Karin Bäcklund vinner "Cision PR Influencer Award 2024"
apr. 11, 2024

Karin Bäcklund vinner "Cision PR Influencer Award 2024"

Vinnaren av ”Cision PR Influencer Award 2024” är Karin Bäcklund, som idag driver den egna kommunikationsbyrån NotJustCake. Därmed är hon den PR-konsult som haft störst inflytande online under det gångna året. Priset syftar till att lyfta fram konsulter inom PR- och kommunikationsbranschen som driver utvecklingen framåt genom att själva ägna sig åt ett effektivt PR-arbete.

Media Coffee: Så kommunicerar du med journalister i USA
sep. 26, 2022

Media Coffee: Så kommunicerar du med journalister i USA

I Cisions globala serie Media Coffee intervjuar vi journalister från ledande organisationer på globala marknader för att ta reda på de bästa sätten att nå ut i medier. I den här intervjun hör vi Chris Seper, vice ordförande och Digital GM på NewsNation, berätta om medielandskapet i USA och de bästa sätten att arbeta effektivt med journalister i USA.

Medietrendrapport: Elektronikmässan IFA 2022
sep. 21, 2022

Medietrendrapport: Elektronikmässan IFA 2022

Med fokus på uppkoppling, hållbarhet och smart boende presenterade sig cirka 1 100 utställare från 46 länder på elektronikmässan IFA i Berlin i början på september 2022. Evenemanget diskuterades flitigt i såväl sociala som traditionella medier och Cision Insights har analyserat medietrender samtkommunikationsstrategier kring mässan.

Gamescom 2022  analysrapport medietrender | Cision
sep. 19, 2022

Gamescom 2022 analysrapport medietrender | Cision

Efter ett pandemiuppehåll på två år ägde spelmässan gamescom för första gången rum live i Köln den 24-28 augusti. Cisions experter och analytiker tog en närmare titt på mediebevakningen kring årets upplaga av spelmässan.

Livepodd: Så arbetade Nordnet i sociala medier för att stoppa höjd skatt på ISK-konton
sep. 16, 2022

Livepodd: Så arbetade Nordnet i sociala medier för att stoppa höjd skatt på ISK-konton

När Nordnet förstod att nya lagförslag som försämrar villkoren för investeringssparkonton var på gång, tog de till digital opinionsbildning för att stoppa förslagen. Och det lyckades. Hör Nordnets sparekonom Frida Bratt och kommunikationschef Johan Tidestad berätta mer om deras framgångsrika kampanj i vår livepodd den 29 september.

Fallgropar att undvika när du arbetar med Investor Relations
sep. 15, 2022

Fallgropar att undvika när du arbetar med Investor Relations

Med så många faktorer att beakta, och så mycket som står på spel, måste IR-avdelningar vara noggranna för att undvika snedsteg som kan förhindra förmågan att nå sina mål. Vi listar fyra av de vanligaste fallgroparna inom IR-kommunikation – och hur du undviker dem.

5 viktiga frågor State of the Media 2022: Fokus Sverige besvarar
sep. 09, 2022

5 viktiga frågor State of the Media 2022: Fokus Sverige besvarar

Lägg ifrån dig tarot-korten, stoppa undan spåkulan och släpp tanken på att fråga Siri. Svaren på flera frågor många kommunikatörer i Sverige brottas med dagligen hittar du i vår nya rapport State of the Media 2022: Fokus Sverige.

Så lyckas du med dina journalistrelationer
sep. 01, 2022

Så lyckas du med dina journalistrelationer

Hur gör man en bra nyhet, hur får du journalisten att vilja skriva om den och vad gör du när journalisten vill granska er verksamhet? Vi gästas av Rolf van den Brink, chefredaktör på Dagens Opinion samt Anna Trane, Head of Corporate Communication & IR på Klövern med bakgrund som journalist.

State of the Media 2022 | Sverige
aug. 29, 2022

State of the Media 2022 | Sverige

I Cisions globala journalistrapport State of the Media 2022 får du insikter i vilka utmaningar som är mest överhängande för journalisterna, deras högsta prioriteringar och var kommunikatörer kan göra för att förbättra relationen med medierepresentanter. Läs rapporten och lär dig hur bäst fångar journalisternas uppmärksamhet och blir en värdefull källa!

Media Coffee: Så kommunicerar du med journalister i Spanien
aug. 23, 2022

Media Coffee: Så kommunicerar du med journalister i Spanien

Rubén Marcos från spanska nyhetsbyrån Europa Press presenterar en genomgång av det spanska medielandskapet, delar tips kring hur du fångar en journalists uppmärksamhet och hur ett pressmeddelande ska se ut för att maximera sina chanser.

Adam Kostyàl om  framgångsrikt IR-arbete i kamp om synligheten
aug. 19, 2022

Adam Kostyàl om framgångsrikt IR-arbete i kamp om synligheten

Efter ett år med rekordmånga nynoteringar på börsen i Stockholm är konkurrensen om synligheten stor. Hur ska man göra för att nå ut till rätt investerare? Och hur stor är omställningen till den publika miljön? Vi har träffat Adam Kostyàl, europeisk noteringschef på Nasdaq.

Livepodd: Så lyckas du med dina journalistrelationer
aug. 16, 2022

Livepodd: Så lyckas du med dina journalistrelationer

Hur gör man en bra nyhet, hur får du journalisten att vilja skriva om den och vad gör du när journalisten vill granska er verksamhet? I höstens första frukostseminarium gästas vi av Rolf van den Brink, chefredaktör på Dagens Opinion samt Anna Trane, Head of Corporate Communication & IR på Klövern med bakgrund som journalist.

Insikter från European Communication Monitor 2022
aug. 09, 2022

Insikter från European Communication Monitor 2022

Mångfald och inkludering är högt upp på agendan för kommunikationsbranschen i Sverige, Storbritannien och Tyskland men desto mindre diskuterat I södra och östra Europa. Samtidigt ökar vikten av empatiskt ledarskap enligt årets upplaga av European Communication Monitor 2022.

Så gör du prisvinnande hållbarhetskommunikation
juni 28, 2022

Så gör du prisvinnande hållbarhetskommunikation

Hur lyckas man göra prisvinnande hållbarhetskommunikation utan budget? Det vet våra gäster Pascal Tshibanda och Josefin Lundin från Katrineholms kommun. De har precis vunnit Stora Kommunikationspriset för sin lättförståeliga kommunikation kring något så komplext som Agenda 2030. 

Framgångsrikt IR-arbete i konkurrens om synligheten
juni 22, 2022

Framgångsrikt IR-arbete i konkurrens om synligheten

Vad krävs för att lyckas på börsen? Efter ett år med rekordmånga nynoteringar på börsen i Stockholm är konkurrensen om uppmärksamheten stor och i detta avsnitt pratar vi om hur man ska göra för att nå ut med sitt budskap till rätt investerare men även hur stor omställningen är till den publika miljön när man är ny på börsen. Med oss för att diskutera detta ämne är Adam Kostyal, Europeisk noteringschef på Nasdaq.

Analys av medietrender från World Economic Forum 2022
juni 20, 2022

Analys av medietrender från World Economic Forum 2022

Cision Insights gör det enkelt att se medietrender och höjdpunkter från 2022 års World Economic Forum.

Att mäta ROI på kommunikation och PR – Cision Insights Chats
juni 02, 2022

Att mäta ROI på kommunikation och PR – Cision Insights Chats

Intervju med Barnaby Barron, Head of Analysis på Cision Insights där han berättar om faran med att jobba med enskilda mätpunkter för ROI och vad man som kommunikationsvdelning bör fokusera på för att få fram handlingsbara insikter.

Sätt upp en benchmark-analys inom kommunikation på rätt sätt
maj 27, 2022

Sätt upp en benchmark-analys inom kommunikation på rätt sätt

Benchmarking är ett viktigt verktyg för att företagskommunikationen ska uppnå bättre resultat. Hur lär man sig av de bästa? Läs vår artikel nu.

Att skapa en nyhets-brief för olika målgrupper
maj 27, 2022

Att skapa en nyhets-brief för olika målgrupper

Nyhets-briefer är oumbärliga för företagskommunikation eftersom de håller intressenter välinformerade. Läs nu hur du gör en bra nyhets-brief här.

State of the Media 2022
maj 25, 2022

State of the Media 2022

I Cisions globala journalistrapport State of the Media 2022 får du insikter i vilka utmaningar som är mest överhängande för journalisterna, deras högsta prioriteringar och var kommunikatörer kan göra för att förbättra relationen med medierepresentanter. Läs rapporten och lär dig hur bäst fångar journalisternas uppmärksamhet och blir en värdefull källa!

Mazda: Effektiv Optimering av Varumärkets Budskap
maj 20, 2022

Mazda: Effektiv Optimering av Varumärkets Budskap

Inför Mazdas lansering av sin första eldrivna bil på den brittiska marknade tog de hjälp av Cisions medieanalystjänsterför att skaffa användbara insikter baserat på de europeiska mediareaktionerna på fordonets tidigare lansering i Europa.