I en tid där medielandskapet ständigt förändras och utvecklas, är det av yttersta vikt att förstå hur man kan navigera i den komplexa världen av medier och PR. För att få en inblick i det franska medielandskapet och unika villkor har vi pratat med Véronique Bourgeois som är PR Associated Director på den franska PR-byrån Monet+Associés. Med 18 års erfarenhet och expertis inom branschen och regionen delar hon sina insikter, strategier och bästa tips.

Bourgeois börjar med att ge oss en översikt över medielandskapet i Frankrike, och det är uppenbart att det är omfattande och varierat. Med över 4000 tryckta tidningar, 1500 radiostationer och ett brett utbud av TV-kanaler har Frankrike en mängd olika plattformar för nyheter och information. Det finns också en stor närvaro av online- och digitala medier – som har blivit allt viktigare.

Nästan 40 procent av fransmännen uppger att de regelbundet läser en nationell eller regional dagstidning, oavsett om det är i tryckt eller digitalt format. Bourgeois påpekar att traditionella medier fortfarande har en stark ställning, men betonar också betydelsen av digitala källor som har blivit alltmer populära bland franska mediekonsumenter. Regionala och lokala medier spelar en viktig roll i Frankrike, men de möter ekonomiska utmaningar med en åldrande publik. Trots detta fortsätter de att vara en viktig källa för lokal information och nyheter.

Även om det finns ett brett utbud av medier i landet ägs majoriteten av dem av en handfull miljardärer. Detta kan ha betydande påverkan på medieinnehållet och nyhetsrapporteringen. Samtidigt är public service-media mycket omtyckta av fransmännen och erbjuder mångfaldiga program som täcker ett brett spektrum av ämnen och intressen.

Till skillnad från andra länder, exempelvis Sverige, uppmuntrar Bourgeois alltid att ringa journalisten när man ska pitcha sin nyhet. Antingen skickar man först ett e-postmeddelande innan man ringer för att diskutera hur de kan anpassa ämnet till deras tidning. Man kan med fördel också hänvisa till de senaste artiklarna journalisten har skrivit och förklara hur och varför nyheten skulle passa för just deras publikation.

Alternativt gör man tvärtom och ringer reportern först för att höra hur intresserade de är innan man skickar pitchen via e-post. I Frankrike får journalister mer än 250 pressmeddelanden per dag, så en personlig kontakt via telefon kan hjälpa din nyhetspitch att inte försvinna i mängden. Se bara till att göra hemläxan först och säkerställa att nyheten har ett nyhetsvärde – ingen journalist vill bli störd med irrelevant innehåll.

Tre tips från Bourgeois:

  1. Lokalisera ämnet och budskapet. Anpassa till den lokala marknaden.

  2. Arbeta med en lokal byrå. För en bättre förståelse av sammanhanget.

  3. Anpassa dina pitcher och identifiera rätt media. Då blir du inte besviken över ett svagt intresse från journalisten. 

 

Vill du få ännu fler tips kring medielandskapet i Frankrike och hur du kan hjälpa dina nyheter att nå fram till publicering kan du ladda ner ”PR-handbook Western Edition” här. Där hittar du också avsnitt om Tyskland och Storbritannien.