
Nordiska PR-handboken 2022
Cisions Nordic PR handbook är en rapport om hur man lyckas med sitt PR-arbete i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island. En erfaren PR-konsult från varje land bidrar med lokal expertis om hur kommunikatörer bör arbeta med lokala journalistkontakter. Rapporten riktar sig till kommunikatörer som vill göra PR i något av de nordiska länderna och vill lära sig vilka lokala förutsättningar som gäller för journalistkontakter. Resultaten visar att mycket är likt mellan de nordiska länderna, men likväl finns det flera punkter där de skiljer sig åt. För att lyckas med PR i ett annat land gäller det att känna till det lokala medielandskapet och hur journalisterna föredrar att bli kontaktade.

Adobe - Kundcase I Cision Global Insights
Under många år ansåg mjukvaruföretaget Adobe att så mycket publicitet som möjligt i alla typer av medier gav bättre affärsresultat. Adobes kommunikationsavdelning ville utvärdera denna PR-strategi för att se om man kunde få ett lika bra resultat, eller bättre, om man istället fokuserade på mer kvalitativa införanden i specifikt utvalda medier. Målet var att effektivisera PR- och mediebevakningsarbetet, och samtidigt utveckla metoden för att mäta avkastningen på PR-investeringarna (ROI).

8 steg till användbara insikter
I dag känner de som arbetar med PR till fördelarna med databaserad kommunikation. De flesta har tillgång till en plattform och har mer data än någonsin. Fler och fler PR-avdelningar på företag anställer dedikerade datavetare, vilket även PR-byråer gör. I takt med att public relations utvecklas, utvecklas också målet för mätning, analys och utvärdering.

Fråga juristen: När ska motpartsnamn anges vid offentliggörande av insiderinformation?
I denna artikel skriver MCL:s jurist Olof Jönsson om viktiga principer att beakta avseende motpartnamn vid offentliggörande av insiderinformation enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR).

Fråga juristen: Om den rättsliga statusen på Finansinspektionens allmänna råd
MCL:s jurist berättar om ett fall där Förvaltningsrätten i Stockholm upphävde FI:s sanktionsbeslut mot två bolag där bolagen fått anmärkningar samt sanktionsavgifter.

Fråga juristen: Insiderinformation och offentliggörande av motparts namn
I vilken utsträckning behöver noterade bolag återge motpartnamn i sin informationsgivning enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR)? Lär MCL:s gästartikel och läs mer om vår loggbokstjänst, MCLogg

Fråga juristen: FI:s kartläggning av insiderförteckningar
Finansinspektionen (”FI”) har under 2019 granskat hur emittenter uppfyller de formkrav som gäller för insiderförteckningar. MCL:s jurist Annette Schönbeck berättar om hur denna kartläggning kan bidra till lärdomar vid hantering av insiderförteckningar.

Magnus Bild: ”Jämför med privatekonomin för att göra finansiell kommunikation begriplig för fler”
Magnus Bild: ”Jämför med privatekonomin för att göra finansiell kommunikation begriplig för fler”

Avknoppade, börsintroducerade och prisade – Så etablerade Essity sitt varumärke på tre år
Avknoppade, börsintroducerade och prisade – Så etablerade Essity sitt varumärke på tre år

Så presenterar Vattenfall sina kvartalsresultat live i studioformat
Hur kommunicerar man bäst sina kvartalsresultat? För Vattenfall är svaret en livesänd presentation där bolagets ledning diskuterar och analyserar resultaten i ett format inspirerat av nyhetssändningar, något som det fanns planer på sedan tidigare men som påskyndades i och med de fysiska restriktionerna pandemin medfört.

Nadin Vernon om Cision Global Insights
Vi bad Nadin Vernon, Vice President EMEA – Head of Analysis på Cision, berätta mer om Global Insights. Intervjun återges på engelska.

Lina Kellgren Berghs - ledarskap och kreativitet på distans viktiga utmaningar för framtiden
Lina Kellgren Berghs - ledarskap och kreativitet på distans viktiga utmaningar för framtiden

De är nominerade i topp 20 när Cision PR Influencer Award firar 10 år
Cision PR Influencer Award delas ut för 10:e gången den 26 november 2020 och idag offentliggörs de 20 PR-konsulter som är nominerade i år.

Paul Ronge: "Digitaliseringen medför en större kreativ rörlighet över geografi och kulturella gränser"
Cision PR Influencer Award firar 10 år och här på bloggen publicerar vi nu löpande intervjuer med tidigare vinnare. Först ut är PR-konsulten och medierådgivaren Paul Ronge som vann 2011.

Behöver nordiska ledningsgrupper och IR-ansvariga bry sig om den nya börsvärlden?
Detta är en gästartikel skriven av Laura Lindholm från Miltton om den massrörelse som amerikanska privatinvesterare iscensatte på aktieforumet WallStreetBets.

Jerry Silfwer: "Bygg relationer till publiker direkt, i kanaler du själv rår över"
Jerry Silfwer har varit nominerad under alla år Cision PR Influencer Award funnits, så även i år. 2016 tog han emot utmärkelsen på Berns i Stockholm.

Här är de 5 mest inflytelserika PR-konsulterna 2020
Idag presenterar Cision de fem PR-konsulter som har chansen att vinna Cision PR Influencer Award 2020, året då priset firar 10 år.

Deeped Strandh: "För mig handlar PR om att bygga relationer på lång sikt"
Deeped Strandh har varit nominerad till Cision PR Influencer Award år efter år och tog emot priset 2015. 2020 blir det ingen nominering för Deeped, då han lämnat PR-branschen bakom sig för att arbeta inhouse på SEB.

Staffan Bruzaeus, Narva: Så påverkar ESEF svenska noterade bolag
Vi tog kontakt med Staffan Bruzaeus, partner på Narva och chef för byråns erbjudande inom finansiell kommunikation, kring hur byrån ser på vilken inverkan ESEF kommer att få på svenska noterade bolag.
Joe Coveney om OTC Markets och cross border-trading
OTC-handel (Over the Counter) i USA är en marknad som nordiska börsbolag kan använda sig av även om man inte är noterad på de amerikanska börserna.
Har du koll på vad som sägs om ditt varumärke?
En av PR-branschens stora utmaningar har länge varit hur man ska utvärdera och mäta effekten av sina kommunikationsinsatser.