Karin Bäcklund vinner "Cision PR Influencer Award 2024"
Vinnaren av ”Cision PR Influencer Award 2024” är Karin Bäcklund, som idag driver den egna kommunikationsbyrån NotJustCake. Därmed är hon den PR-konsult som haft störst inflytande online under det gångna året. Priset syftar till att lyfta fram konsulter inom PR- och kommunikationsbranschen som driver utvecklingen framåt genom att själva ägna sig åt ett effektivt PR-arbete.
20 PR-konsulter nominerade till Cision PR Influencer Award 2021
Nu är den äntligen här, listan med de 20 främsta PR-konsulterna som är nominerade till Cision PR Influencer Award! Vinnaren koras på Spinngalan den 24 februari.
Daniel Sjöholm: “MAR är en bedömningssport”
Marknadsmissbruksförordningen MAR började tillämpas i Sverige för över fem år sedan. Hur fungerar lagstiftningen i praktiken idag och finns det tolkningsproblematik? Daniel Sjöholm, jurist och VD för MCL går igenom vanliga utmaningar med MAR.
Cision PR-handbook Nordic - Norway: “Skippa det kommersiella struntpratet”
Hur ska du få norska journalister att nappa på dina nyheter? Jo, lokalanpassa, var inte rädd för att ringa journalisterna men skippa det kommersiella struntpratet. Det är några av råden från Petter Gjelsnes, senior PR-konsult från den norska kommunikationsbyrån Nova Vista.
Cision PR-handbook Nordic - Sweden: “En VD:s våta dröm att bli publicerad i Dagens Industri”
Hur ska du göra för att journalister i Norden ska skriva om ditt pressmeddelande? Som en del av Cisions nordiska PR-handbok har vi träffat PR-konsulten Marianne Ahlgren för att få en PR-guide för Sverige. Hon har mer än 20 års erfarenhet av medierelationer, bland annat som pressansvarig på If och hos Folkpartiet (nuvarande Liberalerna). Idag driver hon kommunikationsbyrån Another View.
Pandoras mediegenomslag för labratorietillverkade diamanter
I maj 2021 lanserade den danska smyckestillvekaren Pandora ett nytt utbud av smycken, Pandora Brilliance, och meddelade samtidigt att man istället för diamanter från gruvor skulle gå över till laboratorietillverkade diamanter. Nyheten fick stort globalt genomslag och 15 000 delningar i sociala medier. Med hjälp av en medieanalys från Cision identifierades hur Pandora lyckats positionera sig som en innovatör i en gammaldags bransch. Samtidigt väckte nyheten kritiska röster på viktiga marknader som Kina och Ryssland.
Direktpublicering på Realtid.se
Genom Cision erbjuder vi direktpublicering på några av Sveriges största nyhetssajter, där ibland Realtid.se som vi ska prata mer om idag. Tillsammans har vi ett långt samarbete och när du som kund väljer att använda Realtid.se som kanal publiceras dina nyheter på deras förstasida samtidigt som de dagligen skickas ut till deras prenumeranter.
Målgruppens engagemang viktigare än antal införanden
För femte året gör Cision i samarbete med branschtidningen PR Week undersökningen Global Comms Report bland 560 kommunikationschefer från sju olika länder; USA, Kanada, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Sverige och Kina.
Så här lyckas Boliden göra Sveriges bästa årsredovisning
Gedigen hållbarhetsinformation, bred projektgrupp och att starta i tid. Det är tre nycklar för Bolidens årsredovisningsarbete, som resulterat i utmärkelsen Sveriges bästa årsredovisning för 2020. Klas Nilsson, Director Group Communication på Boliden berättar mer om framgångsreceptet.
Kommunikatörens roll har stärkts under pandemin
Under pandemin har behovet av stöd från kommunikationsavdelningen ökat hos de flesta organisationer. För att ytterligare stärka kommunikatörsrollen strävar många efter att utveckla arbetet baserat på data och ny teknik. Allt för att tydliggöra hur kommunikationen bidrar till verksamhetens mål. Det visar den färska undersökningen Global Comms Report 2021 från PR Week och Cision.
Summering av livepodcast - Svenskarna och internet 2021
Allt man som kommunikatör behöver veta om Svenskarna och internet - vi sammanfattar det senaste avsnittet i vår podd Passion för Kommunikation som gästas av Måns Jonasson från Internetstiftelsen.
Öka framgången för din PR-kampanj med Cision´s mediebevakning
När kan en PR-kampanj anses vara lyckad? Till många PR-experters bestörtning finns det inget tydligt svar, och det finns inte heller tillräckligt med data för att ge ett förslag. Detta är en anledning till varför du bör använda ett bättre tillvägagångssätt för att mäta framgång och övervaka medierna.
Det sex viktigaste resultaten av analysen IAA Mobility 2021
Våra kollegor från Cision Insights har analyserat mässan i förhållande till global mediebevakning samt omnämnanden i sociala kanaler och har kommit fram till några avslöjande slutsatser.
10 praktiska innehållsidéer för sociala medier
Att ständigt använda sociala medier kan bli en enorm utmaning. Särskilt om man som byrå fokuserar på kundprojekt och ignorerar sina egna kanaler. För att förhindra att detta händer ger vi dig här 10 praktiska innehållsidéer som du kan använda direkt.
Bygg en kontaktlista för media som fungerar för din PR-kampanj
Att välja rätt lista över journalister kan vara avgörande för en framgångsrik PR-kampanj. Vad behöver du tänka på för att bygga den perfekta listan?
Världens största PR-studie synar Nordens kommunikatörer
Avsnitt 82 av Passion för kommunikation tar avstamp i årets upplaga av European Communication Monitor 2021, världens största studie av kommunikation och PR. För första gången sedan starten 2005 har forskarna bakom studien tagit fram en specifik rapport om kommunikation i de nordiska länderna.
ESG in energy - Global Insights
Cisions Insights-team analyserade nyligen ESG-nyheter i engelskspråkiga digitala medier. ESG In Energy Q2-rapporten bygger på en automatiserad analys av ESG (environmental, social, corporate governance) där ESG omnämns tillsammans med företag inom energiindustrin.
Adobe - Kundcase I Cision Global Insights
Under många år ansåg mjukvaruföretaget Adobe att så mycket publicitet som möjligt i alla typer av medier gav bättre affärsresultat. Adobes kommunikationsavdelning ville utvärdera denna PR-strategi för att se om man kunde få ett lika bra resultat, eller bättre, om man istället fokuserade på mer kvalitativa införanden i specifikt utvalda medier. Målet var att effektivisera PR- och mediebevakningsarbetet, och samtidigt utveckla metoden för att mäta avkastningen på PR-investeringarna (ROI).
8 steg till användbara insikter
I dag känner de som arbetar med PR till fördelarna med databaserad kommunikation. De flesta har tillgång till en plattform och har mer data än någonsin. Fler och fler PR-avdelningar på företag anställer dedikerade datavetare, vilket även PR-byråer gör. I takt med att public relations utvecklas, utvecklas också målet för mätning, analys och utvärdering.
Så arbetar Svenska Spel med sin kommunikation
Hur arbetar Svenska Spel med hållbarhet för att motverka spelproblem och vilken roll spelar det svenska föreningslivet i kommunikationen? Lotta Örtnäs, presschef på Svenska Spel, berättar.
Fråga juristen: Om den rättsliga statusen på Finansinspektionens allmänna råd
MCL:s jurist berättar om ett fall där Förvaltningsrätten i Stockholm upphävde FI:s sanktionsbeslut mot två bolag där bolagen fått anmärkningar samt sanktionsavgifter.