Ökad synlighet och stärkt SEO för Inex One efter global distribution med PR Newswire
Hur gör man för att som snabbväxande teknikbolag inom marknadsundersökningar öka synligheten och stärka varumärket? Vi har pratat med Max Friberg, VD och medgrundare av svenska Inex One som nyligen har använt sig av Cisions distributionsnätverk PR Newswire för att nå ut med sitt budskap.
Så får ditt pressmeddelande global räckvidd – fem datadrivna insikter från Cision och PR Newswire
Pressmeddelandet har aldrig haft fler möjligheter – men heller aldrig hårdare konkurrens. Med rätt mix av global planering, AI-optimering och strategisk distribution kan kommunikatörer nå ut i världen och bli en del av den globala nyhetscykeln. Nyckeln är att tänka strategiskt redan i planeringen, optimera för AI och använda varje kanal på rätt sätt. Här är fem tips, baserade på vår rapport ”2025 Global State of the Press Release Report”.
Gör ditt varumärke synligt i AI-sök – med pressmeddelandet som motor
AI har på kort tid förändrat hur människor söker efter information och hur företag blir upptäckta. Med dagens AI-drivna sökverktyg räcker det inte längre att optimera för nyckelord. Framgång i sök handlar nu om trovärdighet, relevans, auktoritet och struktur. Mitt i denna förändring står pressmeddelandet. Inte som gammal trotjänare utan som ett av de mest effektiva verktygen för synlighet i AI-sök.
Så får du ditt företag att synas i ChatGPT och andra AI-sökningar
AI förändrar hur kunder hittar varumärken. Lär dig hur du optimerar din webbplats, ditt innehåll och dina pressmeddelanden för att bli synlig i AI-genererade svar – och bygg en digital närvaro som framtidssäkrar ditt varumärke.
Kommunikationsbranscheh kan bota AI-skräcken
AI väcker både oro och fascination – och splittrar yrkesgrupper. Det märks tydligt i rapporten ”State of the media 2025: Fokus Sverige”, där vi på Cision bland annat har undersökt svenska journalisters syn på ny teknik. Resultatet är dubbelt. Sex av tio journalister använder i dag generativ AI, som ChatGPT, i sitt arbete. Samtidigt är oron stor för att kommunikatörer gör detsamma.
Så anpassar du enkelt ditt innehåll för olika kanaler
Lär dig hur du kan anpassa din PR-kampanj för att nå din målgrupp – från AI-sökbotar till traditionella medier och konsumenter.
PR på en global marknad: Vad tycker journalister i olika delar av världen?
Vad förväntar sig journalister i olika delar av världen från kommunikatörer? I vår nya artikel baserad på Cisions State of the Media 2025 tittar vi närmare på hur preferenser och arbetsmetoder skiljer sig åt – från e-postvanor och AI-användning till vad som faktiskt räknas som relevant innehåll.
Media Coffee: Vett och etikett vid mediekontakter med Nicole Shuman från PRNews
I det här avsnittet av Media Coffee gästas vi av Nicole Schuman, redaktionschef på PRNEWS, för ett engagerande samtal om god ton i mediekontakter, bästa arbetssätt och vanliga misstag att undvika. Nicole delar med sig av hur hon tänker kring berättande som fångar intresse och vad som får ett pressmeddelande att sticka ut i dagens medieklimat.
Media Coffee: Värderingsdriven PR – att nå ut till målgrupper inom högre utbildning och ideell sektor
I det här avsnittet av Media Coffee gästas vi av Marc C. Whitt, Director of Media and Strategic Relations vid University of Kentucky. Med över 40 års erfarenhet av PR inom högre utbildning och ideella organisationer delar Marc med sig av sina insikter kring det ständigt föränderliga PR-landskapet inom universitetsvärlden.
Så skapar du effekt med förtjänad media 2025
Förtjänad media är fortfarande en av de mest kraftfulla byggstenarna i en modern kommunikationsstrategi. I en värld där trovärdighet är hårdvaluta och uppmärksamhet en bristvara, kan synlighet i redaktionella och organiska kanaler vara det som gör skillnad för ditt varumärke.
Så bygger du en vinnande strategi för betald media 2025
I ett snabbt föränderligt medielandskap där konkurrensen om målgruppens uppmärksamhet är tuffare än någonsin, är en genomtänkt strategi för betald media avgörande. För dig som arbetar med marknadsföring och kommunikation är det hög tid att blicka framåt och vässa strategin inför 2025.
Andreas Utterström vinner "Cision PR Influencer Award 2025"
Andreas Utterström är vinnaren av utmärkelsen "Cision PR Influencer Award 2025". Prisets syte är att lyfta de PR-konsulter som statuerar exempel genom sitt egna sätt att hantera PR-hantverket och delas ut för 14:e året i följ.
Här är årets finalister till “Cision PR Influencer Award 2025”
Här är finalisterna till “Cision PR Influencer Award 2025”, priset som går till den konsult inom PR och kommunikation med störst digitalt inflytande under det gångna året. Vinnaren presenteras och får ta emot utmärkelsen på Spinngalan den 27 mars.
Därför satsar företag på flerkanalig kommunikation
I dagens snabbt föränderliga medielandskap är det avgörande för svenska varumärken att nå ut till sin målgrupp genom flera kanaler. Flerkanalig kommunikation innebär att man använder en kombination av traditionella och digitala medier för att maximera räckvidden och engagemanget.
Här är årets nominerade till “Cision PR Influencer Award 2025”
För fjortonde gången delar vi ut “Cision PR Influencer Award”, ett pris som går till den konsult inom PR och kommunikation som har haft störst digitalt inflytande under det gångna året. De 20 nominerade och vinnaren utses med hjälp av vår tjänst CisionOne. Vinnaren presenteras på Spinngalan 27 mars.
Så kommunicerar du med AI-skeptiker
Artificiell intelligens (AI) blir en alltmer naturlig del av vårt arbetsliv och vår vardag, men trots dess framsteg finns det fortfarande en utbredd skepsis kring teknologin. Vissa oroar sig för att bli av med jobbet eller brist på kontroll, medan andra känner sig osäkra på hur AI fungerar. Här är några strategier för att effektivt kommunicera med AI-skeptiker och bygga en mer nyanserad förståelse av teknologin.
Media Coffee: Så skapar du framgångsrika finansiella pressmeddelanden
I detta avsnitt av Media Coffee gästas vi av Steve Krause, chef för Benzinga Pros nyhetsdesk. Han delar med sig av värdefulla insikter för kommunikationsproffs om hur man på bästa sätt distribuerar finansiella pressmeddelanden.
Media Coffee: Så maximerar du distributionen av ditt pressmeddelande– experttips från PR Newswire
I detta avsnitt av Media Coffee delar våra PR Newswire-experter Glenn Frates, VP för Nordamerika, och Fouzia Hussain, Senior Manager för kundsupport och drift, med sig av insikter om hur du optimerar distributionen av pressmeddelanden för att maximera mediegenomslag globalt.
10 nyhetsvärdiga anlendingar att skicka ett pressmeddelande
Företag behöver konsekvent kommunicera sin berättelse för att hålla sig aktuella för sin publik, men det är inte alltid lätt att veta när man har nyheter som är värda att dela. Här beskriver vi de vanligaste ämneskategorierna för pressmeddelanden och hur de kan användas.
Media Coffee: AI:s framtid inom journalistik och mediebranschen
I detta avsnitt av Media Coffee pratar vi med Tom Allen, grundare och The AI Journal och Gelu Sulugiuc, grundare av PLX AI och Director på Thomson Reuters. Samtalet handlar om AI:s framtid inom journalistiken och hur företag kan använda AI för att skapa pressmeddelanden som intresserar journalister.
Karin Bäcklund vinner "Cision PR Influencer Award 2024"
Vinnaren av ”Cision PR Influencer Award 2024” är Karin Bäcklund, som idag driver den egna kommunikationsbyrån NotJustCake. Därmed är hon den PR-konsult som haft störst inflytande online under det gångna året. Priset syftar till att lyfta fram konsulter inom PR- och kommunikationsbranschen som driver utvecklingen framåt genom att själva ägna sig åt ett effektivt PR-arbete.