Som partiledare och minister lyftes Göran Hägglund ofta fram som en förebild för sin kommunikation i sociala medier. Idag är han senior rådgivare på Reform Society och är fortfarande aktiv i den digitala världen. Så pass mycket att han är en av fem finalisterna med chans att vinna ”Cision PR Influencer Award 2023”.

 

Grattis till finalplatsen! Hur kommer det sig att du är aktiv i olika sociala kanaler?

För min del började det med veckobrev och en fotoblogg som speglade händelserna i mitt liv som partiledare och senare minister. När Twitter dök upp så tyckte jag att det var en fantastisk kanal för dubbelriktad kommunikation. Jag trivdes verkligen med den kanalen. Där fanns nyheterna, inspelen, reaktionerna och där fick jag faktiskt många nya vänner. I dag finns jag på Twitter, Instagram och Linkedin.

Till ”Cision PR Influencer Award” mäter vi många kanaler - Instagram, Linkedin, Facebook, Twitter, traditionella nyhetsmedier på nätet, poddar och Tiktok.  Vilka kanaler gillar du bäst?

Jag är storkonsument av traditionella nyhetsmedier. Twitter är fortfarande en viktig kanal för att fånga in händelser och kommentarer. Poddar lyssnar jag en del på. Över tid har jag minskat användningen av sociala medier.

Ser du någon spännande trend som man ska ha koll på för att lyckas med digital PR?

Jag tycker mig se en trend mot enkelhet och förtroendeskapande, kanske en reaktion mot (för) högt tempo och tonläge?

 

Finalisterna och vinnaren utses med vår tjänst NextGen Cision Communications Cloud. Det digitala inflytandet mäts baserat på en mängd parametrar, allt från antal följare i sociala medier till engagemangsnivå och mediesynlighet. Parametrarna ses årligen över för att fånga de betydande faktorer som präglar dagens digitala kommunikation.  En ny parameter för i år är aktivitet på TikTok.

"Cision PR Influencer Award” syftar till att lyfta fram enskilda konsulter inom PR- och kommunikationsbranschen som driver utvecklingen framåt genom att själva ägna sig åt ett effektivt digitalt PR-arbete. För att kunna nomineras till ”Cision PR Influencer  Award” krävs att man är konsult och arbetar på eller är knuten till en byrå inom PR eller är konsult inom PR i egen regi. Dessutom ska personen vara aktiv på flera sociala medie-plattformar och blivit omnämnd minst en gång i digitala nyhetsmedier under det gångna året. Slutligen måste personen ha öppna profiler i sociala medier för att genomslaget ska kunna mätas.

 

Lämna en recension