Så arbetar du med inkluderande kommunikation
apr. 29, 2022

Så arbetar du med inkluderande kommunikation

Mätningar visar att både reklamen och nyhetsrapporteringen brister i mångfald. Hur ska man tänka för att kommunicera mer inkluderande? Det pratar vi om med Roshanak Fatahian, Diversity & Inclusion Director på Nord DDB och medgrundare av All of us och Nicklas Stuxgren, Head of Halebop som bland annat ger ut restaurangguiden Not So White Guide.

Storyn bakom Nyheter24s framgångar
okt. 06, 2015

Storyn bakom Nyheter24s framgångar

I avsnitt 14 hälsar Henrik Eriksson, chefredaktör för Nyheter24, på i studion. Vi får följa Henriks resa från att vara praktikant till att bli chefredaktör för en av Sveriges mest besökta nyhetssajter. I avsnittet pratas det om Henriks kometkärriär, där han lyckats fördubbla trafiken till Nyheter24, om vad journalistik betyder för honom, om vikten av utvärdering i realtid och om vilken information som är viktig för målgruppen. Hur anpassar man nyheter till en yngre målgrupp och hur måste man arbeta för att producera nyheter i en värld som snurrar allt snabbare?

De Vet Du – Sociala medier-podden #2
okt. 06, 2015

De Vet Du – Sociala medier-podden #2

I andra avsnittet av Sociala medier-podden träffar programledarna Alexander Mason och My Söderholm Johan Gunterberg och Christopher Martland från musik-och humorgruppen De Vet Du. Själva definierar sig De Vet Du som ”ett gäng kompisar som skojar på internet”, men de är i gemenemans ögon mer än så. 2010 bildades gruppen och idag har de över 100 000 följare på Youtube och 70 000 likes på Facebook. I avsnittet pratas det om vad sociala medier gjort för De Vet Du affärsmässigt.

Att skapa försäljning via sociala medier
okt. 05, 2015

Att skapa försäljning via sociala medier

I avsnitt 12 gästas studion av Mathias Murman, sociala medier-ansvarig på Fritidsresor. Tillsammans med Alexander Mason och Åsa Melin Mandre snackas det om hur man konverterar och skapar försäljning via sociala medier. Mathias ger tips på hur ofta man ska utvärdera, hur en uppdatering ska utformas och hur man kan arbeta tillsammans mellan olika avdelningar för att få fram bra innehåll som ökar försäljningen. Avsnittet är ungefär 36 minuter långt.

Guidance med Anders Fogel
okt. 05, 2015

Guidance med Anders Fogel

Premiäravsnittet handlar om guidance/finansiell vägledning. Hur ska företag kommunicera sin finansiella information? Vad vill aktieägare och analytiker veta? På vilket sätt och i vilka sammanhang? Experten Anders Fogel från Fogel & Partners diskuterar och utvecklar ihop med Magnus och Åsa tips på hur du kan arbeta aktivt med vägledning och hur du når ut med finansiell information till relevanta målgrupper.

Lär dig använda video i sociala medier
okt. 05, 2015

Lär dig använda video i sociala medier

Det tionde avsnittet av Passion för kommunikation handlar om video och rörlig bild i sociala medier. Nils Ringmar från Djurdansen gästar studion och pratar om vilka olika kanaler som passar för vilken typ av videokommunikation och vad du bör tänka på både inför produktion av film och när du publicerar dem.

Digital synlighet med Fredrik Wass
okt. 05, 2015

Digital synlighet med Fredrik Wass

I detta avsnitt träffar vi Fredrik Wass, årets vinnare av priset Cision PR Influencer Award. Ämnet är digital synlighet och inflytande, utifrån Fredriks erfarenheter. Några av ämnena som berörs är bloggande, trafikkällor och trafikkvalité och vilket språk som bör användas.

Digital opinionsbildning med Margret Atladottir
okt. 05, 2015

Digital opinionsbildning med Margret Atladottir

I detta avsnitt gästas studion av Margret Atladottir, redaktör på Politism.se. Temat är digital opinionsbildning och hur du ska göra för att nå ut till din tänka målgrupp. Fokuset ligger på spridningen inom sociala medier då det kan vara väldigt trafikdrivande till opinionsbildande innehåll.

Volvo Trucks och Epic Split
okt. 04, 2015

Volvo Trucks och Epic Split

I detta avsnitt gästas podden av Per Nilsson, Director Public Relations från Volvo Trucks. Per delar med sig av de fantastiska framgångarna med Epic Split som är en del av en viral serie som heter Live test series. Det bjuds på insikter och diskussion kring strategi vid virala kampanjer.

Morgondagens nyheter
okt. 04, 2015

Morgondagens nyheter

I avsnitt 9 besöker My Söderholm från Socialminds studion. My är en av hjärnorna bakom sociala medier-strategin till 2015 års Melodifestival. I avsnittet snackas det om kanaler som Snapchat och självklart Facebook och Instagram. Dessutom delar My med sig av lärdomar och tips på hur du arbetar med sociala medier.

Att synas på Facebook med Jennie Hahn von Dorsche
okt. 04, 2015

Att synas på Facebook med Jennie Hahn von Dorsche

I det sjätte avsnittet av Passion för kommunikation gästas studion av Jennie Hahn von Dorsche från The amazing society. Ämnet för dagen är Facebook och diskussionen kretsar kring räckvidd, vilket innehåll som engagerar och hur man skapar en strategi för sitt arbete på det sociala nätverket. Under avsnittet delar Jennie med sig av många användbara tips för dig som vill utveckla din företagssida på Facebook.

Att lyckas med redaktionell kommunikation
okt. 04, 2015

Att lyckas med redaktionell kommunikation

Vi gästas av Staffan Ekengren, Head of Scania Newsdesk som ger tips och inspiration kring hur du kan arbeta för att lyckas med ditt redaktionella innehåll. Det pratas om allt från arbetsmetoder och post-it lappar till att hålla koll på trender och ändringar i algoritmer för att hela tiden vara uppdaterad.

Kommunikatörens Almedalen med Brit Stakston
okt. 04, 2015

Kommunikatörens Almedalen med Brit Stakston

Brit Stakston, en av Sveriges främsta opinionsbildare och digitala experter, gästar avsnitt 11, som är tillägnat Almedalsveckan. Vem är Almedalen till för och hur viktig är den digitala närvaron, är några av frågorna som disukteras när Brit tipsar både besökare och arrangörer om hur de kan agera under den vecka där konkurrensen om förtjänat utrymme är som störst.

Klickraketer med Ehsan Fadakar
okt. 04, 2015

Klickraketer med Ehsan Fadakar

I det tredje avsnittet får vi i poddstudion besök av Ehsan Fadakar, sociala medier chef på Aftonbladet och grundare av sajten www.lajkat.se. Han berättar om hemligheterna som skapar klickraketer och hur man får sin text att delas, likeas och hashtaggas. Dessutom betygsätter han 4 pressmeddelanden, missa inte detta!

Melodifestivalen och sociala medier
okt. 04, 2015

Melodifestivalen och sociala medier

I avsnitt 9 besöker My Söderholm från Socialminds studion. My är en av hjärnorna bakom sociala medier-strategin till 2015 års Melodifestival. I avsnittet snackas det om kanaler som Snapchat och självklart Facebook och Instagram. Dessutom delar My med sig av lärdomar och tips på hur du arbetar med sociala medier.

Att spegla Sverige rättvist
okt. 04, 2015

Att spegla Sverige rättvist

I detta avsnitt av Cisions podcast, Passion för kommunikation, gästar Seher Yilmas från Rättviseförmedlningen. Tillsammans har vi på Cision och Rättviseförmedlningen gjort en undersökning där vi mäter vilka som är talespersoner i pressmeddelanden utifrån kön. Vi bjuder även på tips om hur du kan hjälpa till och förändra den nuvarande bilden av talespersoner.