Här är årets nominerade till “Cision PR Influencer Award 2024”
feb. 21, 2024

Här är årets nominerade till “Cision PR Influencer Award 2024”

För trettonde gången delar vi ut “Cision PR Influencer Award”, ett pris som går till den konsult inom PR och kommunikation som har haft störst digitalt inflytande under det gångna året. De 20 nominerade och vinnaren utses med hjälp av vår tjänst NextGen Communications Cloud. Vinnaren kommer ta emot priset på Spinngalan den 11 april

The Definitive Guide: Så skapar du ett engagerande pressmeddelande
feb. 15, 2024

The Definitive Guide: Så skapar du ett engagerande pressmeddelande

Pressmeddelandet är kronan på verket av månaders hårt arbete och bör därför få den omsorg det förtjänar för att skapa rätt engagemang hos er målgrupp. Har du någonsin undrat hur du bör justera ditt pressmeddelande för att få maximal effekt? Då är denna pressmeddelande-guide rätt för dig där vi, baserat på mängder av data från pressmeddelanden som skickas genom oss, ger databaserade rekommendationer för ditt pressmeddelande.

Media Coffee: Så kommunicerar du med ESG-journalister
jan. 30, 2024

Media Coffee: Så kommunicerar du med ESG-journalister

I Cisions globala serie Media Coffee intervjuar vi journalister från ledande organisationer på globala marknader för att ta reda på de bästa sätten att nå ut i medier. I detta avsnitt av Media Coffee pratar vi med John Jannarone, grundare och chefredaktör för CorpGov, om de bästa sätten att kommunicera med ESG-journalister.

Viktiga slutsatser från webbinariet  'Så påverkar ESG-storytelling ert varumärke"'
jan. 29, 2024

Viktiga slutsatser från webbinariet 'Så påverkar ESG-storytelling ert varumärke"'

Nyligen höll vi ett webbinarium om hur samtalet kring miljömässig, social och styrningsmässig (ESG) påverkan har utvecklats, utmaningar och framgångar i deras ESG-berättelser och vilka trender vi kan förvänta oss att se under 2024. Webbinaret är nu tillgängligt att se i efterhand men för den som vill ha den korta versionen har vi sammanställt tre huvudpunkter för kommunikationsproffs som vill integrera insiktsfulla hållbarhetsstrategier i framtida kampanjer.

Webbinarium - Så påverkar ESG-storytelling ert varumärke
jan. 24, 2024

Webbinarium - Så påverkar ESG-storytelling ert varumärke

Se vårt webinarium i efterhand med en expertpanel som diskuterar det allmänna intresset och trenderna kring ESG, samt hur kommunikatörer nu mer än någonsin förväntas stödja varumärkets ESG-initiativ.

Best of 2023 Rapporter
dec. 19, 2023

Best of 2023 Rapporter

Här vill vi presentera våra topp 3 mest nedladdade rapporter och tipsheets som reflekterar de mest aktuella trenderna inom vår bransch. Dessa resurser har inte bara fått stor uppmärksamhet för sina konkreta tips, utan de har också varit en källa till inspiration och kunskap inom kommunikation, PR och IR. Genom att lyfta fram dessa höjdpunkter, hoppas vi ge dig verktyg och idéer för att navigera framgångsrikt i det kommande året.

Best of 2023 Artiklar
dec. 18, 2023

Best of 2023 Artiklar

Här kommer våra mest lästa artiklar under året som har gått. Vi bjuder på en mix av Cision PR Inluenecer Awards-vinnare, handfasta tips om hur du ska använda dig av pressmeddelandet och Billerud, som klättrat på Comprends Webranking.

Best of 2023 IR & CorpComms-podden
dec. 14, 2023

Best of 2023 IR & CorpComms-podden

Vi vill vi lyfta fram tre avsnitt av IR & CorpComms-podden som publicerats under året som gått. Dessa avsnitt har inte bara varit populära bland lyssnarna, men har också bidragit med viktiga perspektiv och kunskaper som speglar årets trender och utveckling inom branschen.

Best of 2023 Passion för kommunikation
dec. 12, 2023

Best of 2023 Passion för kommunikation

I takt med att 2023 närmar sig sitt slut, är det dags att reflektera över året som gått inom kommunikation, PR och IR. Vi på Cision väljer att göra det genom att presentera årets höjdpunkter - noggrant utvalda från året som gått. Artiklar, poddar och nedladdningar som du absolut inte får missa.

Så bygger ni upp er IR-närvaro på sociala medier som noterat bolag
nov. 30, 2023

Så bygger ni upp er IR-närvaro på sociala medier som noterat bolag

I denna ger vi, utifrån diskussionen i podcastavsnittet "IR-kommunikation på sociala medier", exempel på hur noterade bolag kan använda sociala medier, särskilt Instagram, för att hitta nya investerare.

Behövs kommunikatörer för demokratin?
nov. 28, 2023

Behövs kommunikatörer för demokratin?

Gör kommunikatören verkligen nytta? Den frågan ställs ibland i debatten och är något som Sveriges Kommunikatörers vd Caroline Thunved och fackförbundet Diks VD Johanna Lindell tagit fasta på i sin nya bok. Idag berättar de mer om sin syn på kritiken och vad kommunikatören har för roll inom offentlig verksamhet.

IR-kommunikation på sociala medier
nov. 28, 2023

IR-kommunikation på sociala medier

Hur gör man för att hitta nya investerare via instagram och andra sociala medier? Och vilka investerargrupper finns där egentligen? Idag pratar vi om IR-kommunikation i sociala medier med Michele Gasparetti, VD för Daglig Utdelning, en av de största svenska finanskanalerna i sociala medier.

Billerud är årets klättrare
nov. 24, 2023

Billerud är årets klättrare

Den senaste Webranking by Comprend 2023-undersökningen visar att svenska företagswebbplatser är mer öppna och transparenta än det europeiska genomsnittet, särskilt inom bolagsstyrningsinformation och "Om oss" presterar svenska företag bäst. 92% av de rankade företagen är också duktiga på att introducera sina verksamheter genom att tydligt beskriva syfte och mål. I årets lista hittar vi Billerud som belönats med priset Årets klättrare.

Så förändras journalisternas närvaro på sociala medier
nov. 10, 2023

Så förändras journalisternas närvaro på sociala medier

Användningen av sociala medier har blivit en integrerad del av journalistikens vardag, och dess roll sträcker sig långt bortom bara att upprätthålla en personlig närvaro. 95% av de svenska journalisterna i Cisions rapport State of the Media 2023 hävdar att de använder sociala medier i arbetet. Vi ska titta närmare på vilket sätt sociala medier används och vilka plattformar som gäller.

Generativ AI: Vart kommer det ta oss om 10 år?
nov. 10, 2023

Generativ AI: Vart kommer det ta oss om 10 år?

När vi överväger den framtida påverkan av generativ AI och verktyg som ChatGPT, känner jag alltid att det är nödvändigt att göra det från två perspektiv: själva teknologin och de människor den kommer att påverka. Du har utan tvekan kommit till den här artikeln för att få en uppfattning om vart generativ AI kommer att ta oss under det kommande decenniet, men först är det viktigt att förstå den resa vi har gjort med teknologin fram tills nu.

Så lyckas du med PR mot poddare
nov. 07, 2023

Så lyckas du med PR mot poddare

I detta avsnitt får vi en guide till hur man gör PR gentemot poddare. Vår gäst är Madeleine Käck från Acast, och hon delar med sig av sina bästa knep för att lyckas sälja in sig som gäst i en podd. Vi passar även på att djupdyka i poddmarknaden - hur många lyssnar, i vilka länder, vad finns det för poddar och vilka går bäst?

Live-webinarium: AI Trends 2024
nov. 06, 2023

Live-webinarium: AI Trends 2024

ChatGPT, Google Bard, Bing Chat och DALLE-2 har haft en exponentiell tillväxt. Var står vi nu när vi går in i 2024? Hör experter prata om vilka AI-trender vi kommer att se nästa år och hur det kommer att påverka PR- och kommunikationsindustrin. Webinaret är på engelska.

AI för kommunikatörer
okt. 30, 2023

AI för kommunikatörer

Ladda ner ”AI för kommunikatörer - 7 sätt att vässa dina prompter i ChatGPT” för att ha koll på allt du behöver för att komma igång.

Förtroende och resurser främsta utmaningarna bland svenska journalister
okt. 24, 2023

Förtroende och resurser främsta utmaningarna bland svenska journalister

I en tid när informationsflödet är snabbare och bredare än någonsin tidigare, är den oberoende journalistikens roll och värde mer kritisk än någonsin. Svenska journalister står inför en tid av stora utmaningar när det gäller att upprätthålla sitt rykte som en trovärdig nyhetskälla och att hantera anklagelser om falska nyheter.

AI:s roll i framtiden enligt Hammer & Hanborg
okt. 23, 2023

AI:s roll i framtiden enligt Hammer & Hanborg

Hammer & Hanborg har nyligen släppt rapporten "Framtidens kommunikation & marknadsföring – Industri 4.0 & Industri 5.0". Den undersöker bland annat hur AI tillsammans med mänsklig kreativitet kommer att forma kommunikationens framtid – från den växande vikten av kreativitet i en värld präglad av AI-språkmodeller, till de nya kompetenserna som framtidens kommunikatörer och marknadsförare bör besitta.

Svenskarnas inställning till AI
okt. 16, 2023

Svenskarnas inställning till AI

AI sköljer som en våg över Sverige (och världen) och rapporten ”Svenskarna och Internet 2023” som nyligen släpptes av Internetstiftelsen har tagit pulsen på svenskarnas kännedom och attityder gentemot AI. Vad tycker svenskarna om AI? Vet alla vad AI är? Hur många har testat? (Foto: Kristina Alexanderson, Internetstiftelsen)