I Cisions globala serie Media Coffee intervjuar vi journalister från ledande organisationer på globala marknader för att ta reda på de bästa sätten att kommunicera med media.

I denna video hör vi Rubén Marcos från den spanska nyhetsbyrån Europa Press. Rubén ger engenomgång av medielandskapet i Spanien, hans rekommendationer för att fånga en journalists uppmärksamhet och hur man får pressmeddelanden på plats.

Europa Press är en av de största privata nyhetsbyråerna i Spanien. Det grundades 1953 som ett oberoende företag med två huvudprinciper: professionalism och oberoende.

Fem viktiga tips när ni vill nå spanska journalister, enligt Rubén Marcos från Europa Press:

  • Förutom att tillhandahålla bilder och video till nyhetsbyråer är ett tips att inkludera ljudklipp som radiostationer kan använda
  • WhatsApp är ett alltmer populärt sätt för journalister i Spanien att begära intervjuer
  • Undvik att skicka pressmeddelanden tidigt på morgonen – sikta i stället på eftermiddagen (om inte din nyhet är tidskritisk)
  • Kontrollera i förväg när du skickar pressmeddelanden för att se till att de inte krockar med några helgdagar eller högtider som kan försena upptagningen
  • Se till att du har en talesperson redo att svara på eventuella följdfrågor som journalister kan ha

 


Medverkande i interjvun: