Hur lyckas man som ett litet, snabbväxande företag göra PR, mäta resultatet och omvärldsbevaka på hela 65 marknader? Detta vet Lisa Wirenfelt som är PR- och marknadschef på Steamery, ett svenskt startup-bolag som arbetar med klädvård. Till sin hjälp använder de Cisions nya bevakningstjänst Next Gen Cision Communications Cloud. Vi har intervjuat Lisa om PR-arbetet och hur de använder omvärldsbevakning för att nå sina verksamhetsmål. 

Kan du berätta lite om Steamery och er kommunikativa verksamhet? 

Steamery startade 2014 och är ett modernt klädvårdsföretag. Vi erbjuder smarta klädvårdsprodukter som är designade för att få dina kläder att hålla så länge som möjligt. 

På Steamery tror vi på att bryta mönster när det kommer till klädkonsumtion. Idag använder vi nämligen bara ett plagg sju gånger i snitt innan vi slänger det, och det är något vi vill förändra. Det gör vi inte bara genom produkter, utan även genom att utbilda och inspirera vårt community till förändring.

Vad har ni för kommunikationsmål och hur mäter ni framgången?

Som bolag har vi inte särskilt frekventa produktsläpp, något som ofta brukar innebära mer press. Utmaningen och därmed målet för oss handlar mycket om att hålla oss relevanta utan att ha ständiga kampanjer, och det gör vi genom utbildning och genom att anpassa oss till pressens årliga contentkalender. Vi försöker alltid tänka väldigt redaktionellt när vi jobbar med PR. 

Vår vision är att bli det ledande klädvårdsföretaget i världen och därmed har vi positionerat oss som experter inom just klädvård. Målet är att få dela med oss av utbildande och värdefulla tips genom stora kanaler. Så något annat vi mäter är brand storys i stora och välrespekterade tidningar. 

Sen mäter vi oss såklart gentemot konkurrenter och har KPIer för olika marknader. Vi går in i analysverktyget och följer upp på våra KPIer varje månad och optimerar framåt så vi kan klara årets mål.

Vilken roll spelar Cisions mediebevakning som del av er övergripande kommunikationsstrategi för att nå era mål?

För oss är Cision ett bra sätt att hålla koll på vad som händer i modebranschen, vad våra konkurrenter gör och hur vi som bolag presterar ur ett PR-perspektiv. 

Eftersom vi är ett bolag som verkar globalt, så behöver vi ha koll på allt som sägs om oss och där måste jag säga att Cision täcker samtliga av de marknaderna vi jobbar med, något som såklart är väldigt värdefullt för oss. 

Att vi enkelt kan få nyhetsbrev på alla våra bevakningar varje morgon och få notiser om något negativt skulle sägas om bolaget, är något som underlättar väldigt mycket för oss. 

Vad gillar ni bäst med mediebevakningen och vilka funktioner skulle du säga att ni har störst nytta av? 

Analysverktyget är intuitivt och vi kan enkelt bryta ut de delarna som vi vill djupdyka mer i och plocka ut till rapporter. 

Hur jobbar ni med alerts och rapporter? 

Alerts får vi varje morgon med snabba uppdateringar om våra olika bevakningar, något som verkligen underlättar vår vardag. Om det skulle skrivas något negativt så kommer den alerten direkt. KPIer bryter vi ut månadsvis och rapporterna gör vi antingen när vi har haft en stor kampanj eller på årsbasis. 

Varför har ni valt att använda er av Cisions bevakningslösning?

Vi spanade in många olika lösningar, men valde Cision utifrån att ni hade väldigt bra täckning globalt. 

Finns det något tips du vill ge till andra som ska komma igång med mediebevakning, vad är viktigt att bevaka och vilka fallgropar bör man undvika?

Mitt bästa tips är nog att bygga er bevakning utifrån er unika PR-strategi. Och fundera på vilken information som är värdefull för er. Är det ett visst varumärke eller profiler ni inspireras av, eller verkar ni i en väldigt konkurrensutsatt bransch? Kanske ska ni gå in i en ny marknad och behöver sätta er in i hur medieklimatet fungerar just där? 

Det finns så många unika sätt man kan bygga sin bevakning på, så bygg utifrån vad som är intressant för just ert bolag.