Vad gör vi i sociala medier idag, vilka kanaler används mest och hur viktigt är sociala medier jämfört med traditionella medier? Måns Jonasson, digital varumärkesexpert på Internetstiftelsen gästar Passion för kommunikation och avslöjar svenskarnas sociala medievanor 2016.
Sociala medier växer varje år, och även om ökningen mattas kvarstår faktum att vi svenskar besöker sociala nätverk allt oftare. Måns berättar hur trenderna ser ut och vilka sociala medier som börjar få en tydligt definierad målgrupp med såväl ålder och kön som parametrar. Dessutom avslöjar han vilket socialt nätverk som minskat till användarnivåer för tre år sedan.
I snitt besöker en person i Sverige sociala medier 7 timmar per vecka. Kvinnor besöker sociala medier i större utsträckning, upp till 12 timmar per vecka. Att sociala medier ökat så mycket menar Måns bland annat beror på att användandet av smarta mobiler har ökat drastiskt eftersom det har blivit socio-ekonomiskt tillgängligt för stora delar av Sverige.
Undersökningen Svenskarna och sociala medier 2016 är en del av den välkända rapporten Svenskarna och internet som släpps den 10 november 2016.
Ur innehållet
Poddavsnittet “Så använder vi sociala medier 2016” handlar i stora drag om:
- Facebooks dominans i sociala medier
- Varje individs strategi kring publicering som skapat en minskning av innehåll
- Sociala medier som främsta nyhetskälla för unga
- Instagrams utbredning och stabilisering i antalet användare
- Snapchats rekordökning hos unga målgrupper
- Hur sociala nätverk börjar nischas utifrån ålder och kön
Facebook blir infrastruktur på internet
Facebook börjar bli en infrastruktur snarare än ett socialt medie. För många personer finns ett behov av att ha en Facebook-profil för att kunna vara en del av det sociala umgänget. Möjligheten till event, chatt, egna grupper m.m. gör att Facebook blir knutpunkten eller planeringsverktyget i mångas sociala liv.
Sociala medier som nyhetskälla
För unga är Facebook en viktigare källa för nyheter än radio eller tryckt media. En teori är att unga läsare länkar från nyhetsmedier som sprids på Facebook snarare än att söka upp originalkällan direkt. Samtidigt blir det allt vanligare att läsa länkat innehåll än att skapa eget innehåll på Facebook. För en kommunikatör eller marknadsförare blir det framöver viktigt att se hur resurser fördelas mellan skapande-l och spridning av innehåll.
Twitter minskar drastiskt i användande
Under 2016 har Twitter minskat till de användarnivåer motsvarande de för tre år sedan, det betyder att det sociala nätverket har minskat i användande med 4%. 600 000 svenskar använder Twitter någon gång men det betyder inte nödvändigtvis att de har ett konto.
"Det blir allt vanligare att ta del av konversationer på Twitter utan att ha ett eget konto."
Med endast 3% som använder mediet dagligen blir det tydligt att Twitter inte är viktigt för hela befolkningen. Måns tankar om varför Twitters användande har minskat är att det är svårt att föra en konversation på 140 tecken samt att nätverket har haft stora problem med näthat och nättroll under en längre tid.
Nyblivna pensionärer står för största ökningen
Pensionärer står för den största ökningen av användadet i sociala nätverk, deras tid har fördubblats på sociala medier sedan 2013. Måns tar upp några troliga anledningar till detta, bland annat att pensionärer märkt av att sociala medier är ett bra sätt att enkelt hålla kontakt med barnbarn och andra yngre släktingar.
Snapchat självklara valet för unga tjejer
Snapchat är det sociala medie som fullkomligt domineras av unga, bland människor äldre än 25 år finns det knappt användare i Sverige. Hela 92 av 100 tjejer som studerar på gymnasiet använder Snapchat varje dag. Måns menar att typen av material är ålderssegregerat och för den yngre generationen är det viktigare att få skapa material än att det sprids brett.
Att bilderna inte sparas på Snapchat innebär inte heller några pekpinnar på vad man får, eller inte får göra menar Måns. Snapchat har blivit ungas självklara Instant Messenging, de skickar ofta upp mot 1000 snaps per dag. Kommunikationen sker via ansiktsuttryck och emojis istället för text.
Däremot är Snapchats unga målgrupp mer kräsen, få yngre än 25 är lika trogna i användandet av sociala medier som de över 25 år. Det gör att Snapchat hela tiden behöver förnya sig för att behålla sin målgrupp.
Reddit är unga mäns sociala nätverk
14% av männen i Sverige använder sig av Reddit, och här är det framför allt unga män som är användare. Måns pratar om att Reddit kan bli nästa Flashback i Sverige, där användare kan dela med sig av text, länkar, filmer och bilder. Du röstar på hur bra olika poster är, och poster med många bra röster får mer synlighet än poster med dåliga röster. Genom en tydlig kategorisering av ämnen och områden som användare följer blir det enkelt att lära sig mer om enbart det du är intresserad av.
E-post är diamanten i digital kommunikation
Eftersom en e-postadress är ett krav för att kunna skapa ett sociala medier-konto så har mer eller mindre alla en e-post. Det gör e-posten till diamanten i digital kommunikation, och det är viktigare att få tillgång till adressen för en e-postlista än att låna utrymme från Facebook, Instagram och Twitter.
Avsnitt 28 – “Så använder vi sociala medier 2016”
Avsnittet är ca 40 minuter långt
Om Passion för kommunikation
I Cisions podcast Passion för kommunikation bjuder vi i varje avsnitt in en specifik gäst som är specialist inom sitt område. Det bjuds på tips, trendspaningar och intressanta samtal. I varje avsnitt är Alexander Mason, Kommersiell chef på Cision Skandinavien och Åsa Melin Mandre, PR-konsult på Greenhill Relations med i studion. Gemensamt för alla gäster, Alex och Åsa är att de alla delar passionen för kommunikation.
FLER AVSNITT AV PASSION FÖR KOMMUNIKATION
- Bonnierförlagen bygger framtidens kommunikationsavdelning
- Så slog Hammarby Fotboll rekord i biljettförsäljning
- Möt Deeped Niclas Strandh – Vinnaren av CPRIA 2015
- Bakom kulisserna hos Spinnjuryn
- Medieanalysens nyckelroll i digitaliseringen
- Bli en viral stjärna i sociala medier med Frida Boisen
- Storyn bakom Nyheter24s framgångar
- Relationen mellan journalister och kommunikatörer
- Att skapa försäljning via sociala medier
- Lär dig använda video i sociala medier
- Kommunikatörens Almedalen med Brit Stakston
- Melodifestivalen och sociala medier
- Digital opinionsbildning med Margret Atladottir
- Att lyckas med redaktionell kommunikation
- Att synas på Facebook med Jennie Hahn von Dorsche
- Digital synlighet med Fredrik Wass
- Att spegla Sverige rättvist
- Klickraketer med Ehsan Fadakar
- Volvo Trucks och Epic Split
- Morgondagens nyheter