
Per Schlingmann vinner "Cision PR Influencer Award 2023"
Vinnaren av ”Cision PR Influencer Award 2023” är Per Schlingmann, som idag driver den egna kommunikationsbyrån Per Schlingmann AB. Därmed är han den PR-konsult som haft störst inflytande under det gångna året. Priset syftar till att lyfta fram konsulter inom PR- och kommunikationsbranschen som driver utvecklingen framåt genom att själva ägna sig åt ett effektivt PR-arbete.

5 viktiga frågor State of the Media 2022: Fokus Sverige besvarar
Lägg ifrån dig tarot-korten, stoppa undan spåkulan och släpp tanken på att fråga Siri. Svaren på flera frågor många kommunikatörer i Sverige brottas med dagligen hittar du i vår nya rapport State of the Media 2022: Fokus Sverige.

Media Coffee: Så kommunicerar du med journalister i Spanien
Rubén Marcos från spanska nyhetsbyrån Europa Press presenterar en genomgång av det spanska medielandskapet, delar tips kring hur du fångar en journalists uppmärksamhet och hur ett pressmeddelande ska se ut för att maximera sina chanser.

Insikter från European Communication Monitor 2022
Mångfald och inkludering är högt upp på agendan för kommunikationsbranschen i Sverige, Storbritannien och Tyskland men desto mindre diskuterat I södra och östra Europa. Samtidigt ökar vikten av empatiskt ledarskap enligt årets upplaga av European Communication Monitor 2022.

Analys av medietrender från World Economic Forum 2022
Cision Insights gör det enkelt att se medietrender och höjdpunkter från 2022 års World Economic Forum.

Att mäta ROI på kommunikation och PR – Cision Insights Chats
Intervju med Barnaby Barron, Head of Analysis på Cision Insights där han berättar om faran med att jobba med enskilda mätpunkter för ROI och vad man som kommunikationsvdelning bör fokusera på för att få fram handlingsbara insikter.

Sätt upp en benchmark-analys inom kommunikation på rätt sätt
Benchmarking är ett viktigt verktyg för att företagskommunikationen ska uppnå bättre resultat. Hur lär man sig av de bästa? Läs vår artikel nu.

Att skapa en nyhets-brief för olika målgrupper
Nyhets-briefer är oumbärliga för företagskommunikation eftersom de håller intressenter välinformerade. Läs nu hur du gör en bra nyhets-brief här.

Nordiska PR-handboken 2022
Cisions Nordic PR handbook är en rapport om hur man lyckas med sitt PR-arbete i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island. En erfaren PR-konsult från varje land bidrar med lokal expertis om hur kommunikatörer bör arbeta med lokala journalistkontakter. Rapporten riktar sig till kommunikatörer som vill göra PR i något av de nordiska länderna och vill lära sig vilka lokala förutsättningar som gäller för journalistkontakter. Resultaten visar att mycket är likt mellan de nordiska länderna, men likväl finns det flera punkter där de skiljer sig åt. För att lyckas med PR i ett annat land gäller det att känna till det lokala medielandskapet och hur journalisterna föredrar att bli kontaktade.

IR-arbete i osäkra tider
På senaste tiden har det skakat på börsen. Hur bör man bedriva sitt IR-arbete i osäkra tider – ska man sitta still i båten eller är det ett bra tillfälle att tänka om? Detta och mycket mer pratar vi om med Michael Zillén, IR-rådgivare på Box Communications.

Här är de fem finalisterna i Cision PR Influencer Award 2021
Här är de fem PR-konsulter som har chansen att vinna Cision PR Influencer Award 2021. Utmärkelsen går till den person inom PR och kommunikation som under året haft störst inflytande i digitala medier och syftar till att lyfta konsulter inom PR- och kommunikationsbranschen som lever som de lär och driver branschen framåt.

Cision PR-handbook Nordic - Finland: “Den finska medievärlden rör sig i små cirklar”

Cision PR-handbook Nordic - Denmark: ”Tillgång till den högsta ledningen är viktigt i Danmark”
Hur ska du arbeta för att få danska journalister att skriva om dina nyheter? Och hur ser det danska medielandskapet ut? Vi har träffat den danska seniora PR-konsulten Rasmus Kristensen för att få hans bästa råd.

Digital Marketing Trends 2022 - Dino Kuckovic, Falcon
Vi har träffat Dino Kuckovic, Director of Community & Events på Falcon.io, för att höra vad han och Falcon tror att trenderna inom digital marknadsföring kommer handla om 2022.

20 PR-konsulter nominerade till Cision PR Influencer Award 2021
Nu är den äntligen här, listan med de 20 främsta PR-konsulterna som är nominerade till Cision PR Influencer Award! Vinnaren koras på Spinngalan den 24 februari.

Daniel Sjöholm: “MAR är en bedömningssport”
Marknadsmissbruksförordningen MAR började tillämpas i Sverige för över fem år sedan. Hur fungerar lagstiftningen i praktiken idag och finns det tolkningsproblematik? Daniel Sjöholm, jurist och VD för MCL går igenom vanliga utmaningar med MAR.

Cision PR-handbook Nordic - Norway: “Skippa det kommersiella struntpratet”
Hur ska du få norska journalister att nappa på dina nyheter? Jo, lokalanpassa, var inte rädd för att ringa journalisterna men skippa det kommersiella struntpratet. Det är några av råden från Petter Gjelsnes, senior PR-konsult från den norska kommunikationsbyrån Nova Vista.

Cision PR-handbook Nordic - Sweden: “En VD:s våta dröm att bli publicerad i Dagens Industri”
Hur ska du göra för att journalister i Norden ska skriva om ditt pressmeddelande? Som en del av Cisions nordiska PR-handbok har vi träffat PR-konsulten Marianne Ahlgren för att få en PR-guide för Sverige. Hon har mer än 20 års erfarenhet av medierelationer, bland annat som pressansvarig på If och hos Folkpartiet (nuvarande Liberalerna). Idag driver hon kommunikationsbyrån Another View.

Pandoras mediegenomslag för labratorietillverkade diamanter
I maj 2021 lanserade den danska smyckestillvekaren Pandora ett nytt utbud av smycken, Pandora Brilliance, och meddelade samtidigt att man istället för diamanter från gruvor skulle gå över till laboratorietillverkade diamanter. Nyheten fick stort globalt genomslag och 15 000 delningar i sociala medier. Med hjälp av en medieanalys från Cision identifierades hur Pandora lyckats positionera sig som en innovatör i en gammaldags bransch. Samtidigt väckte nyheten kritiska röster på viktiga marknader som Kina och Ryssland.

Direktpublicering på Realtid.se
Genom Cision erbjuder vi direktpublicering på några av Sveriges största nyhetssajter, där ibland Realtid.se som vi ska prata mer om idag. Tillsammans har vi ett långt samarbete och när du som kund väljer att använda Realtid.se som kanal publiceras dina nyheter på deras förstasida samtidigt som de dagligen skickas ut till deras prenumeranter.

Målgruppens engagemang viktigare än antal införanden
För femte året gör Cision i samarbete med branschtidningen PR Week undersökningen Global Comms Report bland 560 kommunikationschefer från sju olika länder; USA, Kanada, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Sverige och Kina.