
Här är årets nominerade till “Cision PR Influencer Award 2025”
För fjortonde gången delar vi ut “Cision PR Influencer Award”, ett pris som går till den konsult inom PR och kommunikation som har haft störst digitalt inflytande under det gångna året. De 20 nominerade och vinnaren utses med hjälp av vår tjänst CisionOne. Vinnaren presenteras på Spinngalan 27 mars.

Adobe - Kundcase I Cision Global Insights
Under många år ansåg mjukvaruföretaget Adobe att så mycket publicitet som möjligt i alla typer av medier gav bättre affärsresultat. Adobes kommunikationsavdelning ville utvärdera denna PR-strategi för att se om man kunde få ett lika bra resultat, eller bättre, om man istället fokuserade på mer kvalitativa införanden i specifikt utvalda medier. Målet var att effektivisera PR- och mediebevakningsarbetet, och samtidigt utveckla metoden för att mäta avkastningen på PR-investeringarna (ROI).

8 steg till användbara insikter
I dag känner de som arbetar med PR till fördelarna med databaserad kommunikation. De flesta har tillgång till en plattform och har mer data än någonsin. Fler och fler PR-avdelningar på företag anställer dedikerade datavetare, vilket även PR-byråer gör. I takt med att public relations utvecklas, utvecklas också målet för mätning, analys och utvärdering.

Fråga juristen: När ska motpartsnamn anges vid offentliggörande av insiderinformation?
I denna artikel skriver MCL:s jurist Olof Jönsson om viktiga principer att beakta avseende motpartnamn vid offentliggörande av insiderinformation enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR).

Fråga juristen: Om den rättsliga statusen på Finansinspektionens allmänna råd
MCL:s jurist berättar om ett fall där Förvaltningsrätten i Stockholm upphävde FI:s sanktionsbeslut mot två bolag där bolagen fått anmärkningar samt sanktionsavgifter.

Så arbetar Svenska Spel med sin kommunikation
Hur arbetar Svenska Spel med hållbarhet för att motverka spelproblem och vilken roll spelar det svenska föreningslivet i kommunikationen? Lotta Örtnäs, presschef på Svenska Spel, berättar.

BioArctic – Börsens mest jämställda bolag 2020
Årets vinnare av Allbright-priset är forskningsbolaget BioArctic . Vi har intervjuat Gunilla Osswald, vd Bioarctic, om deras jämställdsarbete och hur det påverkar deras investerarrelationer.

Fråga juristen: Insiderinformation och offentliggörande av motparts namn
I vilken utsträckning behöver noterade bolag återge motpartnamn i sin informationsgivning enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR)? Lär MCL:s gästartikel och läs mer om vår loggbokstjänst, MCLogg

Fråga juristen: FI:s kartläggning av insiderförteckningar
Finansinspektionen (”FI”) har under 2019 granskat hur emittenter uppfyller de formkrav som gäller för insiderförteckningar. MCL:s jurist Annette Schönbeck berättar om hur denna kartläggning kan bidra till lärdomar vid hantering av insiderförteckningar.

Magnus Bild: ”Jämför med privatekonomin för att göra finansiell kommunikation begriplig för fler”
Magnus Bild: ”Jämför med privatekonomin för att göra finansiell kommunikation begriplig för fler”

Så presenterar Vattenfall sina kvartalsresultat live i studioformat
Hur kommunicerar man bäst sina kvartalsresultat? För Vattenfall är svaret en livesänd presentation där bolagets ledning diskuterar och analyserar resultaten i ett format inspirerat av nyhetssändningar, något som det fanns planer på sedan tidigare men som påskyndades i och med de fysiska restriktionerna pandemin medfört.

Avknoppade, börsintroducerade och prisade – Så etablerade Essity sitt varumärke på tre år
Avknoppade, börsintroducerade och prisade – Så etablerade Essity sitt varumärke på tre år

Nadin Vernon om Cision Global Insights
Vi bad Nadin Vernon, Vice President EMEA – Head of Analysis på Cision, berätta mer om Global Insights. Intervjun återges på engelska.

Paul Ronge: "Digitaliseringen medför en större kreativ rörlighet över geografi och kulturella gränser"
Cision PR Influencer Award firar 10 år och här på bloggen publicerar vi nu löpande intervjuer med tidigare vinnare. Först ut är PR-konsulten och medierådgivaren Paul Ronge som vann 2011.

Jerry Silfwer: "Bygg relationer till publiker direkt, i kanaler du själv rår över"
Jerry Silfwer har varit nominerad under alla år Cision PR Influencer Award funnits, så även i år. 2016 tog han emot utmärkelsen på Berns i Stockholm.

Fredrik Wass: "2014 kunde företag fortfarande nå ut organiskt med sitt innehåll"
Fredrik Wass tog emot Cision PR Influencer Award 2014 och var nominerad även året därpå innan han gick vidare och lämnade PR-branschen.

Behöver nordiska ledningsgrupper och IR-ansvariga bry sig om den nya börsvärlden?
Detta är en gästartikel skriven av Laura Lindholm från Miltton om den massrörelse som amerikanska privatinvesterare iscensatte på aktieforumet WallStreetBets.

Lina Kellgren Berghs - ledarskap och kreativitet på distans viktiga utmaningar för framtiden
Lina Kellgren Berghs - ledarskap och kreativitet på distans viktiga utmaningar för framtiden

De är nominerade i topp 20 när Cision PR Influencer Award firar 10 år
Cision PR Influencer Award delas ut för 10:e gången den 26 november 2020 och idag offentliggörs de 20 PR-konsulter som är nominerade i år.

Deeped Strandh: "För mig handlar PR om att bygga relationer på lång sikt"
Deeped Strandh har varit nominerad till Cision PR Influencer Award år efter år och tog emot priset 2015. 2020 blir det ingen nominering för Deeped, då han lämnat PR-branschen bakom sig för att arbeta inhouse på SEB.

Här är de 5 mest inflytelserika PR-konsulterna 2020
Idag presenterar Cision de fem PR-konsulter som har chansen att vinna Cision PR Influencer Award 2020, året då priset firar 10 år.