10 praktiska innehållsidéer för sociala medier
Oct 21, 2021

10 praktiska innehållsidéer för sociala medier

Att ständigt använda sociala medier kan bli en enorm utmaning. Särskilt om man som byrå fokuserar på kundprojekt och ignorerar sina egna kanaler. För att förhindra att detta händer ger vi dig här 10 praktiska innehållsidéer som du kan använda direkt.

Apr 23, 2020

Seminarier och events

Här hittar du såväl kommande som passerade events! I tider då av social distansering försöker vi istället att hitta kreativa lösningar på events så att du ska få inspiration, kunskap och underhållning.

Cisions Globala Kommunikationsrapport 2018
Dec 06, 2018

Cisions Globala Kommunikationsrapport 2018

Tidigare under 2018 presenterade vi vår globala journalistrapport State of the Media och nu har turen kommit till att analysera hur världens kommunikatörer och marknadsförare ser på aktuella frågor såsom mätning, influencers, utmaningar och medierelationer.

Framtidens kompetenser inom kommunikation
Aug 18, 2016

Framtidens kompetenser inom kommunikation

Avsnitt 26 av Passion för kommunikation gästas av Karin Netzell, affärsutvecklare på konsult- och rekryteringsbolaget Hammer & Hanborg. Vad behöver man ha som arbetssökande för att sticka ut och vara het på arbetsmarknaden? Tillsammans med Alexander Mason och Åsa Melin Mandre pratar trion även om organisationsstruktur, vilka beteendekompetenser som efterfrågas och vilka som är framtidens yrken. Hur ser utvecklingen inom kommunikationsjobben egentligen ut? Avsnittet bjuder också på många bra tips både till arbetsgivaren och till sökaren.

Så slog Hammarby Fotboll rekord i biljettförsäljning
Jan 19, 2016

Så slog Hammarby Fotboll rekord i biljettförsäljning

I avsnitt 19 får poddstudion besök av Markus Nilsson, biljett- och evenemangsansvarig för Hammarby Fotboll. Tillsammans med Alexander Mason och Åsa Melin Mandre, talas det i studion om att driva försäljning och hur Hammarby lyckats med bedriften att slå ett 56 års gammalt publikrekord för Allsvenskan. Hur lyckas egentligen Hammarby att tillsammans med sina supporterorganisationer fylla läktarna inför varje match? Det diskuteras även kring smart digital kommunikation, relationen med supportrarna och hur de samarbetar tillsammans samt hur viktigt det är att vara en bra lyssnare.

Bakom kulisserna hos Spinnjuryn
Nov 20, 2015

Bakom kulisserna hos Spinnjuryn

I avsnitt 17 av Passion för Kommunikation får poddstudion finbesök av tre medlemmar från PR-tävlingen Spinn. Poddens egen Alexander Mason är en av jurymedlemmarna, och med sig har han ekonomiprofessorn Micael Dahlén från Handelshögskolan samt journalisten Rolf van den Brink från Dagens Opinion. Vad är Spinn för tävling egentligen? Vilka mål och kategorier finns med och vilka förändringar har gjorts i år? Juryn diskuterar målgruppen för Spinn och svarar på frågan om vad som krävs för att ta hem guldet. Det spoilas även vilka kategorier och bidrag som juryn gillar bäst i år och vilka som stack ut lite extra.

Relationen mellan journalister och kommunikatörer
Oct 06, 2015

Relationen mellan journalister och kommunikatörer

Avsnitt 13 av Passion för kommunikation handlar om relationen mellan journalister och kommunikatörer i en värld där PR-budgeten växer och redaktionerna krymper. Hur mår ”mediesverige” egentligen? Alexander Mason och Åsa Melin Mandre får besök av Lisa Bjurwald, redaktör på Medievärlden och tillsammans diskuterar de journalisternas och kommunikatörernas roll i dagens föränderliga medielandskap.

Storyn bakom Nyheter24s framgångar
Oct 06, 2015

Storyn bakom Nyheter24s framgångar

I avsnitt 14 hälsar Henrik Eriksson, chefredaktör för Nyheter24, på i studion. Vi får följa Henriks resa från att vara praktikant till att bli chefredaktör för en av Sveriges mest besökta nyhetssajter. I avsnittet pratas det om Henriks kometkärriär, där han lyckats fördubbla trafiken till Nyheter24, om vad journalistik betyder för honom, om vikten av utvärdering i realtid och om vilken information som är viktig för målgruppen. Hur anpassar man nyheter till en yngre målgrupp och hur måste man arbeta för att producera nyheter i en värld som snurrar allt snabbare?

Att lyckas med redaktionell kommunikation
Oct 05, 2015

Att lyckas med redaktionell kommunikation

Vi gästas av Staffan Ekengren, Head of Scania Newsdesk som ger tips och inspiration kring hur du kan arbeta för att lyckas med ditt redaktionella innehåll. Det pratas om allt från arbetsmetoder och post-it lappar till att hålla koll på trender och ändringar i algoritmer för att hela tiden vara uppdaterad.

Kommunikatörens Almedalen med Brit Stakston
Oct 05, 2015

Kommunikatörens Almedalen med Brit Stakston

Brit Stakston, en av Sveriges främsta opinionsbildare och digitala experter, gästar avsnitt 11, som är tillägnat Almedalsveckan. Vem är Almedalen till för och hur viktig är den digitala närvaron, är några av frågorna som disukteras när Brit tipsar både besökare och arrangörer om hur de kan agera under den vecka där konkurrensen om förtjänat utrymme är som störst.

Digital opinionsbildning med Margret Atladottir
Oct 05, 2015

Digital opinionsbildning med Margret Atladottir

I detta avsnitt gästas studion av Margret Atladottir, redaktör på Politism.se. Temat är digital opinionsbildning och hur du ska göra för att nå ut till din tänka målgrupp. Fokuset ligger på spridningen inom sociala medier då det kan vara väldigt trafikdrivande till opinionsbildande innehåll.

Morgondagens nyheter
Oct 05, 2015

Morgondagens nyheter

I avsnitt 9 besöker My Söderholm från Socialminds studion. My är en av hjärnorna bakom sociala medier-strategin till 2015 års Melodifestival. I avsnittet snackas det om kanaler som Snapchat och självklart Facebook och Instagram. Dessutom delar My med sig av lärdomar och tips på hur du arbetar med sociala medier.