The PESO Model™ Playbook
Upptäck kraften i PESO-modellen™ för att få synlighet i flera kanaler. Förbättra dina kampanjer med konkreta tips. Ladda ner nu!
5 kreativa sätt att ge er nyhet liv bortom pressmeddelandet
Ta reda på hur andra ledande kommunikationsteam effektiviserar sitt pressmeddelandeinnehåll för olika plattformar och nya målgrupper. Här delar vi fem innovativa metoder för att förstärka ditt varumärkes nyheter och öka publik för ditt budskap - med ditt pressmeddelande som grund för din kommunikationskampanj.
Här är årets nominerade till “Cision PR Influencer Award 2024”
För trettonde gången delar vi ut “Cision PR Influencer Award”, ett pris som går till den konsult inom PR och kommunikation som har haft störst digitalt inflytande under det gångna året. De 20 nominerade och vinnaren utses med hjälp av vår tjänst NextGen Communications Cloud. Vinnaren kommer ta emot priset på Spinngalan den 11 april
The Definitive Guide: Så skapar du ett engagerande pressmeddelande
Pressmeddelandet är kronan på verket av månaders hårt arbete och bör därför få den omsorg det förtjänar för att skapa rätt engagemang hos er målgrupp. Har du någonsin undrat hur du bör justera ditt pressmeddelande för att få maximal effekt? Då är denna pressmeddelande-guide rätt för dig där vi, baserat på mängder av data från pressmeddelanden som skickas genom oss, ger databaserade rekommendationer för ditt pressmeddelande.
Media Coffee: Så kommunicerar du med ESG-journalister
I Cisions globala serie Media Coffee intervjuar vi journalister från ledande organisationer på globala marknader för att ta reda på de bästa sätten att nå ut i medier. I detta avsnitt av Media Coffee pratar vi med John Jannarone, grundare och chefredaktör för CorpGov, om de bästa sätten att kommunicera med ESG-journalister.
Viktiga slutsatser från webbinariet 'Så påverkar ESG-storytelling ert varumärke"'
Nyligen höll vi ett webbinarium om hur samtalet kring miljömässig, social och styrningsmässig (ESG) påverkan har utvecklats, utmaningar och framgångar i deras ESG-berättelser och vilka trender vi kan förvänta oss att se under 2024. Webbinaret är nu tillgängligt att se i efterhand men för den som vill ha den korta versionen har vi sammanställt tre huvudpunkter för kommunikationsproffs som vill integrera insiktsfulla hållbarhetsstrategier i framtida kampanjer.
Best of 2023 Rapporter
Här vill vi presentera våra topp 3 mest nedladdade rapporter och tipsheets som reflekterar de mest aktuella trenderna inom vår bransch. Dessa resurser har inte bara fått stor uppmärksamhet för sina konkreta tips, utan de har också varit en källa till inspiration och kunskap inom kommunikation, PR och IR. Genom att lyfta fram dessa höjdpunkter, hoppas vi ge dig verktyg och idéer för att navigera framgångsrikt i det kommande året.
Best of 2023 Artiklar
Här kommer våra mest lästa artiklar under året som har gått. Vi bjuder på en mix av Cision PR Inluenecer Awards-vinnare, handfasta tips om hur du ska använda dig av pressmeddelandet och Billerud, som klättrat på Comprends Webranking.
Best of 2023 IR & CorpComms-podden
Vi vill vi lyfta fram tre avsnitt av IR & CorpComms-podden som publicerats under året som gått. Dessa avsnitt har inte bara varit populära bland lyssnarna, men har också bidragit med viktiga perspektiv och kunskaper som speglar årets trender och utveckling inom branschen.
Best of 2023 Passion för kommunikation
I takt med att 2023 närmar sig sitt slut, är det dags att reflektera över året som gått inom kommunikation, PR och IR. Vi på Cision väljer att göra det genom att presentera årets höjdpunkter - noggrant utvalda från året som gått. Artiklar, poddar och nedladdningar som du absolut inte får missa.
Billerud är årets klättrare
Den senaste Webranking by Comprend 2023-undersökningen visar att svenska företagswebbplatser är mer öppna och transparenta än det europeiska genomsnittet, särskilt inom bolagsstyrningsinformation och "Om oss" presterar svenska företag bäst. 92% av de rankade företagen är också duktiga på att introducera sina verksamheter genom att tydligt beskriva syfte och mål. I årets lista hittar vi Billerud som belönats med priset Årets klättrare.
Så förändras journalisternas närvaro på sociala medier
Användningen av sociala medier har blivit en integrerad del av journalistikens vardag, och dess roll sträcker sig långt bortom bara att upprätthålla en personlig närvaro. 95% av de svenska journalisterna i Cisions rapport State of the Media 2023 hävdar att de använder sociala medier i arbetet. Vi ska titta närmare på vilket sätt sociala medier används och vilka plattformar som gäller.
Generativ AI: Vart kommer det ta oss om 10 år?
När vi överväger den framtida påverkan av generativ AI och verktyg som ChatGPT, känner jag alltid att det är nödvändigt att göra det från två perspektiv: själva teknologin och de människor den kommer att påverka. Du har utan tvekan kommit till den här artikeln för att få en uppfattning om vart generativ AI kommer att ta oss under det kommande decenniet, men först är det viktigt att förstå den resa vi har gjort med teknologin fram tills nu.
Förtroende och resurser främsta utmaningarna bland svenska journalister
I en tid när informationsflödet är snabbare och bredare än någonsin tidigare, är den oberoende journalistikens roll och värde mer kritisk än någonsin. Svenska journalister står inför en tid av stora utmaningar när det gäller att upprätthålla sitt rykte som en trovärdig nyhetskälla och att hantera anklagelser om falska nyheter.
AI:s roll i framtiden enligt Hammer & Hanborg
Hammer & Hanborg har nyligen släppt rapporten "Framtidens kommunikation & marknadsföring – Industri 4.0 & Industri 5.0". Den undersöker bland annat hur AI tillsammans med mänsklig kreativitet kommer att forma kommunikationens framtid – från den växande vikten av kreativitet i en värld präglad av AI-språkmodeller, till de nya kompetenserna som framtidens kommunikatörer och marknadsförare bör besitta.
Svenskarnas inställning till AI
AI sköljer som en våg över Sverige (och världen) och rapporten ”Svenskarna och Internet 2023” som nyligen släpptes av Internetstiftelsen har tagit pulsen på svenskarnas kännedom och attityder gentemot AI. Vad tycker svenskarna om AI? Vet alla vad AI är? Hur många har testat? (Foto: Kristina Alexanderson, Internetstiftelsen)
Så navigerar svenskar i den sociala medievärlden 2023
Passar alla nyheter i alla sociala kanaler? Vilka finns där på andra sidan som mottagare? Vilka når du var? I den nyligen släppta rapporten Svenskarna och Internet kartläggs svenskarnas internetvanor, bland annat på sociala medier och just det avsnittet ska vi undersöka lite närmare.
Framgångsrik nyhetspitch i Frankrike: 3 viktiga tips från fransk PR-konsult
För att få en inblick i det franska medielandskapet och unika villkor har vi pratat med Véronique Bourgeois som är PR Associated Director på den franska PR-byrån Monet+Associés. Med 18 års erfarenhet och expertis inom branschen och regionen delar hon sina insikter, strategier och bästa tips.
Journalister skeptiska till kommunikatörer
Vår journalistundersökning, State of the Media 2023, visar att relationen mellan journalister och kommunikatörer enligt svenska journalister blivit mindre värdefull.
Du vet mer om AI än du tror
Artificiell intelligens (AI) kan verka som ett spännande nytt inslag år 2023 tack vare framväxten av generativa verktyg som ChatGPT, men det är lätt att glömma bort att vi redan har levt med AI under en längre tid.
Lär dig navigera det tyska medielandskapet
Vi gräver djupare i medielandskapet i Tyskland och reder ut hur du på bästa sätt ska paketera dina nyheter för att maximera dina chanser till publicitet på andra sidan Östersjön. Till vår hjälp har vi Anne Esser, en senior PR-konsult på kommunikationsbyrån PSM&W. Med över tio års erfarenhet av PR och medierelationer på den tyska marknaden delger hon sina bästa tips.