I avsnitt 20 av Passion för kommunikation får Alexander Mason och Åsa Melin Mandre besök av Jenny Bjuhr Berggren, kommunikationsdirektör för Bonnierförlagen, som befinner sig mitt i en stor förändringsprocess. Hur organiserar man om en hel kommunikationsavdelning för att möta det nya medielandskapet? Jenny berättar hur Bonnierförlagen går tillväga för att riva gamla silos och göra plats för en ny integrerad kommunikationsavdelning rustad för de utmaningar den digitala utvecklingen innebär.

Inte heller förlagsbranschen har lämnats oberörd av digitaliseringen. Med ett övergripande mål om att bli det mest digitala förlagshuset i Norden står Bonnier inför stora organisatoriska förändringar. Från att webbansvaret har varit en extra arbetsuppgift för en avdelning skall nu hela den kommunikativa verksamheten integreras med det digitala. Ansvaret för det ligger hos Jenny Bjuhr Berggren.

Jenny berättar om den nya organisationen under henne och går igenom de integrerade avdelningarna och deras olika roller.. I och med den digitala transformationen förändras inte bara potentiella plattformar, kundernas beteendemönster förändras likaså och Bonnier är inte de enda som behöver förändras organisatoriskt för att vara relevanta i en digitaliserad värld.

Ur innehållet

Poddavsnittet “Bonnierförlagen bygger framtidens kommunikationsavdelning” handlar i stora drag om:

  • Förlagsbranschens digitala utmaningar
  • Bonnierförlagens nya kommunikationsavdelning
  • Content – ett utvecklingsområde
  • Strategiska ramverk inom organisationen

Sälj, marknadsföring och kommunikation ligger efter

Mycket har hänt på den digitala fronten när det gäller produkten, det vill säga bokutgivningen. Sälj, marknad och kommunikation har arbetat med mer traditionell PR och marknadsföring och kompletterat det med sociala medier utan att ha rätt resurser.

Det har varit något som lagts på en avdelning som en extra arbetsuppgift utan någon utbildning eller kompetens

Bonniers nya kommunikationsavdelning

För att lyckas måste Bonniers kommunikationsavdelning kunn arbeta mot samtliga fem underförlag som ger ut olika slags böcker. Detta betyder att det behövs arbetas specifikt men även generellt i gemensamma processer. Dessa roller diskuteras i podden:

  • Kommunikationsstrateg (Säkrar relation mellan kommunikationsavdelning och enskilt förlag)
  • Projektledningsgrupp (Skräddarsyr kommunikation och lansering kring varje titel)
  • Redaktion “Nyhetsnavet” (Sköter allt digitalt. Experter på att få ut rätt budskap till läsarna för önskad effekt.)

Stor satsning på kommunikation

Jenny är noga med att betona de stora satsningar som görs inom kommunikation på Bonnier. Detta handlar dels om att de blir fler men stora satsningar görs även på kompetensutveckling. Hon erkänner att de behöver utveckla content-delen eftersom allt handlar om att göra innehåll som användaren vill ta del av. Detta hänger ihop med den analyskompetens som prioriteras och tar sig uttryck genom nya roller som digitala analytiker.

Kollektiva affärsmål viktigt för växelverkan

För att lyckas med en integrerad kommunikationsavdelning med olika ansvarsfördelningar krävs gemensamma affärsmål. Jenny, som har en bakgrund inom sälj, förstår deras perspektiv. Kommunikation har inget eget existensberättigande utan måste hitta sin plats och arbeta mot gemensamma affärsmål, precis som sälj- och andra avdelningar. Alex betonar även han vikten av strategiskt ramverk. Om man vet vad man vill uppnå har man frihet att agera men vet också vad man inte ska göra.

 


 

 

Avsnitt 20 – “Bonnierförlagen bygger framtidens kommunikationsavdelning”

Avsnittet är cirka 34 minuter långt

Om Passion för kommunikation

I Cisions podcast Passion för kommunikation bjuder vi i varje avsnitt in en specifik gäst som är specialist inom sitt område. Det bjuds på tips, trendspaningar och intressanta samtal. I varje avsnitt är Alexander Mason, Kommersiell chef på Cision Skandinavien och Åsa Melin Mandre, PR-konsult på Greenhill Relations med i studion. Gemensamt för alla gäster, Alex och Åsa är att de alla delar passionen för kommunikation.