2024 står för dörren, och innan vi öppnar upp för det nya året är det läge att se tillbaka på året som varit. Vi på Cision har haft ett händelserikt år inom kommunikation, PR och IR och har sammanfattat årets mest framträdande artiklar, poddar och rapporter.

Här kommer våra mest lästa artiklar under året som har gått. Vi bjuder på en  mix av Cision PR Influenecer Awards-vinnare, handfasta tips om hur du ska använda dig av pressmeddelandet och om Billerud, som klättrar på  Comprends Webranking.

Trevlig läsning! 

 

 

Topp 3 artiklar 2023

 

1. Billerud är årets klättrare 

I årets Webranking by Comprend 2023-undersökning hittar vi Billerud som belönats med priset Årets klättrare genom att ta sig från plats tjugotredje till femte plats. Vi har tagit ett snack med Nicklas Poshkohani, webbansvarig på Billerud, för att kolla hur de jobbar med sin webb och hur de lyckats klättra så högt upp på listan.

Läs mer här

 

2. Per Schlingmann vinner ”Cision PR Influencer Award 2023”

Vinnaren av ”Cision PR Influencer Award 2023” är Per Schlingmann, som driver den egna kommunikationsbyrån Per Schlingmann AB. Därmed är han den PR-konsult som haft störst inflytande online under det gångna året.  Enligt Schlingmann är Linkedin och Instagram de sociala kanaler som är överlägset roligast och bidrar mest. Men det hindrar honom inte från att även testa Tiktok. 

Läs mer här

3. Länge leve pressmeddelandet!

Är verkligen det gamla goda pressmeddelandet fortfarande oslagbart när det kommer till att kommunicera nyhetspitchar? Om vi ser till vad de svenska journalisterna i vår globala journalistrapport State of the Media 2023 säger, är svaret ja.

Vi har bett Yasmine Winberg från Resumé och Rolf van den Brink, Dagens Opinion, att utveckla vad de tycker om pressmeddelandet och vi går också igenom fler siffror direkt från rapporten. Allt för att du ska få den bästa kunskapen om hur du sätter ihop och skickar ditt pressmeddelande. 

Läs mer här