Svenskarnas internetvanor 2022
okt. 18, 2022

Svenskarnas internetvanor 2022

Året upplaga av Svenskarna och internet 2022 är här och i detta avsnitt går vi igenom allt man behöver ha koll på om svenskarnas internetvanor som kommunikatör. Till vår hjälp har vi Måns Jonasson från Internetstiftelsen som står bakom Svenskarna och internet.

Daniel Redgert om influencer marketing
feb. 26, 2020

Daniel Redgert om influencer marketing

Passion för kommunikation gästas av Daniel Redgert, vinnaren av Cision PR Influencer Award 2019 på Spinngalan. Priset går till Sveriges mest inflytelserika PR-konsult i digitala medier. Hör Daniel berätta om sin raketkarriär i PR-Sverige och hur han ser på framtiden inom influencer marketing.

MAX om kommunikationen bakom en klimatpositiv meny
jan. 21, 2020

MAX om kommunikationen bakom en klimatpositiv meny

MAX Burgers har fått stort genomslag för sin hållbarhetskommunikation. Med sitt budskap om en klimatpositiv meny har de bland annat prisats av FN på klimattoppmötet i Madrid. Vår gäst är Marita Wengelin, PR-chef för MAX som berättar vad de har gjort för att lyckas så bra och vilka utmaningar de ställts inför i arbetet med en klimatpositiv meny.

PR för startups och andra utan budget
dec. 12, 2019

PR för startups och andra utan budget

Det har blivit dags att prata om PR för startups och hur man gör PR utan budget! Hur lyckas man med PR när man har stora ambitioner men begränsad budget? Våra gäster är PR-konsulten Karin Bäcklund som precis skrivit klart boken ”PR för startups” och Lisa Rytter som har stor erfarenhet från PR-arbete i startupmiljöer såsom Wrapp och Left or Right.

PR-skola med Breakit
dec. 12, 2019

PR-skola med Breakit

Hur har ekonomimedier gått från att vara ganska torra publikationer till att idag locka en bred publik med nya journalistiska grepp? För att ta reda på det bjöd vi in Stefan Lundell, medgrundare av Breakit och en drivande kraft bakom utvecklingen av den svenska näringslivsjournalistiken. Han betygsätter även flera pressmeddelanden utifrån en näringslivsjournalists perspektiv i poddens lilla PR-skola.

Så lyckas du med din företagswebbplats
nov. 26, 2019

Så lyckas du med din företagswebbplats

vad förväntar sig kapitalmarknaden av företagswebbplatser och hur bra lever bolagen upp till de förväntningarna? Årets upplaga av undersökningen Webranking by Comprend är här och vi ska ta del av de färska resultaten tillsammans med vår gäst Staffan Lindgren, VD på Comprend. Mot slutet av avsnittet övergår diskussionen kring årets vinnare av undersökningen – Swedish Match.

Så fångar du analytikerns intresse med Peter Benson
nov. 26, 2019

Så fångar du analytikerns intresse med Peter Benson

I detta avsnitt gästas vi av börsjournalisten och medieentreprenören Peter Benson som driver analystjänsten Börsplus och även håller på att ta över det anrika magasinet Affärsvärlden. Vi får höra hur det går med det projektet och får även hans syn på hur IR-arbete ska göras för att han och resten av analytikerkåren ska vara nöjda.

Sveriges mäktigaste i sociala medier med Emanuel Karlsten
okt. 15, 2019

Sveriges mäktigaste i sociala medier med Emanuel Karlsten

Vilka är mäktigast i den svenska sociala mediesfären och hur klarar sig traditionella medier och företag jämfört med influencers? Detta förklarar journalisten Emanuel Karlsten som gästar Passion för kommunikation för att presentera Maktbarometern 2019 som kartlägger vilka svenskar som har mest makt i sociala medier.

Svenskarnas internetvanor 2019
okt. 15, 2019

Svenskarnas internetvanor 2019

Årets stora kartläggning av svenskarnas internetvanor – Svenskarna och internet 2019 – är här och Måns Jonasson från Internetstiftelsen gästar podden för att dela de viktigaste slutsatserna från årets rapport.

Kriskommunikation med Jeanette Fors-Andrée & Rolf van den Brink
sep. 17, 2019

Kriskommunikation med Jeanette Fors-Andrée & Rolf van den Brink

I detta livepoddavsnitt gräver vi ned oss i kriskommunikationens olika aspekter. Hur gör man när det hettar till på presstelefonen och vad förväntar sig journalisterna under krisens gång? Har rädslan för drev har gjort att företag har medietränat sönder sina talespersoner. Gästar gör krishanteraren och medietränaren Jeanette Fors-Andrée och journalisten Rolf van den Brink.

Fokuspodd: Rörlig bild i sociala medier
aug. 27, 2019

Fokuspodd: Rörlig bild i sociala medier

Det är dags för en ny fokuspodd och idag handlar avsnittet om hur man lyckas med rörlig bild i sociala medier. Gäst i studion är sociala mediekonsulten Elin Nylund som driver sitt egna bolag Elin Nylund Consulting AB och bland annat har gjort filmen som blev årets video på Guldtuben 2018. Elin har även själv utsetts till årets influencerkommunikatör.

Trender på Youtube med United Screens
aug. 15, 2019

Trender på Youtube med United Screens

Vilken typ av innehåll funkar bäst på Youtube just nu? Hur lyckas jag samarbeta med den där 18-åriga youtubern som har publiken jag vill nå ut till men som inte riktigt verkar greppa min varumärkesplattform? Vår gäst, Natalie Tideström Heidmark, VD för United Screens, ger oss svaren. Vi pratar även med youtubern Johan ”Matgeek” Hedberg om hur man får ett riktigt superkonverterande Youtube-innehåll. Du hittar hela intervjun med Matgeek här.

Trender inom medieanalys
aug. 15, 2019

Trender inom medieanalys

Avsnittets tema är trender inom medieanalys. Podduon har åkt till London och Cisions konferens CommsCon som samlar expertis på mätning av kommunikation från hela Europa. I avsnittet får du bland annat höra en intervju med PR-chefen för Kellogg’s om hur hon utvärderar sitt kommunikationsarbete men även Cisions experter inom Media Insight om hur mycket de använder sig av AI och robotar.

Utmaningar och fallgropar kring loggbok och MAR
aug. 15, 2019

Utmaningar och fallgropar kring loggbok och MAR

Vilka är de största utmaningarna med MAR och andra legala krav på svenska börsbolag? Hur ska man arbeta för att undvika de vanligaste fallgroparna? Gäst i avsnittet för att berätta om detta är Daniel Sjöholm, jurist från MCL.

Bonusmaterial: Intervju med youtubern Matgeek
juli 03, 2019

Bonusmaterial: Intervju med youtubern Matgeek

På försommaren begav vi oss till Uppsala för att intervjua youtubeprofilen Johan ”Matgeek” Hedberg. Vi pratade om svenska Youtube, hur det mår, hur det utvecklas och inte minst hur vi kommunikatörer ska göra för att lyckas med ett samarbete med en youtuber. Du kan lyssna på hela intervjun här och om du är än mer nyfiken på youtubetrender hittar du vårt poddavsnitt ”Trender på Youtube med United Screens” här.

Nya trender inom årsredovisningar med Maria Hanell
juni 24, 2019

Nya trender inom årsredovisningar med Maria Hanell

Trender inom årsredovisningar är ämnet för avsnittet – vad är hett just nu och vad finns det för goda exempel att inspireras av? Vår gäst Maria Hanell från Hallvarsson & Halvarsson ger oss svar efter att ha granskat de 100 största börsbolagens årsredovisningar.

Nudging – så funkar det!
juni 03, 2019

Nudging – så funkar det!

Hur kan man med enkla medel få människor att göra bättre val? Ämnet kallas för nudging, en filosofi som handlar om hur man gör det lätt för folk att göra rätt. I detta avsnitt av Passion för kommunikation läggs fokus på hur kommunikatörer kan använda sig av denna snällare version av manipulation. Gästar gör ekonomijournalisten Alexander Norén som skrivit boken “Nudge – så funkar det!“.

Interkulturell kommunikation i arbetslivet
apr. 08, 2019

Interkulturell kommunikation i arbetslivet

Hur kommunicerar man med medarbetare och chefer i andra länder? Vad ska man göra när den holländska chefen känns galen och medarbetarna i USA inte verkar kunna tänka själva? Med för att ge oss kunskap i interkulturell kommunikation är ledarskapskonsulten Annika Berge som i podden även coachar Alex angående fiktiva utmaningar en chef kan ställas inför.

Monica – ICAs digitala röstassistent
mars 13, 2019

Monica – ICAs digitala röstassistent

I allt fler svenska hem finns smarta högtalare som vi kan be göra lite allt möjligt; släcka lamporna, spela musik eller varför inte läsa godnattsagor för barnen? ICA är först ut i Sverige med sin egna digitala röstassistent Monica som ska hjälpa oss med matinköpen. Vår gäst, Ariella Rotstein, CO-lead på ICAx, är här för att prata om utmaningarna med att ge Monica en ICA-personlighet och att göra henne tillräckligt smart.

Rune Andersson om styrelseordförandens roll
feb. 21, 2019

Rune Andersson om styrelseordförandens roll

Det är dags för andra avsnittet om styrelseordförandens roll och vi träffar Rune Andersson, en riktig tungviktare inom svenskt näringsliv. Han har i årtionden arbetat som styrelseordförande för stora svenska börsbolag och nu senast med det egna, familjeägda bolaget, Mellby Gård. Vi får höra hans syn på vad som krävs för att lyckas som styrelseordförande.

Den digitala draken Kina
feb. 11, 2019

Den digitala draken Kina

Kina är landet med flest internetanvändare i världen och många IT-bjässar som Alibaba, WeChat och Tencent. Men vilka trender inom kommunikation i Kina är viktiga att ha koll på, och vilken kommunikation fungerar där? Vår gäst Tom Xiong, entreprenör och expert på digitala Kina ger oss svaren!

Styrelseordförandens roll med professorn Mattias Nordqvist
jan. 23, 2019

Styrelseordförandens roll med professorn Mattias Nordqvist

Detta är en miniserie uppdelad i två delar där vi djupdyker i styrelseordförandens roll. I detta avsnitt tar vi ett akademiskt perspektiv på styrelseordföranderollen och i nästa avsnitt kommer vi prata med en som lever och andas rollen som styrelseordförande, Rune Andersson.

Viktor Frisk – influencer och PR-konsult
jan. 15, 2019

Viktor Frisk – influencer och PR-konsult

”I en värld där gränserna mellan marknad, PR och sociala medier suddas ut är det viktigt att kunna verka i varierade roller och iklä sig flera kostymer. Årets vinnare är expert på att kombinera olika kanaler för att befästa sin digitala närvaro och nå ut i den analoga verkligheten. Poddar, vloggar och bloggar. Böcker, föreläsningar och morgonsoffor. Lägg därtill melodifestivalen och en artistkarriär så blir det tydligt att årets vinnare lever som han lär. Ikväll blir det success, så gör dig redo Viktor Frisk!”

Simon Strand – konsten att mobilisera och engagera
jan. 10, 2019

Simon Strand – konsten att mobilisera och engagera

”PR handlar mycket om att förmedla en berättelse, driva förändring och mobilisera människor att agera. Det är en svår konst, men årets vinnare av Cision PR Influencer Award behärskar hantverket utmärkt. Med stor finess når vinnaren ut med sitt budskap genom poddar, krönikor och inte minst Stories på Instagram. Han använder skickligt sin egen digitala närvaro för att nå målen, exempelvis genom att samla över 500 AIK-medlemmar till ett årsmöte i Solna för att få igenom ett skifte av flera nyckelpersoner inom klubben. Årets vinnare firar dubbla guld i år – stort grattis till Simon Strand”

Sponsring som relationsbyggare
dec. 11, 2018

Sponsring som relationsbyggare

När man nämner sponsring tänker nog många på stora loggor på idrottstjärnor och i arenor men i detta avsnitt får vi lära oss hur företag kan använda sponsring aktivt för att bygga relationer. Avsnittets gäst är Carmen Wargborn från konsultföretaget Ramboll som bland annat har lyckats få 27 000 personer att ladda ned en app med löprundor formade som exempelvis en anka eller ett eklöv.