
Här är årets nominerade till “Cision PR Influencer Award 2025”
För fjortonde gången delar vi ut “Cision PR Influencer Award”, ett pris som går till den konsult inom PR och kommunikation som har haft störst digitalt inflytande under det gångna året. De 20 nominerade och vinnaren utses med hjälp av vår tjänst CisionOne. Vinnaren presenteras på Spinngalan 27 mars.

Livepodd: Så arbetade Nordnet i sociala medier för att stoppa höjd skatt på ISK-konton
När Nordnet förstod att nya lagförslag som försämrar villkoren för investeringssparkonton var på gång, tog de till digital opinionsbildning för att stoppa förslagen. Och det lyckades. Hör Nordnets sparekonom Frida Bratt och kommunikationschef Johan Tidestad berätta mer om deras framgångsrika kampanj i vår livepodd den 29 september.

Fallgropar att undvika när du arbetar med Investor Relations
Med så många faktorer att beakta, och så mycket som står på spel, måste IR-avdelningar vara noggranna för att undvika snedsteg som kan förhindra förmågan att nå sina mål. Vi listar fyra av de vanligaste fallgroparna inom IR-kommunikation – och hur du undviker dem.

5 viktiga frågor State of the Media 2022: Fokus Sverige besvarar
Lägg ifrån dig tarot-korten, stoppa undan spåkulan och släpp tanken på att fråga Siri. Svaren på flera frågor många kommunikatörer i Sverige brottas med dagligen hittar du i vår nya rapport State of the Media 2022: Fokus Sverige.

Så lyckas du med dina journalistrelationer
Hur gör man en bra nyhet, hur får du journalisten att vilja skriva om den och vad gör du när journalisten vill granska er verksamhet? Vi gästas av Rolf van den Brink, chefredaktör på Dagens Opinion samt Anna Trane, Head of Corporate Communication & IR på Klövern med bakgrund som journalist.

State of the Media 2022 | Sverige
I Cisions globala journalistrapport State of the Media 2022 får du insikter i vilka utmaningar som är mest överhängande för journalisterna, deras högsta prioriteringar och var kommunikatörer kan göra för att förbättra relationen med medierepresentanter. Läs rapporten och lär dig hur bäst fångar journalisternas uppmärksamhet och blir en värdefull källa!

Media Coffee: Så kommunicerar du med journalister i Spanien
Rubén Marcos från spanska nyhetsbyrån Europa Press presenterar en genomgång av det spanska medielandskapet, delar tips kring hur du fångar en journalists uppmärksamhet och hur ett pressmeddelande ska se ut för att maximera sina chanser.

Adam Kostyàl om framgångsrikt IR-arbete i kamp om synligheten
Efter ett år med rekordmånga nynoteringar på börsen i Stockholm är konkurrensen om synligheten stor. Hur ska man göra för att nå ut till rätt investerare? Och hur stor är omställningen till den publika miljön? Vi har träffat Adam Kostyàl, europeisk noteringschef på Nasdaq.

Livepodd: Så lyckas du med dina journalistrelationer
Hur gör man en bra nyhet, hur får du journalisten att vilja skriva om den och vad gör du när journalisten vill granska er verksamhet? I höstens första frukostseminarium gästas vi av Rolf van den Brink, chefredaktör på Dagens Opinion samt Anna Trane, Head of Corporate Communication & IR på Klövern med bakgrund som journalist.

Insikter från European Communication Monitor 2022
Mångfald och inkludering är högt upp på agendan för kommunikationsbranschen i Sverige, Storbritannien och Tyskland men desto mindre diskuterat I södra och östra Europa. Samtidigt ökar vikten av empatiskt ledarskap enligt årets upplaga av European Communication Monitor 2022.

Så gör du prisvinnande hållbarhetskommunikation
Hur lyckas man göra prisvinnande hållbarhetskommunikation utan budget? Det vet våra gäster Pascal Tshibanda och Josefin Lundin från Katrineholms kommun. De har precis vunnit Stora Kommunikationspriset för sin lättförståeliga kommunikation kring något så komplext som Agenda 2030.

Framgångsrikt IR-arbete i konkurrens om synligheten
Vad krävs för att lyckas på börsen? Efter ett år med rekordmånga nynoteringar på börsen i Stockholm är konkurrensen om uppmärksamheten stor och i detta avsnitt pratar vi om hur man ska göra för att nå ut med sitt budskap till rätt investerare men även hur stor omställningen är till den publika miljön när man är ny på börsen. Med oss för att diskutera detta ämne är Adam Kostyal, Europeisk noteringschef på Nasdaq.

Analys av medietrender från World Economic Forum 2022
Cision Insights gör det enkelt att se medietrender och höjdpunkter från 2022 års World Economic Forum.

Att mäta ROI på kommunikation och PR – Cision Insights Chats
Intervju med Barnaby Barron, Head of Analysis på Cision Insights där han berättar om faran med att jobba med enskilda mätpunkter för ROI och vad man som kommunikationsvdelning bör fokusera på för att få fram handlingsbara insikter.

Att skapa en nyhets-brief för olika målgrupper
Nyhets-briefer är oumbärliga för företagskommunikation eftersom de håller intressenter välinformerade. Läs nu hur du gör en bra nyhets-brief här.

Sätt upp en benchmark-analys inom kommunikation på rätt sätt
Benchmarking är ett viktigt verktyg för att företagskommunikationen ska uppnå bättre resultat. Hur lär man sig av de bästa? Läs vår artikel nu.

State of the Media 2022
I Cisions globala journalistrapport State of the Media 2022 får du insikter i vilka utmaningar som är mest överhängande för journalisterna, deras högsta prioriteringar och var kommunikatörer kan göra för att förbättra relationen med medierepresentanter. Läs rapporten och lär dig hur bäst fångar journalisternas uppmärksamhet och blir en värdefull källa!
Mazda: Effektiv Optimering av Varumärkets Budskap
Inför Mazdas lansering av sin första eldrivna bil på den brittiska marknade tog de hjälp av Cisions medieanalystjänsterför att skaffa användbara insikter baserat på de europeiska mediareaktionerna på fordonets tidigare lansering i Europa.

Så attraherar du investerare med ESG-data
Allt fler investerare efterfrågar att få insyn i bolags hållbarhetsarbete, men hur långt har tillväxtbolag kommit med sin hållbarhetskommunikation? Och hur ska man ta fram och kommunicera relevant ESG-data? Vår gäst är Jenny Sondal, VD för Impact Attracts, som samlar in noterade tillväxtbolags hållbarhetsdata.

Nordiska PR-handboken 2022
Cisions Nordic PR handbook är en rapport om hur man lyckas med sitt PR-arbete i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island. En erfaren PR-konsult från varje land bidrar med lokal expertis om hur kommunikatörer bör arbeta med lokala journalistkontakter. Rapporten riktar sig till kommunikatörer som vill göra PR i något av de nordiska länderna och vill lära sig vilka lokala förutsättningar som gäller för journalistkontakter. Resultaten visar att mycket är likt mellan de nordiska länderna, men likväl finns det flera punkter där de skiljer sig åt. För att lyckas med PR i ett annat land gäller det att känna till det lokala medielandskapet och hur journalisterna föredrar att bli kontaktade.

Så arbetar du med inkluderande kommunikation
Mätningar visar att både reklamen och nyhetsrapporteringen brister i mångfald. Hur ska man tänka för att kommunicera mer inkluderande? Det pratar vi om med Roshanak Fatahian, Diversity & Inclusion Director på Nord DDB och medgrundare av All of us och Nicklas Stuxgren, Head of Halebop som bland annat ger ut restaurangguiden Not So White Guide.