Nordiska PR-handboken 2022
May 06, 2022

Nordiska PR-handboken 2022

Cisions Nordic PR handbook är en rapport om hur man lyckas med sitt PR-arbete i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island.  En erfaren PR-konsult från varje land bidrar med lokal expertis om hur kommunikatörer bör arbeta med lokala journalistkontakter. Rapporten riktar sig till kommunikatörer som vill göra PR i något av de nordiska länderna och vill lära sig vilka lokala förutsättningar som gäller för journalistkontakter. Resultaten visar att mycket är likt mellan de nordiska länderna, men likväl finns det flera punkter där de skiljer sig åt. För att lyckas med PR i ett annat land gäller det att känna till det lokala medielandskapet och hur journalisterna föredrar att bli kontaktade.

Här är de fem finalisterna i Cision PR Influencer Award 2021
Feb 09, 2022

Här är de fem finalisterna i Cision PR Influencer Award 2021

Här är de fem PR-konsulter som har chansen att vinna Cision PR Influencer Award 2021. Utmärkelsen går till den person inom PR och kommunikation som under året haft störst inflytande i digitala medier och syftar till att lyfta konsulter inom PR- och kommunikationsbranschen som lever som de lär och driver branschen framåt.

Cision PR-handbook Nordic  - Finland: “Den finska medievärlden rör sig i små cirklar”
Feb 09, 2022

Cision PR-handbook Nordic - Finland: “Den finska medievärlden rör sig i små cirklar”

Cision PR-handbook Nordic - Denmark: ”Tillgång till den högsta ledningen är viktigt i Danmark”
Feb 03, 2022

Cision PR-handbook Nordic - Denmark: ”Tillgång till den högsta ledningen är viktigt i Danmark”

Hur ska du arbeta för att få danska journalister att skriva om dina nyheter? Och hur ser det danska medielandskapet ut? Vi har träffat den danska seniora PR-konsulten Rasmus Kristensen för att få hans bästa råd.

Digital Marketing Trends 2022 - Dino Kuckovic, Falcon
Jan 26, 2022

Digital Marketing Trends 2022 - Dino Kuckovic, Falcon

Vi har träffat Dino Kuckovic, Director of Community & Events på Falcon.io, för att höra vad han och Falcon tror att trenderna inom digital marknadsföring kommer handla om 2022.

20 PR-konsulter nominerade till Cision PR Influencer Award 2021
Jan 25, 2022

20 PR-konsulter nominerade till Cision PR Influencer Award 2021

Nu är den äntligen här, listan med de 20 främsta PR-konsulterna som är nominerade till Cision PR Influencer Award! Vinnaren koras på Spinngalan den 24 februari.

Daniel Sjöholm: “MAR är en bedömningssport”
Jan 25, 2022

Daniel Sjöholm: “MAR är en bedömningssport”

Marknadsmissbruksförordningen MAR började tillämpas i Sverige för över fem år sedan. Hur fungerar lagstiftningen i praktiken idag och finns det tolkningsproblematik? Daniel Sjöholm, jurist och VD för MCL går igenom vanliga utmaningar med MAR.

Cision PR-handbook Nordic - Norway: “Skippa det kommersiella struntpratet”
Jan 24, 2022

Cision PR-handbook Nordic - Norway: “Skippa det kommersiella struntpratet”

Hur ska du få norska journalister att nappa på dina nyheter? Jo, lokalanpassa, var inte rädd för att ringa journalisterna men skippa det kommersiella struntpratet. Det är några av råden från Petter Gjelsnes, senior PR-konsult från den norska kommunikationsbyrån Nova Vista.

Cision PR-handbook Nordic - Sweden:  “En VD:s våta dröm att bli publicerad i Dagens Industri”
Jan 13, 2022

Cision PR-handbook Nordic - Sweden: “En VD:s våta dröm att bli publicerad i Dagens Industri”

Hur ska du göra för att journalister i Norden ska skriva om ditt pressmeddelande? Som en del av Cisions nordiska PR-handbok har vi träffat PR-konsulten Marianne Ahlgren för att få en PR-guide för Sverige. Hon har mer än 20 års erfarenhet av medierelationer, bland annat som pressansvarig på If och hos Folkpartiet (nuvarande Liberalerna). Idag driver hon kommunikationsbyrån Another View.

Pandoras mediegenomslag för labratorietillverkade diamanter
Dec 07, 2021

Pandoras mediegenomslag för labratorietillverkade diamanter

I maj 2021 lanserade den danska smyckestillvekaren Pandora ett nytt utbud av smycken, Pandora Brilliance, och meddelade samtidigt att man istället för diamanter från gruvor skulle gå över till laboratorietillverkade diamanter. Nyheten fick stort globalt genomslag och 15 000 delningar i sociala medier. Med hjälp av en medieanalys från Cision identifierades hur Pandora lyckats positionera sig som en innovatör i en gammaldags bransch. Samtidigt väckte nyheten kritiska röster på viktiga marknader som Kina och Ryssland.

Målgruppens engagemang viktigare än antal införanden
Dec 02, 2021

Målgruppens engagemang viktigare än antal införanden

För femte året gör Cision i samarbete med branschtidningen PR Week undersökningen Global Comms Report bland 560 kommunikationschefer från sju olika länder; USA, Kanada, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Sverige och Kina.

Direktpublicering på Realtid.se
Dec 02, 2021

Direktpublicering på Realtid.se

Genom Cision erbjuder vi direktpublicering på några av Sveriges största nyhetssajter, där ibland Realtid.se som vi ska prata mer om idag. Tillsammans har vi ett långt samarbete och när du som kund väljer att använda Realtid.se som kanal publiceras dina nyheter på deras förstasida samtidigt som de dagligen skickas ut till deras prenumeranter.

Så här lyckas Boliden göra Sveriges bästa årsredovisning
Nov 25, 2021

Så här lyckas Boliden göra Sveriges bästa årsredovisning

Gedigen hållbarhetsinformation, bred projektgrupp och att starta i tid. Det är tre nycklar för Bolidens årsredovisningsarbete, som resulterat i utmärkelsen Sveriges bästa årsredovisning för 2020. Klas Nilsson, Director Group Communication på Boliden berättar mer om framgångsreceptet.

Kommunikatörens roll har stärkts under pandemin
Nov 18, 2021

Kommunikatörens roll har stärkts under pandemin

Under pandemin har behovet av stöd från kommunikationsavdelningen ökat hos de flesta organisationer. För att ytterligare stärka kommunikatörsrollen strävar många efter att utveckla arbetet baserat på data och ny teknik. Allt för att tydliggöra hur kommunikationen bidrar till verksamhetens mål. Det visar den färska undersökningen Global Comms Report 2021 från PR Week och Cision.

Summering av livepodcast - Svenskarna och internet 2021
Nov 12, 2021

Summering av livepodcast - Svenskarna och internet 2021

Allt man som kommunikatör behöver veta om Svenskarna och internet - vi sammanfattar det senaste avsnittet i vår podd Passion för Kommunikation som gästas av Måns Jonasson från Internetstiftelsen.

Öka framgången för din PR-kampanj med Cision´s mediebevakning
Nov 09, 2021

Öka framgången för din PR-kampanj med Cision´s mediebevakning

När kan en PR-kampanj anses vara lyckad? Till många PR-experters bestörtning finns det inget tydligt svar, och det finns inte heller tillräckligt med data för att ge ett förslag. Detta är en anledning till varför du bör använda ett bättre tillvägagångssätt för att mäta framgång och övervaka medierna.

Det sex viktigaste resultaten av analysen IAA Mobility 2021
Oct 26, 2021

Det sex viktigaste resultaten av analysen IAA Mobility 2021

Våra kollegor från Cision Insights har analyserat mässan i förhållande till global mediebevakning samt omnämnanden i sociala kanaler och har kommit fram till några avslöjande slutsatser.

10 praktiska innehållsidéer för sociala medier
Oct 21, 2021

10 praktiska innehållsidéer för sociala medier

Att ständigt använda sociala medier kan bli en enorm utmaning. Särskilt om man som byrå fokuserar på kundprojekt och ignorerar sina egna kanaler. För att förhindra att detta händer ger vi dig här 10 praktiska innehållsidéer som du kan använda direkt.

Bygg en kontaktlista för media som fungerar för din PR-kampanj
Oct 13, 2021

Bygg en kontaktlista för media som fungerar för din PR-kampanj

Att välja rätt lista över journalister kan vara avgörande för en framgångsrik PR-kampanj. Vad behöver du tänka på för att bygga den perfekta listan?

Världens största PR-studie synar Nordens kommunikatörer
Sep 29, 2021

Världens största PR-studie synar Nordens kommunikatörer

Avsnitt 82 av Passion för kommunikation tar avstamp i årets upplaga av European Communication Monitor 2021, världens största studie av kommunikation och PR. För första gången sedan starten 2005 har forskarna bakom studien tagit fram en specifik rapport om kommunikation i de nordiska länderna.

ESG in energy - Global Insights
Sep 22, 2021

ESG in energy - Global Insights

Cisions Insights-team analyserade nyligen ESG-nyheter i engelskspråkiga digitala medier. ESG In Energy Q2-rapporten bygger på en automatiserad analys av ESG (environmental, social, corporate governance) där ESG omnämns tillsammans med företag inom energiindustrin.