gästas studion av Jennie Hahn von Dorsche från The amazing society. Ämnet för dagen är Facebook och diskussionen kretsar kring räckvidd, vilket innehåll som engagerar och hur man skapar en strategi för sitt arbete på det sociala nätverket. Under avsnittet delar Jennie med sig av många användbara tips för dig som vill utveckla din företagssida på Facebook.

Morgondagens nyheter
Oct 05, 2015

Morgondagens nyheter

I avsnitt 9 besöker My Söderholm från Socialminds studion. My är en av hjärnorna bakom sociala medier-strategin till 2015 års Melodifestival. I avsnittet snackas det om kanaler som Snapchat och självklart Facebook och Instagram. Dessutom delar My med sig av lärdomar och tips på hur du arbetar med sociala medier.