Casper Törnblom är VD för kommunikationsbyrån 500 och finalist till ”Cision PR Influencer Award 2023”. Det innebär att han är en av Sveriges PR-konsulter med störst inflytande. Frågan är vad som driver honom att vara aktiv på sociala medier.

 

Grattis till finalplatsen! Hur kommer det sig att du är aktiv i olika sociala kanaler?

En fråga både jag och stora delar av mänskligheten ställer sig varje dag.

 

Till ”Cision PR Influencer Award” mäter vi många kanaler - Instagram, Linkedin, Facebook, Twitter, traditionella nyhetsmedier på nätet, poddar och Tiktok. Vilka kanaler funkar bäst för dig just nu?

Det beror nog lite på vad som menas med funkar bäst och vad syftet är. Jag har dessvärre ingen strategi utan är helt lustdriven i mina sociala medier men Instagram är än så länge ohotat i att både bygga relationer och hålla dem vid liv.

 

Följer du själv upp eller mäter resultatet av din egen kommunikation?

Nej jag har svårt att se att jag skulle ha ett lyckligt liv då.

 

Ser du någon spännande trend som man ska ha koll på för att lyckas med digital PR?

All PR måste väl anses vara digital idag? Eller? Oerhört svårt att ha en helt fysisk strategi även om det låter härligt. Så jag får nog säga som jag brukar, att vårt jobb i grunden handlar om att förstå och navigera i den så uttjatade samtiden. Förstå kultur, politik, media och näringslivet samt lägg lite för många timmar på plattformarna så kommer det gå utmärkt.

Finalisterna och vinnaren utses med vår tjänst NextGen Cision Communications Cloud. Det digitala inflytandet mäts baserat på en mängd parametrar, allt från antal följare i sociala medier till engagemangsnivå och mediesynlighet. Parametrarna ses årligen över för att fånga de betydande faktorer som präglar dagens digitala kommunikation.  En ny parameter för i år är aktivitet på TikTok.

"Cision PR Influencer Award” syftar till att lyfta fram enskilda konsulter inom PR- och kommunikationsbranschen som driver utvecklingen framåt genom att själva ägna sig åt ett effektivt digitalt PR-arbete. För att kunna nomineras till ”Cision PR Influencer  Award” krävs att man är konsult och arbetar på eller är knuten till en byrå inom PR eller är konsult inom PR i egen regi. Dessutom ska personen vara aktiv på flera sociala medie-plattformar och blivit omnämnd minst en gång i digitala nyhetsmedier under det gångna året. Slutligen måste personen ha öppna profiler i sociala medier för att genomslaget ska kunna mätas.

 

Lämna en recension