Nordiska PR-handboken 2022
maj 06, 2022

Nordiska PR-handboken 2022

Cisions Nordic PR handbook är en rapport om hur man lyckas med sitt PR-arbete i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island.  En erfaren PR-konsult från varje land bidrar med lokal expertis om hur kommunikatörer bör arbeta med lokala journalistkontakter. Rapporten riktar sig till kommunikatörer som vill göra PR i något av de nordiska länderna och vill lära sig vilka lokala förutsättningar som gäller för journalistkontakter. Resultaten visar att mycket är likt mellan de nordiska länderna, men likväl finns det flera punkter där de skiljer sig åt. För att lyckas med PR i ett annat land gäller det att känna till det lokala medielandskapet och hur journalisterna föredrar att bli kontaktade.

Deeped Strandh: "För mig handlar PR om att bygga relationer på lång sikt"
juni 28, 2021

Deeped Strandh: "För mig handlar PR om att bygga relationer på lång sikt"

Deeped Strandh har varit nominerad till Cision PR Influencer Award år efter år och tog emot priset 2015. 2020 blir det ingen nominering för Deeped, då han lämnat PR-branschen bakom sig för att arbeta inhouse på SEB.

Staffan Bruzaeus, Narva: Så påverkar ESEF svenska noterade bolag
okt. 27, 2020

Staffan Bruzaeus, Narva: Så påverkar ESEF svenska noterade bolag

Vi tog kontakt med Staffan Bruzaeus, partner på Narva och chef för byråns erbjudande inom finansiell kommunikation, kring hur byrån ser på vilken inverkan ESEF kommer att få på svenska noterade bolag.

Joe Coveney om OTC Markets och cross border-trading
okt. 25, 2020

Joe Coveney om OTC Markets och cross border-trading

OTC-handel (Over the Counter) i USA är en marknad som nordiska börsbolag kan använda sig av även om man inte är noterad på de amerikanska börserna.

Har du koll på vad som sägs om ditt varumärke?
okt. 12, 2020

Har du koll på vad som sägs om ditt varumärke?

En av PR-branschens stora utmaningar har länge varit hur man ska utvärdera och mäta effekten av sina kommunikationsinsatser.

Hanna Brogren: ”Fler ser årsredovisningen som en större del i det redaktionella arbetet”
okt. 02, 2020

Hanna Brogren: ”Fler ser årsredovisningen som en större del i det redaktionella arbetet”

Vi intervjuade Hanna Brogren, vd och generalsekreterare på Sveriges Kommunikatörer, om designens betydelse för årsredovisningar och vinnaren av Årets design av årsredovisning.

Fråga juristen: Vanliga brister i insiderförteckningar
sep. 28, 2020

Fråga juristen: Vanliga brister i insiderförteckningar

MCL:s jurist André Branéus redogör för några vanliga brister som Finansinspektionen uppmärksammat under en kartläggning av 24 slumpmässigt utvalda emittenter på samtliga marknadsplatser i Sverige.

Expertpanel: Så påverkar corona kommunikatörens framtid
sep. 21, 2020

Expertpanel: Så påverkar corona kommunikatörens framtid

Vi bad tre experter reflektera över vilka utmaningar som väntar för kommunikatörer framöver.

Fråga juristen – 4 punkter att ta med sig om arbetet mot marknadsmissbruk
juni 09, 2020

Fråga juristen – 4 punkter att ta med sig om arbetet mot marknadsmissbruk

Finansinspektionen släppte nyligen en tillsynsrapport där de berättar om erfarenheter från sitt arbete mot marknadsmissbruk under åren 2018–2019.

Seminarier och events
apr. 22, 2020

Seminarier och events

Här hittar du såväl kommande som passerade events! I tider då av social distansering försöker vi istället att hitta kreativa lösningar på events så att du ska få inspiration, kunskap och underhållning.

Expertpanel: IR-kommunikation i kris och på distans
apr. 02, 2020

Expertpanel: IR-kommunikation i kris och på distans

Vi intervjuade tre IR-experter om hur de anser att man bör förhålla sig till dessa nya förutsättningar COVID-19-pandemin samt hur man reglererar förväntningar från kapitalmarknaden.

Checklista vid kriskommunikation
mars 12, 2020

Checklista vid kriskommunikation

Vi har satt samman en checklista över viktiga punkter att avhandla när krisen är ett faktum.

Sharareh Hoss: “Socialt ansvarstagande blir ännu viktigare nästa år”
nov. 21, 2019

Sharareh Hoss: “Socialt ansvarstagande blir ännu viktigare nästa år”

Vi intervjuat Sharareh Hoss, grundare och VD för Hoss Agency.

Framtidens kompetenser inom kommunikation
aug. 17, 2016

Framtidens kompetenser inom kommunikation

Avsnitt 26 av Passion för kommunikation gästas av Karin Netzell, affärsutvecklare på konsult- och rekryteringsbolaget Hammer & Hanborg. Vad behöver man ha som arbetssökande för att sticka ut och vara het på arbetsmarknaden? Tillsammans med Alexander Mason och Åsa Melin Mandre pratar trion även om organisationsstruktur, vilka beteendekompetenser som efterfrågas och vilka som är framtidens yrken. Hur ser utvecklingen inom kommunikationsjobben egentligen ut? Avsnittet bjuder också på många bra tips både till arbetsgivaren och till sökaren.

Så slog Hammarby Fotboll rekord i biljettförsäljning
jan. 19, 2016

Så slog Hammarby Fotboll rekord i biljettförsäljning

I avsnitt 19 får poddstudion besök av Markus Nilsson, biljett- och evenemangsansvarig för Hammarby Fotboll. Tillsammans med Alexander Mason och Åsa Melin Mandre, talas det i studion om att driva försäljning och hur Hammarby lyckats med bedriften att slå ett 56 års gammalt publikrekord för Allsvenskan. Hur lyckas egentligen Hammarby att tillsammans med sina supporterorganisationer fylla läktarna inför varje match? Det diskuteras även kring smart digital kommunikation, relationen med supportrarna och hur de samarbetar tillsammans samt hur viktigt det är att vara en bra lyssnare.

Relationen mellan journalister och kommunikatörer
okt. 06, 2015

Relationen mellan journalister och kommunikatörer

Avsnitt 13 av Passion för kommunikation handlar om relationen mellan journalister och kommunikatörer i en värld där PR-budgeten växer och redaktionerna krymper. Hur mår ”mediesverige” egentligen? Alexander Mason och Åsa Melin Mandre får besök av Lisa Bjurwald, redaktör på Medievärlden och tillsammans diskuterar de journalisternas och kommunikatörernas roll i dagens föränderliga medielandskap.

Storyn bakom Nyheter24s framgångar
okt. 06, 2015

Storyn bakom Nyheter24s framgångar

I avsnitt 14 hälsar Henrik Eriksson, chefredaktör för Nyheter24, på i studion. Vi får följa Henriks resa från att vara praktikant till att bli chefredaktör för en av Sveriges mest besökta nyhetssajter. I avsnittet pratas det om Henriks kometkärriär, där han lyckats fördubbla trafiken till Nyheter24, om vad journalistik betyder för honom, om vikten av utvärdering i realtid och om vilken information som är viktig för målgruppen. Hur anpassar man nyheter till en yngre målgrupp och hur måste man arbeta för att producera nyheter i en värld som snurrar allt snabbare?

Digital opinionsbildning med Margret Atladottir
okt. 05, 2015

Digital opinionsbildning med Margret Atladottir

I detta avsnitt gästas studion av Margret Atladottir, redaktör på Politism.se. Temat är digital opinionsbildning och hur du ska göra för att nå ut till din tänka målgrupp. Fokuset ligger på spridningen inom sociala medier då det kan vara väldigt trafikdrivande till opinionsbildande innehåll.

Morgondagens nyheter
okt. 04, 2015

Morgondagens nyheter

I avsnitt 9 besöker My Söderholm från Socialminds studion. My är en av hjärnorna bakom sociala medier-strategin till 2015 års Melodifestival. I avsnittet snackas det om kanaler som Snapchat och självklart Facebook och Instagram. Dessutom delar My med sig av lärdomar och tips på hur du arbetar med sociala medier.

Att lyckas med redaktionell kommunikation
okt. 04, 2015

Att lyckas med redaktionell kommunikation

Vi gästas av Staffan Ekengren, Head of Scania Newsdesk som ger tips och inspiration kring hur du kan arbeta för att lyckas med ditt redaktionella innehåll. Det pratas om allt från arbetsmetoder och post-it lappar till att hålla koll på trender och ändringar i algoritmer för att hela tiden vara uppdaterad.