Enligt Per Schlingmann är Linkedin och Instagram de sociala kanaler som är överlägset roligast och bidrar mest. Men det hindrar honom inte från att även testa Tiktok. Allt sammantaget gör honom till en av fem finalister med chans att vinna ”Cision PR Influencer Award 2023”.

 

Hur kommer det sig att du är aktiv i olika sociala kanaler?

Det finns flera skäl. Det är kul, man får feedback och idéer, bygger och fördjupar relationer samt vidgar sitt nätverk.

Till ”Cision PR Influencer Award” mäter vi många kanaler - Instagram, Linkedin, Facebook, Twitter, traditionella nyhetsmedier på nätet, poddar och Tiktok. Vilka kanaler funkar bäst för dig just nu?

Linkedin och Instagram är överlägset roligast och de kanaler som bidrar mest. Särskilt Linkedin är direkt affärsgenererande. Över tid har nog Facebook blivit mindre viktigt. Eftersom jag driver podden Momentum med Kjell A Nordström är den central liksom traditionella medier i och med att jag är en del av TV4:s nyhetspanel och nybliven krönikör i BT. På Tiktok provar jag mig just nu fram så det återstår att se. Jag försöker se det jag gör utifrån innehåll och inte kanaler. Oavsett om man står på en scen eller skriver en krönika så kan man nå ut i fler kanaler och bidra till dialog. Det är fantastiskt!

Följer du själv upp eller mäter resultatet av din egen kommunikation

Nej, inte på något systematiskt sätt. Däremot triggar det när man exempelvis på Linkedin kan se spridning.

Ser du någon spännande trend som man ska ha koll på för att lyckas med digital PR?

Innehåll, innehåll, innehåll! Min tes är att vi går från masskommunikation till masskonversation (vilket jag för övrigt skriver om just nu). I ett sådant kommunikationslandskap handlar det om att 

Finalisterna och vinnaren utses med vår tjänst NextGen Cision Communications Cloud. Det digitala inflytandet mäts baserat på en mängd parametrar, allt från antal följare i sociala medier till engagemangsnivå och mediesynlighet. Parametrarna ses årligen över för att fånga de betydande faktorer som präglar dagens digitala kommunikation.  En ny parameter för i år är aktivitet på TikTok.

"Cision PR Influencer Award” syftar till att lyfta fram enskilda konsulter inom PR- och kommunikationsbranschen som driver utvecklingen framåt genom att själva ägna sig åt ett effektivt digitalt PR-arbete. För att kunna nomineras till ”Cision PR Influencer  Award” krävs att man är konsult och arbetar på eller är knuten till en byrå inom PR eller är konsult inom PR i egen regi. Dessutom ska personen vara aktiv på flera sociala medie-plattformar och blivit omnämnd minst en gång i digitala nyhetsmedier under det gångna året. Slutligen måste personen ha öppna profiler i sociala medier för att genomslaget ska kunna mätas.

 

Lämna en recension