Nordiska PR-handboken 2022
May 06, 2022

Nordiska PR-handboken 2022

Cisions Nordic PR handbook är en rapport om hur man lyckas med sitt PR-arbete i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island.  En erfaren PR-konsult från varje land bidrar med lokal expertis om hur kommunikatörer bör arbeta med lokala journalistkontakter. Rapporten riktar sig till kommunikatörer som vill göra PR i något av de nordiska länderna och vill lära sig vilka lokala förutsättningar som gäller för journalistkontakter. Resultaten visar att mycket är likt mellan de nordiska länderna, men likväl finns det flera punkter där de skiljer sig åt. För att lyckas med PR i ett annat land gäller det att känna till det lokala medielandskapet och hur journalisterna föredrar att bli kontaktade.

Cisions Journalist- och Kommunikatörsundersökning 2019
Jun 30, 2019

Cisions Journalist- och Kommunikatörsundersökning 2019

Den nionde upplagan av Cisions journalist- och kommunikatörsundersökning är här – rapporten som tar pulsen på bägge partners vardag och utmaningar men även relationen dem emellan.

Mazda: Effektiv Optimering av Varumärkets Budskap
May 20, 2022

Mazda: Effektiv Optimering av Varumärkets Budskap

Inför Mazdas lansering av sin första eldrivna bil på den brittiska marknade tog de hjälp av Cisions medieanalystjänsterför att skaffa användbara insikter baserat på de europeiska mediareaktionerna på fordonets tidigare lansering i Europa.

Så attraherar du investerare med ESG-data
May 06, 2022

Så attraherar du investerare med ESG-data

Allt fler investerare efterfrågar att få insyn i bolags hållbarhetsarbete, men hur långt har tillväxtbolag kommit med sin hållbarhetskommunikation? Och hur ska man ta fram och kommunicera relevant ESG-data? Vår gäst är Jenny Sondal, VD för Impact Attracts, som samlar in noterade tillväxtbolags hållbarhetsdata.

Så arbetar du med inkluderande kommunikation
Apr 29, 2022

Så arbetar du med inkluderande kommunikation

Mätningar visar att både reklamen och nyhetsrapporteringen brister i mångfald. Hur ska man tänka för att kommunicera mer inkluderande? Det pratar vi om med Roshanak Fatahian, Diversity & Inclusion Director på Nord DDB och medgrundare av All of us och Nicklas Stuxgren, Head of Halebop som bland annat ger ut restaurangguiden Not So White Guide.

Nordic PR Handbook | Island | Fridjon Fridjonsson
Apr 21, 2022

Nordic PR Handbook | Island | Fridjon Fridjonsson

Sist ut i vår podcastserie om PR-handboken för Norden är Island och där gästas vi av den eminente Fridjon Fridjonsson från KOM Consulting. Hör honom berätta om vad som är unikt med det isländska medieklimatet, hur PR-arbetet måste anpassas och vilka fallgropar du bör undvika när du vill göra PR på Island.

Livepodd: Så arbetar du med inkluderande kommunikation
Apr 20, 2022

Livepodd: Så arbetar du med inkluderande kommunikation

Anmäl dig till Cisions livpodd den 26 april där Roshanak Fatahian, Nord DDB & Nicklas Stuxgren, Halebop, gästar för att prata om inkluderande kommunikation..

Hur påverkar kriget kommunikationsarbetet i Sverige?
Mar 21, 2022

Hur påverkar kriget kommunikationsarbetet i Sverige?

Det har gått en tid sedan Ryssland invaderade Ukraina och konsekvenserna av kriget blir allt större. Hur påverkar det svenska företag och deras kommunikation? Vad kan vi lära inför framtiden och hur bör kriskommunikationen utvecklas?

Här är de fem finalisterna i Cision PR Influencer Award 2021
Feb 09, 2022

Här är de fem finalisterna i Cision PR Influencer Award 2021

Här är de fem PR-konsulter som har chansen att vinna Cision PR Influencer Award 2021. Utmärkelsen går till den person inom PR och kommunikation som under året haft störst inflytande i digitala medier och syftar till att lyfta konsulter inom PR- och kommunikationsbranschen som lever som de lär och driver branschen framåt.

Cision PR-handbook Nordic  - Finland: “Den finska medievärlden rör sig i små cirklar”
Feb 09, 2022

Cision PR-handbook Nordic - Finland: “Den finska medievärlden rör sig i små cirklar”

PR-trender att hålla koll på 2022
Feb 04, 2022

PR-trender att hålla koll på 2022

Vi tar fram spåkulan tillsammans med våra gäster Yasmine Winberg, chefredaktör för Resumé och Sharareh Hoss, VD och grundare av PR-byrån Hoss Agency.

Cision PR-handbook Nordic - Denmark: ”Tillgång till den högsta ledningen är viktigt i Danmark”
Feb 03, 2022

Cision PR-handbook Nordic - Denmark: ”Tillgång till den högsta ledningen är viktigt i Danmark”

Hur ska du arbeta för att få danska journalister att skriva om dina nyheter? Och hur ser det danska medielandskapet ut? Vi har träffat den danska seniora PR-konsulten Rasmus Kristensen för att få hans bästa råd.

Digital Marketing Trends 2022 - Dino Kuckovic, Falcon
Jan 26, 2022

Digital Marketing Trends 2022 - Dino Kuckovic, Falcon

Vi har träffat Dino Kuckovic, Director of Community & Events på Falcon.io, för att höra vad han och Falcon tror att trenderna inom digital marknadsföring kommer handla om 2022.

Daniel Sjöholm: “MAR är en bedömningssport”
Jan 25, 2022

Daniel Sjöholm: “MAR är en bedömningssport”

Marknadsmissbruksförordningen MAR började tillämpas i Sverige för över fem år sedan. Hur fungerar lagstiftningen i praktiken idag och finns det tolkningsproblematik? Daniel Sjöholm, jurist och VD för MCL går igenom vanliga utmaningar med MAR.

20 PR-konsulter nominerade till Cision PR Influencer Award 2021
Jan 25, 2022

20 PR-konsulter nominerade till Cision PR Influencer Award 2021

Nu är den äntligen här, listan med de 20 främsta PR-konsulterna som är nominerade till Cision PR Influencer Award! Vinnaren koras på Spinngalan den 24 februari.

Cision PR-handbook Nordic - Norway: “Skippa det kommersiella struntpratet”
Jan 24, 2022

Cision PR-handbook Nordic - Norway: “Skippa det kommersiella struntpratet”

Hur ska du få norska journalister att nappa på dina nyheter? Jo, lokalanpassa, var inte rädd för att ringa journalisterna men skippa det kommersiella struntpratet. Det är några av råden från Petter Gjelsnes, senior PR-konsult från den norska kommunikationsbyrån Nova Vista.

Cision PR-handbook Nordic - Sweden:  “En VD:s våta dröm att bli publicerad i Dagens Industri”
Jan 13, 2022

Cision PR-handbook Nordic - Sweden: “En VD:s våta dröm att bli publicerad i Dagens Industri”

Hur ska du göra för att journalister i Norden ska skriva om ditt pressmeddelande? Som en del av Cisions nordiska PR-handbok har vi träffat PR-konsulten Marianne Ahlgren för att få en PR-guide för Sverige. Hon har mer än 20 års erfarenhet av medierelationer, bland annat som pressansvarig på If och hos Folkpartiet (nuvarande Liberalerna). Idag driver hon kommunikationsbyrån Another View.

Nordic PR Handbook I Finland I Ville Blåfield
Dec 18, 2021

Nordic PR Handbook I Finland I Ville Blåfield

Dags att öppna fjärde och sista luckan i vår adventskaleder! I det här andra avsnittet fokuserar vi på Finland tillsammans med Ville Blåfield från Miltton.

Kommunikationstratten
Dec 14, 2021

Kommunikationstratten

Vi har utvecklat en kommunikationstratt för att dela upp specifika områden som PR- och kommunikationsexperter bör fokusera på för att visa upp användbara mätvärden, driva datainformerade beslut och rättfärdiga PR-budgeten för ledningen.

Nordic PR Handbook I Denmark I Rasmus Kristensen
Dec 11, 2021

Nordic PR Handbook I Denmark I Rasmus Kristensen

Dags att öppna tredje luckan i vår adventskaleder! Kalendern består av fyra poddavsnitt där vi pratar om hur man ska tänka när man gör PR i alla nordiska länder. Vi kallar det kort och gott för The Nordic PR-Handbook. Våra gäster är rutinerade PR-proffs som ger dig den ultimata guiden för lyckade PR-satsningar med mängder av tips på hur man ska göra för att få medietäckning i just deras land. I det här tredje avsnittet fokuserar vi på Danmark tillsammans med Rasmus Kristensen från Sensum Consult.

Pandoras mediegenomslag för labratorietillverkade diamanter
Dec 07, 2021

Pandoras mediegenomslag för labratorietillverkade diamanter

I maj 2021 lanserade den danska smyckestillvekaren Pandora ett nytt utbud av smycken, Pandora Brilliance, och meddelade samtidigt att man istället för diamanter från gruvor skulle gå över till laboratorietillverkade diamanter. Nyheten fick stort globalt genomslag och 15 000 delningar i sociala medier. Med hjälp av en medieanalys från Cision identifierades hur Pandora lyckats positionera sig som en innovatör i en gammaldags bransch. Samtidigt väckte nyheten kritiska röster på viktiga marknader som Kina och Ryssland.