🗓️ CISIONs kalender för branschrelaterade event runt PR, marknadsföring, kommunikation och medier 2022
dec. 31, 2022

🗓️ CISIONs kalender för branschrelaterade event runt PR, marknadsföring, kommunikation och medier 2022

Få en överblick över viktiga branschrelaterade event kring PR, marknadsföring, kommunikation och medier i Sverige.

Målgruppens engagemang viktigare än antal införanden
dec. 02, 2021

Målgruppens engagemang viktigare än antal införanden

För femte året gör Cision i samarbete med branschtidningen PR Week undersökningen Global Comms Report bland 560 kommunikationschefer från sju olika länder; USA, Kanada, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Sverige och Kina.

Direktpublicering på Realtid.se
dec. 02, 2021

Direktpublicering på Realtid.se

Genom Cision erbjuder vi direktpublicering på några av Sveriges största nyhetssajter, där ibland Realtid.se som vi ska prata mer om idag. Tillsammans har vi ett långt samarbete och när du som kund väljer att använda Realtid.se som kanal publiceras dina nyheter på deras förstasida samtidigt som de dagligen skickas ut till deras prenumeranter.

Så här lyckas Boliden göra Sveriges bästa årsredovisning
nov. 25, 2021

Så här lyckas Boliden göra Sveriges bästa årsredovisning

Gedigen hållbarhetsinformation, bred projektgrupp och att starta i tid. Det är tre nycklar för Bolidens årsredovisningsarbete, som resulterat i utmärkelsen Sveriges bästa årsredovisning för 2020. Klas Nilsson, Director Group Communication på Boliden berättar mer om framgångsreceptet.

Kommunikatörens roll har stärkts under pandemin
nov. 18, 2021

Kommunikatörens roll har stärkts under pandemin

Under pandemin har behovet av stöd från kommunikationsavdelningen ökat hos de flesta organisationer. För att ytterligare stärka kommunikatörsrollen strävar många efter att utveckla arbetet baserat på data och ny teknik. Allt för att tydliggöra hur kommunikationen bidrar till verksamhetens mål. Det visar den färska undersökningen Global Comms Report 2021 från PR Week och Cision.

Summering av livepodcast - Svenskarna och internet 2021
nov. 12, 2021

Summering av livepodcast - Svenskarna och internet 2021

Allt man som kommunikatör behöver veta om Svenskarna och internet - vi sammanfattar det senaste avsnittet i vår podd Passion för Kommunikation som gästas av Måns Jonasson från Internetstiftelsen.

Öka framgången för din PR-kampanj med Cision´s mediebevakning
nov. 09, 2021

Öka framgången för din PR-kampanj med Cision´s mediebevakning

När kan en PR-kampanj anses vara lyckad? Till många PR-experters bestörtning finns det inget tydligt svar, och det finns inte heller tillräckligt med data för att ge ett förslag. Detta är en anledning till varför du bör använda ett bättre tillvägagångssätt för att mäta framgång och övervaka medierna.

Det sex viktigaste resultaten av analysen IAA Mobility 2021
okt. 26, 2021

Det sex viktigaste resultaten av analysen IAA Mobility 2021

Våra kollegor från Cision Insights har analyserat mässan i förhållande till global mediebevakning samt omnämnanden i sociala kanaler och har kommit fram till några avslöjande slutsatser.

10 praktiska innehållsidéer för sociala medier
okt. 21, 2021

10 praktiska innehållsidéer för sociala medier

Att ständigt använda sociala medier kan bli en enorm utmaning. Särskilt om man som byrå fokuserar på kundprojekt och ignorerar sina egna kanaler. För att förhindra att detta händer ger vi dig här 10 praktiska innehållsidéer som du kan använda direkt.

Bygg en kontaktlista för media som fungerar för din PR-kampanj
okt. 13, 2021

Bygg en kontaktlista för media som fungerar för din PR-kampanj

Att välja rätt lista över journalister kan vara avgörande för en framgångsrik PR-kampanj. Vad behöver du tänka på för att bygga den perfekta listan?

Världens största PR-studie synar Nordens kommunikatörer
sep. 29, 2021

Världens största PR-studie synar Nordens kommunikatörer

Avsnitt 82 av Passion för kommunikation tar avstamp i årets upplaga av European Communication Monitor 2021, världens största studie av kommunikation och PR. För första gången sedan starten 2005 har forskarna bakom studien tagit fram en specifik rapport om kommunikation i de nordiska länderna.

ESG in energy - Global Insights
sep. 22, 2021

ESG in energy - Global Insights

Cisions Insights-team analyserade nyligen ESG-nyheter i engelskspråkiga digitala medier. ESG In Energy Q2-rapporten bygger på en automatiserad analys av ESG (environmental, social, corporate governance) där ESG omnämns tillsammans med företag inom energiindustrin.

Adobe - Kundcase I Cision Global Insights
sep. 06, 2021

Adobe - Kundcase I Cision Global Insights

Under många år ansåg mjukvaruföretaget Adobe att så mycket publicitet som möjligt i alla typer av medier gav bättre affärsresultat. Adobes kommunikationsavdelning ville utvärdera denna PR-strategi för att se om man kunde få ett lika bra resultat, eller bättre, om man istället fokuserade på mer kvalitativa införanden i specifikt utvalda medier. Målet var att effektivisera PR- och mediebevakningsarbetet, och samtidigt utveckla metoden för att mäta avkastningen på PR-investeringarna (ROI).

8 steg till användbara insikter
aug. 18, 2021

8 steg till användbara insikter

I dag känner de som arbetar med PR till fördelarna med databaserad kommunikation. De flesta har tillgång till en plattform och har mer data än någonsin. Fler och fler PR-avdelningar på företag anställer dedikerade datavetare, vilket även PR-byråer gör. I takt med att public relations utvecklas, utvecklas också målet för mätning, analys och utvärdering.

Fråga juristen: Om den rättsliga statusen på Finansinspektionens allmänna råd
juli 20, 2021

Fråga juristen: Om den rättsliga statusen på Finansinspektionens allmänna råd

MCL:s jurist berättar om ett fall där Förvaltningsrätten i Stockholm upphävde FI:s sanktionsbeslut mot två bolag där bolagen fått anmärkningar samt sanktionsavgifter.

Så arbetar Svenska Spel med sin kommunikation
juli 20, 2021

Så arbetar Svenska Spel med sin kommunikation

Hur arbetar Svenska Spel med hållbarhet för att motverka spelproblem och vilken roll spelar det svenska föreningslivet i kommunikationen? Lotta Örtnäs, presschef på Svenska Spel, berättar.

Fråga juristen: När ska motpartsnamn anges vid offentliggörande av insiderinformation?
juli 20, 2021

Fråga juristen: När ska motpartsnamn anges vid offentliggörande av insiderinformation?

I denna artikel skriver MCL:s jurist Olof Jönsson om viktiga principer att beakta avseende motpartnamn vid offentliggörande av insiderinformation enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR).

BioArctic – Börsens mest jämställda bolag 2020
juli 08, 2021

BioArctic – Börsens mest jämställda bolag 2020

Årets vinnare av Allbright-priset är forskningsbolaget BioArctic . Vi har intervjuat Gunilla Osswald, vd Bioarctic, om deras jämställdsarbete och hur det påverkar deras investerarrelationer.

Fråga juristen: Insiderinformation och offentliggörande av motparts namn
juli 02, 2021

Fråga juristen: Insiderinformation och offentliggörande av motparts namn

I vilken utsträckning behöver noterade bolag återge motpartnamn i sin informationsgivning enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR)? Lär MCL:s gästartikel och läs mer om vår loggbokstjänst, MCLogg

Fråga juristen: FI:s kartläggning av insiderförteckningar
juli 02, 2021

Fråga juristen: FI:s kartläggning av insiderförteckningar

Finansinspektionen (”FI”) har under 2019 granskat hur emittenter uppfyller de formkrav som gäller för insiderförteckningar. MCL:s jurist Annette Schönbeck berättar om hur denna kartläggning kan bidra till lärdomar vid hantering av insiderförteckningar.

Magnus Bild: ”Jämför med privatekonomin för att göra finansiell kommunikation begriplig för fler”
juni 30, 2021

Magnus Bild: ”Jämför med privatekonomin för att göra finansiell kommunikation begriplig för fler”

Magnus Bild: ”Jämför med privatekonomin för att göra finansiell kommunikation begriplig för fler”