IR-kommunikation på sociala medier
nov. 28, 2023

IR-kommunikation på sociala medier

Hur gör man för att hitta nya investerare via instagram och andra sociala medier? Och vilka investerargrupper finns där egentligen? Idag pratar vi om IR-kommunikation i sociala medier med Michele Gasparetti, VD för Daglig Utdelning, en av de största svenska finanskanalerna i sociala medier.

5 avsnitt av Passion för kommunikation du inte vill missa
jan. 13, 2021

5 avsnitt av Passion för kommunikation du inte vill missa

Vad passar väl bättre än att kickstarta kommunikationsåret 2021 med att fylla på med inspiration och kunskap i lurarna? Nedan hittar du några av de mest populära poddavsnitten av pfk-podden.

5 avsnitt av IR & Corpcomms-podden för att kickstarta 2021
jan. 10, 2021

5 avsnitt av IR & Corpcomms-podden för att kickstarta 2021

Är du i behov av ny inspiration och kunskap för att lyckas med företagskommunikation och investerarrelationer? Nedan hittar du 5 avsnitt av IR & CorpComms-podden som vi tror är extra bra att lyssna igenom för att vara väl förberedd för 2021 med de möjligheter och utmaningar det medför. Du hittar bland annat best practice kring årsredovisningar, fallgropar att undvika kring MAR-hantering och trendtips angående IR-året 2021.

Livepodd om Svenskarna och internet – allt du behöver veta som kommunikatör
dec. 17, 2020

Livepodd om Svenskarna och internet – allt du behöver veta som kommunikatör

Livepodd om Svenskarna och internet – allt du behöver veta som kommunikatör Vad har 2020 inneburit för svenskarnas internetvanor? Och vad betyder det för oss kommunikatörer? Årets upplaga av Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet är äntligen här. Gäster är Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen och den prisbelönta journalisten Emanuel Karlsten. Tillsammans reder vi ut vilka som är de viktigaste internettrenderna för oss kommunikatörer. Frågor som besvaras är bland annat: Hur ser medieutvecklingen ut? Vilka målgrupper gör vad på nätet Hur har corona påverkat årets resultat?

Så jobbade Essity inför sin börsnotering
nov. 16, 2020

Så jobbade Essity inför sin börsnotering

I juni 2017 börsintroducerades hälso- och hygienföretaget Essity efter en delning av SCA. Hur löser man IR-arbetet och företagskommunikationen vid en sådan avknoppning där allt nytt ska vara på plats på bara nio månader? Essitys kommunikationsdirektör Joséphine Edwall Björklund och Johan Karlsson, IR-chef, berättar om hur de gjorde för att lyckas.

IR-trender inför 2021 och summering av 2020
nov. 15, 2020

IR-trender inför 2021 och summering av 2020

Hur sammanfattar vi IR-året 2020 och vad präglar IR-arbetet framöver? IR & CorpComms-podden gästas av Charlotte Stjerngren från Cord Communications och Urban Ekelund från Vero Kommunikation som dels blickar bakåt men framför allt trendspanar kring vad 2021 kommer att erbjuda inom Investor Relations.

Livepodd om USA-valet – kampen om mediesynligheten
okt. 26, 2020

Livepodd om USA-valet – kampen om mediesynligheten

Valrörelsen i USA pågår för fullt i tider med social distansering och ett uppskruvat tonläge. Hur påverkar det kandidaternas kampanjer? Och vem lyckas bäst att nå ut med sitt budskap – Trump eller Biden? Vi har bjudit in PR-konsulten och USA-kännaren Elizabeth Walentin och Seth Gilpin från Cision USA, som följer valet i amerikanska medier. Tillsammans kommer de att nysta i kampen om mediesynligheten och diskutera vem som lyckas bäst med att nå ut med sitt budskap.

Så skapade Atrium Ljungberg Sveriges bästa årsredovisning
okt. 23, 2020

Så skapade Atrium Ljungberg Sveriges bästa årsredovisning

Hur lyckas man göra Sveriges bästa årsredovisning? Gäst i detta avsnitt är Martin Lindqvist, CFO på Atrium Ljungberg som utmärktes till det prestigefulla priset Sveriges bästa årsredovisning 2019.

Livepodd framtidens kommunikatör i spåren av corona
sep. 30, 2020

Livepodd framtidens kommunikatör i spåren av corona

I det här avsnittet möter vi Karin Netzell, affärsutvecklingschef på Hammer & Hanborg och Hanna Brogren, vd och generalsekreterare för Sveriges Kommunikatörer som tillsammans gör en djupdykning i kommunikatörsrollen och diskuterar kommunikatörens framtid post corona.

Livepodd om hur medier och influencers mår i coronakrisen
sep. 09, 2020

Livepodd om hur medier och influencers mår i coronakrisen

Hösten är här och det har blivit dags för ännu en livepodd i pandemins tecken. Gäster är Yasmine Winberg, reporter och redaktör på Resumé och Linnéa Kihlström, reporter och redaktör på Dagens Media. Hur har corona påverkat medier och influencers?

Livepodd om politiskt påverkansarbete i coronatider med Ulrica Schenström
juli 02, 2020

Livepodd om politiskt påverkansarbete i coronatider med Ulrica Schenström

Passion för kommunikation släpper ytterligare en livepodd i coronatider! I detta avsnitt gästades vi av Ulrica Schenström, VD för tankesmedjan Fores. Ulrica Schenström har länge varit engagerad inom centralt politiskt arbete och opinionsbildning och kommer tillsammans med oss ge svar på hur din verksamhet ska tänka kring politiskt påverkansarbete i coronatider.

Topp 5 mest lyssnade avsnitten av IR & CorpComms-podden 2020
juni 30, 2020

Topp 5 mest lyssnade avsnitten av IR & CorpComms-podden 2020

Har vi listat de 5 mest populära avsnitten av IR & CorpComms-podden under första halvan av 2020.

Här är de 5 populäraste avsnitten av Passion för kommunikation 2020
juni 30, 2020

Här är de 5 populäraste avsnitten av Passion för kommunikation 2020

Vi har listat de fem populäraste avsnitten hitills under 2020 – lyssna igenom dem eller botanisera bland övriga avsnitt här!

Livepodd om att ta ställning – möjligheter och risker
juni 25, 2020

Livepodd om att ta ställning – möjligheter och risker

Med bakgrund i försommarens #BlackLivesMatter-rörelse aktualiserades frågan kring hur företag ska göra för att ställning i samhällsfrågor, när man ska göra det och vilka potentiella möjligheter samt risker man bör ta i beräkning. I vår livepodd gästar Frida Blom från Westander och forskaren Martin Söndergaard från Handelshögskolan i Stockholm för att ge sina perspektiv på frågan.

Livepodd om kriskommunikation i coronatider med Jeanette Fors-Andrée
maj 27, 2020

Livepodd om kriskommunikation i coronatider med Jeanette Fors-Andrée

Coronautbrottet lämnar få oberörda och kommunikatörer brottas med nya utmaningar när världen har ställts på ända. Kriskommunikationsexperten Jeanette Fors-Andrée gästade vår livepodd på Facebook för att ge svar på hur en verksamhet ska tänka kring sin kommunikation i coronatider.

OTC-handel med amerikanska investerare
maj 27, 2020

OTC-handel med amerikanska investerare

I detta avsnitt lär vi oss mer om OTC-handel (Over the Counter) i USA, en marknad som svenska börsbolag kan använda sig av även om man inte är noterad på de amerikanska börserna. Hur funkar det och vad ska man tänka på för att locka amerikanska investerare? Gäst i podden för att berätta om detta är Joe Coveney från OTC Markets som medverkar via länk från New York.

Investor Relations i en coronakris
apr. 28, 2020

Investor Relations i en coronakris

Corona-pandemin har skapat global oro på börserna och noterade bolag ställs inför helt nya utmaningar med sin investerarkommunikation. Hur bör man tänka kring kommunikationen i osäkra tider och på vilket sätt kan man kommunicera när vi också ska undvika att träffas? Dessa frågor diskuteras med våra gäster Pia Rosin, IR-expert från H&H och Scandic Hotels IR-chef Henrik Vikström. Podden spelades in tisdag 21 april.

Så lyckas du med ditt digitala event
apr. 02, 2020

Så lyckas du med ditt digitala event

På grund av coronautbrottet med dess restriktioner kring sociala kontakter har många event flyttat ut i den digitala världen. Men hur ska man tänka för att lyckas med ett digitalt event? I avsnittet gästas vi bland annat av Nine Muses Festival som grundas av Spotify och av riskkapitalbolaget Verdane som båda, med väldigt kort varsel, nyligen har genomfört digitala event. För att guida oss i hur man lyckas bra med digitala event har vi med oss eventbolaget Cicerons VD Cecilia Sandström i studion.

Knowits resa från rödlistade till börsens mest jämställda bolag
mars 18, 2020

Knowits resa från rödlistade till börsens mest jämställda bolag

Hur viktigt är jämställdhet för investerare? Påverkar arbetet för en inkluderande arbetsplats värderingen av ett noterat bolag? Gäst för att prata om detta är IT-konsultbolaget Knowits VD Per Wallentin som på sex år gått från att ha noll kvinnor i ledningsgruppen till att utses till börsens mest jämställda bolag ifjol. Hör honom också berätta om vad det är de har gjort i förändringsarbetet för att uppnå framgången.

Bloggbevakning.se – bloggen som granskar influencers
mars 08, 2020

Bloggbevakning.se – bloggen som granskar influencers

I avsnitt 69 av Passion för kommunikation gästar Camilla Gervide som driver Bloggbevakning.se och är en av få i Sverige som bevakar och granskar den nya influencerbranschen. Hennes blogg är en maktfaktor och blåslampa i baken på influencers som slarvar med reklammärkning eller dopar sina besökssiffror. Hur ser hon på företagens roll i utvecklingen av influencer marketing? Detta och mycket mer när Passion för kommunikation får besök av personen bakom Bloggbevakning.se.

Daniel Redgert om influencer marketing
feb. 26, 2020

Daniel Redgert om influencer marketing

Passion för kommunikation gästas av Daniel Redgert, vinnaren av Cision PR Influencer Award 2019 på Spinngalan. Priset går till Sveriges mest inflytelserika PR-konsult i digitala medier. Hör Daniel berätta om sin raketkarriär i PR-Sverige och hur han ser på framtiden inom influencer marketing.

MAX om kommunikationen bakom en klimatpositiv meny
jan. 21, 2020

MAX om kommunikationen bakom en klimatpositiv meny

MAX Burgers har fått stort genomslag för sin hållbarhetskommunikation. Med sitt budskap om en klimatpositiv meny har de bland annat prisats av FN på klimattoppmötet i Madrid. Vår gäst är Marita Wengelin, PR-chef för MAX som berättar vad de har gjort för att lyckas så bra och vilka utmaningar de ställts inför i arbetet med en klimatpositiv meny.

PR för startups och andra utan budget
dec. 12, 2019

PR för startups och andra utan budget

Det har blivit dags att prata om PR för startups och hur man gör PR utan budget! Hur lyckas man med PR när man har stora ambitioner men begränsad budget? Våra gäster är PR-konsulten Karin Bäcklund som precis skrivit klart boken ”PR för startups” och Lisa Rytter som har stor erfarenhet från PR-arbete i startupmiljöer såsom Wrapp och Left or Right.

PR-skola med Breakit
dec. 12, 2019

PR-skola med Breakit

Hur har ekonomimedier gått från att vara ganska torra publikationer till att idag locka en bred publik med nya journalistiska grepp? För att ta reda på det bjöd vi in Stefan Lundell, medgrundare av Breakit och en drivande kraft bakom utvecklingen av den svenska näringslivsjournalistiken. Han betygsätter även flera pressmeddelanden utifrån en näringslivsjournalists perspektiv i poddens lilla PR-skola.

Så fångar du analytikerns intresse med Peter Benson
nov. 26, 2019

Så fångar du analytikerns intresse med Peter Benson

I detta avsnitt gästas vi av börsjournalisten och medieentreprenören Peter Benson som driver analystjänsten Börsplus och även håller på att ta över det anrika magasinet Affärsvärlden. Vi får höra hur det går med det projektet och får även hans syn på hur IR-arbete ska göras för att han och resten av analytikerkåren ska vara nöjda.