Bygg en kontaktlista för media som fungerar för din PR-kampanj
Oct 13, 2021

Bygg en kontaktlista för media som fungerar för din PR-kampanj

Att välja rätt lista över journalister kan vara avgörande för en framgångsrik PR-kampanj. Vad behöver du tänka på för att bygga den perfekta listan?

Världens största PR-studie synar Nordens kommunikatörer
Sep 29, 2021

Världens största PR-studie synar Nordens kommunikatörer

Avsnitt 82 av Passion för kommunikation tar avstamp i årets upplaga av European Communication Monitor 2021, världens största studie av kommunikation och PR. För första gången sedan starten 2005 har forskarna bakom studien tagit fram en specifik rapport om kommunikation i de nordiska länderna.

ESG in energy - Global Insights
Sep 22, 2021

ESG in energy - Global Insights

Cisions Insights-team analyserade nyligen ESG-nyheter i engelskspråkiga digitala medier. ESG In Energy Q2-rapporten bygger på en automatiserad analys av ESG (environmental, social, corporate governance) där ESG omnämns tillsammans med företag inom energiindustrin.

Adobe - Kundcase I Cision Global Insights
Sep 06, 2021

Adobe - Kundcase I Cision Global Insights

Under många år ansåg mjukvaruföretaget Adobe att så mycket publicitet som möjligt i alla typer av medier gav bättre affärsresultat. Adobes kommunikationsavdelning ville utvärdera denna PR-strategi för att se om man kunde få ett lika bra resultat, eller bättre, om man istället fokuserade på mer kvalitativa införanden i specifikt utvalda medier. Målet var att effektivisera PR- och mediebevakningsarbetet, och samtidigt utveckla metoden för att mäta avkastningen på PR-investeringarna (ROI).

8 steg till användbara insikter
Aug 18, 2021

8 steg till användbara insikter

I dag känner de som arbetar med PR till fördelarna med databaserad kommunikation. De flesta har tillgång till en plattform och har mer data än någonsin. Fler och fler PR-avdelningar på företag anställer dedikerade datavetare, vilket även PR-byråer gör. I takt med att public relations utvecklas, utvecklas också målet för mätning, analys och utvärdering.

Fråga juristen: Om den rättsliga statusen på Finansinspektionens allmänna råd
Jul 20, 2021

Fråga juristen: Om den rättsliga statusen på Finansinspektionens allmänna råd

MCL:s jurist berättar om ett fall där Förvaltningsrätten i Stockholm upphävde FI:s sanktionsbeslut mot två bolag där bolagen fått anmärkningar samt sanktionsavgifter.

Så arbetar Svenska Spel med sin kommunikation
Jul 20, 2021

Så arbetar Svenska Spel med sin kommunikation

Hur arbetar Svenska Spel med hållbarhet för att motverka spelproblem och vilken roll spelar det svenska föreningslivet i kommunikationen? Lotta Örtnäs, presschef på Svenska Spel, berättar.

Fråga juristen: När ska motpartsnamn anges vid offentliggörande av insiderinformation?
Jul 20, 2021

Fråga juristen: När ska motpartsnamn anges vid offentliggörande av insiderinformation?

I denna artikel skriver MCL:s jurist Olof Jönsson om viktiga principer att beakta avseende motpartnamn vid offentliggörande av insiderinformation enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR).

BioArctic – Börsens mest jämställda bolag 2020
Jul 08, 2021

BioArctic – Börsens mest jämställda bolag 2020

Årets vinnare av Allbright-priset är forskningsbolaget BioArctic . Vi har intervjuat Gunilla Osswald, vd Bioarctic, om deras jämställdsarbete och hur det påverkar deras investerarrelationer.

Fråga juristen: FI:s kartläggning av insiderförteckningar
Jul 02, 2021

Fråga juristen: FI:s kartläggning av insiderförteckningar

Finansinspektionen (”FI”) har under 2019 granskat hur emittenter uppfyller de formkrav som gäller för insiderförteckningar. MCL:s jurist Annette Schönbeck berättar om hur denna kartläggning kan bidra till lärdomar vid hantering av insiderförteckningar.

Fråga juristen: Insiderinformation och offentliggörande av motparts namn
Jul 02, 2021

Fråga juristen: Insiderinformation och offentliggörande av motparts namn

I vilken utsträckning behöver noterade bolag återge motpartnamn i sin informationsgivning enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR)? Lär MCL:s gästartikel och läs mer om vår loggbokstjänst, MCLogg

Magnus Bild: ”Jämför med privatekonomin för att göra finansiell kommunikation begriplig för fler”
Jun 30, 2021

Magnus Bild: ”Jämför med privatekonomin för att göra finansiell kommunikation begriplig för fler”

Magnus Bild: ”Jämför med privatekonomin för att göra finansiell kommunikation begriplig för fler”

Så presenterar Vattenfall sina kvartalsresultat live i studioformat
Jun 30, 2021

Så presenterar Vattenfall sina kvartalsresultat live i studioformat

Hur kommunicerar man bäst sina kvartalsresultat? För Vattenfall är svaret en livesänd presentation där bolagets ledning diskuterar och analyserar resultaten i ett format inspirerat av nyhetssändningar, något som det fanns planer på sedan tidigare men som påskyndades i och med de fysiska restriktionerna pandemin medfört.

Avknoppade, börsintroducerade och prisade – Så etablerade Essity sitt varumärke på tre år
Jun 30, 2021

Avknoppade, börsintroducerade och prisade – Så etablerade Essity sitt varumärke på tre år

Avknoppade, börsintroducerade och prisade – Så etablerade Essity sitt varumärke på tre år

Nadin Vernon om Cision Global Insights
Jun 29, 2021

Nadin Vernon om Cision Global Insights

Vi bad Nadin Vernon, Vice President EMEA – Head of Analysis på Cision, berätta mer om Global Insights. Intervjun återges på engelska.

Lina Kellgren Berghs - ledarskap och kreativitet på distans viktiga utmaningar för framtiden
Jun 28, 2021

Lina Kellgren Berghs - ledarskap och kreativitet på distans viktiga utmaningar för framtiden

Lina Kellgren Berghs - ledarskap och kreativitet på distans viktiga utmaningar för framtiden

Behöver nordiska ledningsgrupper och IR-ansvariga bry sig om den nya börsvärlden?
Jun 28, 2021

Behöver nordiska ledningsgrupper och IR-ansvariga bry sig om den nya börsvärlden?

Detta är en gästartikel skriven av Laura Lindholm från Miltton om den massrörelse som amerikanska privatinvesterare iscensatte på aktieforumet WallStreetBets.

Så använder du podcasts i ditt PR-arbete
May 07, 2020

Så använder du podcasts i ditt PR-arbete

Podcasts har kommit för att stanna. I Sverige har antalet lyssningar på poddar ökat stadigt under de senaste åren och under sommaren 2019 lyssnade över 1,9 miljoner människor i åldrarna 16-80 år på podcast under en genomsnittlig vecka (ORVESTO Poddtoppen 2019:2). Det finns alltså en god anledning att överväga podcasts som en del av sin PR-strategi.

Do’s and don’ts enligt journalisten
May 05, 2020

Do’s and don’ts enligt journalisten

Vi har sammanställt en journalists arbetsvecka utifrån deras svar på vilken dag och tid de helst tar emot nyhetstips från företag och organisationer.

Apr 23, 2020

Seminarier och events

Här hittar du såväl kommande som passerade events! I tider då av social distansering försöker vi istället att hitta kreativa lösningar på events så att du ska få inspiration, kunskap och underhållning.

Cisions Globala Kommunikationsrapport 2018
Dec 06, 2018

Cisions Globala Kommunikationsrapport 2018

Tidigare under 2018 presenterade vi vår globala journalistrapport State of the Media och nu har turen kommit till att analysera hur världens kommunikatörer och marknadsförare ser på aktuella frågor såsom mätning, influencers, utmaningar och medierelationer.