Vi har träffat Dino Kuckovic, Director of Community & Events på Falcon.io, för att höra vad han och Falcon tror att trenderna inom digital marknadsföring kommer handla om 2022.  


Hur bedömer du år 2021 när det gäller PR, kommunikation, sociala medier och/eller marknadsföring (online/innehåll)? 

Sociala medier behöll sin position i förarsätet under 2021. Plattformar som Facebook, Instagram och YouTube har flera miljarder användare och 86 procent av alla 16-24-åringar använder sig av sociala medier. De sociala mediernas inflytande är inte begränsat till den privata, underhållande sfären. Företag använder sociala medier som den vanligaste kanalen för att föra ut innehåll till sina målgrupper. De som vill positionera sitt varumärke på ett positivt sätt bör fortsätta att hålla ett öga på potentiella kunders behov för att kunna differentiera sig från konkurrenter. I framtiden kommer kunderna att vilja ha snabba interaktioner och kreativt innehåll. På grund av användarnas ökande behov kommer fokus att ligga på bekvämlighet vid köp av produkter och anpassat innehåll. Användarnas åsikter spelar en central roll. På så sätt kommer konsumenterna att avgöra trenderna för PR, kommunikation och sociala medier år 2022.  


Vad överraskade dig mest inom ditt område 2021 - positivt eller negativt? 

Framtiden är hybrid och det låter mycket mer futuristiskt än vad det är. Det stod snabbt klart för alla att vi måste vara flexibla och agera snabbt för att hänga med. Vad som dock överraskade mig mest positivt var hur lätt vi kunde genomföra den nya hybridarbetsvärlden. Allt från att ändra våra arbetstider och hur kontoren är utformade, till evenemang som erbjuder digitala och fysiska möjligheter att delta men även att förstärkt verklighet (AR) har blivit mer populär på grund av pandemin. Det sägs att vi upplevde fem år av digital omvandling inom åtta veckor i början av pandemin. Även om det har inneburit en hel del osäkerhet är vi marknadsförare och kommunikationsexperter redo att ta steget in i nästa innovation. 


Vilken utveckling kommer att dominera 2022 inom kommunikation/marknadsföring/sociala medier eller framöver? 

Det finns en hel del, men jag kommer att fokusera på fem av dem för tillfället, annars finns det mycket mer i vår handbok: Falcon 2022 Digital Marketing Trends


🔸 Trend 1: Retro-revolutionen 

Nostalgivågen sveper över oss. Gamla klassiker gör comeback på TV och Abba har ett album på första plats på albumlistan. I osäkra och stressiga tider längtar människor uppenbarligen efter den lugnande känslan av en svunnen tid.  

Hur kan du dra nytta av den här trenden i er marknadsföring? Falcon rekommenderar att du letar efter teman som väcker positiv nostalgi hos din målgrupp - det kan vara en kampanj från back in the days eller ett jubileum som du kan använda för en specialutgåva av en produkt. Viktiga detaljer för att lyckas blir att dels noga följa vilka som följer dig på era sociala plattformar, dels analysera de nostalgiska trenderna (nyckelord: TV-program från det förflutna) och hur du kan dra nytta av dem.  


🔸 Trend 2: Användargenererat innehåll 

Användargenererat innehåll är fortsatt stort och med en Tiktok-generation som är extremt kritisk till reklaminnehåll blir det här än viktigare att övertyga dem med trovärdigt innehåll från dina användare/följare. För att ta reda på hur aktiv din community är kan du starta utmaningar eller tävlingar där användarna kan delta med eget innehåll. Du kan slå på stort direkt eller börja i mindre skala på en plattform ni redan känner er etablerade i men det viktiga för framgång är att kontinuerligt interagera med användarna, oavsett om det handlar om att svara på kommentarer eller dela deras stories när de nämner ert företag. Dina följare kommer bara att vara aktiva om du är det.   


🔸 Trend 3: Influencer Commerce 

Alla sociala plattformar har numera integrerade handelsfunktioner - dvs. en direkt väg till onlinebutiker eller till och med till kassan på själva plattformen. Enbart i USA räknar Emarketer med att försäljningen inom social handel kommer att överstiga 36 miljarder dollar år 2021 – och trenden är starkt uppåtgående.  

Den stora trenden under 2022 kommer dock troligen att vara en nischad version av social handel: Influencer Commerce. Influencers säljer produkter direkt på sin egen sociala kanal - och hamnar därmed i botten av tratten.   


🔸 Trend 4: Tysta nischer 

Influencers är vanligtvis ganska högljudda, men du bör också vara uppmärksam på tystare toner under 2022. Många tämligen tysta nischgrupper växer fram på sociala plattformar och de kan vara precis rätt målgrupp för dig.  

Exempel på detta är att många bokhandlar i USA ofta har bord med texten "Trending on #BookTok". BookTok är alltså en hashtag på Tiktok som har över 24 miljarder visningar på plattformen. Gång på gång ser den till att tidigare okända böcker blir framgångsrika i försäljningen.  

Falcon förväntar sig att denna trend kommer att förstärkas under 2022. Du behöver inte nödvändigtvis bygga upp ett nischat community på egen hand för att vara en del av trenden - men det är värt ett försök. Till att börja med kan du hoppa på lämpliga nischer. Många subreddits (ämneskategorier på Reddit) och nischgrupper erbjuder annonseringsmöjligheter. 


🔸 Trend 5: Kundservice i sociala medier 

Gemensamt för samtliga trender inom sociala medier 2022 är tempot och hastigheten. Om du agerar för trögt kommer möjligheterna att gå dig förbi. Detta gäller även för direkt kommunikation med dina kunder. Sedan pandemin förväntar de sig omedelbar feedback på supportförfrågningar, även på sociala medier. Enligt en analys av Forrester har antalet serviceförfrågningar på plattformarna ökat med 40 procent. En undersökning från Falcon visar också att detaljhandelsvarumärken i stor utsträckning ber om att få skicka ett direktmeddelande som svar på supportförfrågningar på Twitter. Andra hänvisar till ytterligare hjälpsidor via en länk. Detta är dock inte alltid den bästa lösningen. 


Vad vill du engagera dig mer i under 2022? 

Micro-influencers som en del av våra kampanjer. Och detta är främst för att bygga upp en gemenskap på nätet. Vi brukar tänka på micro-influencers som personer med en hygglig publik inom en specifikt riktad nisch. Jag syftar på en person som är högt respekterad i din egen bransch och som har en blogg eller en profil i sociala medier med många målinriktade följare. En micro-influencer ger dig inte tillgång till en stor publik, men ger dig ändå tillgång till exakt den typ av publik som vi behöver för att marknadsföra ett varumärke eller ett kommersiellt företag mer effektivt. Ofta är dessa samarbeten kostnadseffektiva, om inte annat så länge ni kan ge varandra ett mervärde.