Journalister skeptiska till kommunikatörer
okt. 02, 2023

Journalister skeptiska till kommunikatörer

Vår journalistundersökning, State of the Media 2023, visar att relationen mellan journalister och kommunikatörer enligt svenska journalister blivit mindre värdefull.

Billerud är årets klättrare
nov. 24, 2023

Billerud är årets klättrare

Den senaste Webranking by Comprend 2023-undersökningen visar att svenska företagswebbplatser är mer öppna och transparenta än det europeiska genomsnittet, särskilt inom bolagsstyrningsinformation och "Om oss" presterar svenska företag bäst. 92% av de rankade företagen är också duktiga på att introducera sina verksamheter genom att tydligt beskriva syfte och mål. I årets lista hittar vi Billerud som belönats med priset Årets klättrare.

Generativ AI: Vart kommer det ta oss om 10 år?
nov. 10, 2023

Generativ AI: Vart kommer det ta oss om 10 år?

När vi överväger den framtida påverkan av generativ AI och verktyg som ChatGPT, känner jag alltid att det är nödvändigt att göra det från två perspektiv: själva teknologin och de människor den kommer att påverka. Du har utan tvekan kommit till den här artikeln för att få en uppfattning om vart generativ AI kommer att ta oss under det kommande decenniet, men först är det viktigt att förstå den resa vi har gjort med teknologin fram tills nu.

Så förändras journalisternas närvaro på sociala medier
nov. 10, 2023

Så förändras journalisternas närvaro på sociala medier

Användningen av sociala medier har blivit en integrerad del av journalistikens vardag, och dess roll sträcker sig långt bortom bara att upprätthålla en personlig närvaro. 95% av de svenska journalisterna i Cisions rapport State of the Media 2023 hävdar att de använder sociala medier i arbetet. Vi ska titta närmare på vilket sätt sociala medier används och vilka plattformar som gäller.

Förtroende och resurser främsta utmaningarna bland svenska journalister
okt. 24, 2023

Förtroende och resurser främsta utmaningarna bland svenska journalister

I en tid när informationsflödet är snabbare och bredare än någonsin tidigare, är den oberoende journalistikens roll och värde mer kritisk än någonsin. Svenska journalister står inför en tid av stora utmaningar när det gäller att upprätthålla sitt rykte som en trovärdig nyhetskälla och att hantera anklagelser om falska nyheter.

AI:s roll i framtiden enligt Hammer & Hanborg
okt. 23, 2023

AI:s roll i framtiden enligt Hammer & Hanborg

Hammer & Hanborg har nyligen släppt rapporten "Framtidens kommunikation & marknadsföring – Industri 4.0 & Industri 5.0". Den undersöker bland annat hur AI tillsammans med mänsklig kreativitet kommer att forma kommunikationens framtid – från den växande vikten av kreativitet i en värld präglad av AI-språkmodeller, till de nya kompetenserna som framtidens kommunikatörer och marknadsförare bör besitta.

Svenskarnas inställning till AI
okt. 16, 2023

Svenskarnas inställning till AI

AI sköljer som en våg över Sverige (och världen) och rapporten ”Svenskarna och Internet 2023” som nyligen släpptes av Internetstiftelsen har tagit pulsen på svenskarnas kännedom och attityder gentemot AI. Vad tycker svenskarna om AI? Vet alla vad AI är? Hur många har testat? (Foto: Kristina Alexanderson, Internetstiftelsen)

Så navigerar svenskar i den sociala medievärlden 2023
okt. 11, 2023

Så navigerar svenskar i den sociala medievärlden 2023

Passar alla nyheter i alla sociala kanaler? Vilka finns där på andra sidan som mottagare? Vilka når du var? I den nyligen släppta rapporten Svenskarna och Internet kartläggs svenskarnas internetvanor, bland annat på sociala medier och just det avsnittet ska vi undersöka lite närmare.

Framgångsrik nyhetspitch i Frankrike: 3 viktiga tips från fransk PR-konsult
okt. 05, 2023

Framgångsrik nyhetspitch i Frankrike: 3 viktiga tips från fransk PR-konsult

För att få en inblick i det franska medielandskapet och unika villkor har vi pratat med Véronique Bourgeois som är PR Associated Director på den franska PR-byrån Monet+Associés. Med 18 års erfarenhet och expertis inom branschen och regionen delar hon sina insikter, strategier och bästa tips.

Du vet mer om AI än du tror
sep. 25, 2023

Du vet mer om AI än du tror

Artificiell intelligens (AI) kan verka som ett spännande nytt inslag år 2023 tack vare framväxten av generativa verktyg som ChatGPT, men det är lätt att glömma bort att vi redan har levt med AI under en längre tid.

Lär dig navigera det tyska medielandskapet
sep. 18, 2023

Lär dig navigera det tyska medielandskapet

Vi gräver djupare i medielandskapet i Tyskland och reder ut hur du på bästa sätt ska paketera dina nyheter för att maximera dina chanser till publicitet på andra sidan Östersjön. Till vår hjälp har vi Anne Esser, en senior PR-konsult på kommunikationsbyrån PSM&W. Med över tio års erfarenhet av PR och medierelationer på den tyska marknaden delger hon sina bästa tips.

Journalister får många nyhetspitchar – men få är relevanta
sep. 12, 2023

Journalister får många nyhetspitchar – men få är relevanta

Ska du skicka ut en nyhetspitch i Sverige gäller nästan uteslutande e-post som kommunikationsväg. Hela 97 procent av journalisterna i ”State of the Media” svarar att de föredrar att ta emot nyhetspitchar just via mail.

Länge leve pressmeddelandet
aug. 31, 2023

Länge leve pressmeddelandet

Pressmeddelandet länge rankats högt bland journalister och enligt Cisions undersökning, State of the Media, har populariteten ökat de senaste åren. 2020 angav 68 procent att de ville ha pressmeddelanden, en siffra som i år stigit till hela 92 procent.

Hitta och paketera nyheten med hjälp av PR Handbook
aug. 29, 2023

Hitta och paketera nyheten med hjälp av PR Handbook

Nu har vi på Cision släppt PR Handboken som hjälper dig att lyckas med publicitet i Tyskland, Frankrike och Storbritannien. Vi har tagit hjälp av tre erfarna PR-konsulter, var och en specialiserad på respektive marknad. Med deras insikter och expertis har vi skapat ”PR Handbook Western Europe”.

Elin Agorelius: Tar LinkedIn semester?
juli 06, 2023

Elin Agorelius: Tar LinkedIn semester?

Vad gör vi egentligen på LinkedIn under semestern? Och hur ska man som företag tänka för att inte tappa engagemang? Vi har frågat LinkedIn-proffset Elin Agorelius från Lennox.

PR-handboken Western Europe Edition
juni 01, 2023

PR-handboken Western Europe Edition

Cisions PR Handbok om hur man lyckas med PR-arbetet i Storbritannien, Tyskland och Frankrike. Vi samlar information från tre seniora PR-experter från respektive land. De har alla lång erfarenhet och delar med sig av sina bästa tips, ger praktisk vägledning och användbara strategier för att maximera kommunikationens genomslag och effektivitet på dessa marknader.

Per Schlingmann vinner "Cision PR Influencer Award 2023"
mars 23, 2023

Per Schlingmann vinner "Cision PR Influencer Award 2023"

Vinnaren av ”Cision PR Influencer Award 2023” är Per Schlingmann, som idag driver den egna kommunikationsbyrån Per Schlingmann AB. Därmed är han den PR-konsult som haft störst inflytande under det gångna året. Priset syftar till att lyfta fram konsulter inom PR- och kommunikationsbranschen som driver utvecklingen framåt genom att själva ägna sig åt ett effektivt PR-arbete.

Casper Törnblom - ”Jag är helt lustdriven i mina sociala medier”
mars 22, 2023

Casper Törnblom - ”Jag är helt lustdriven i mina sociala medier”

Casper Törnblom är VD för kommunikationsbyrån 500 och finalist till ”Cision PR Influencer Award 2023”. Det innebär att han är en av Sveriges PR-konsulter med störst digitalt inflytande. Frågan är vad som driver honom att vara aktiv på sociala medier.

 John Mellkvist - ”Linkedin är min huvudkanal”
mars 21, 2023

John Mellkvist - ”Linkedin är min huvudkanal”

John Mellkvist är en av fem finalister till ”Cision PR Influencer Award 2023”. Förutom att han är seniorkonsult på Kreab, har han med hjälp av bland annat opinionsbildning i sociala medier lyckats sätta frågan om ålderism på agendan. Vi är nyfikna på att höra mer om hur han gör för att lyckas.

Elin Agorelius - ”Fick ett möte med en minister via Instagram”
mars 20, 2023

Elin Agorelius - ”Fick ett möte med en minister via Instagram”

När Elin Agorelius var verksamhetschef för Ung Privatekonomi använde hon sociala medier för att bygga sig själv som talesperson inom privatekonomi. Idag är hon PR-konsult på Lennox PR och en av finalisterna med chans att vinna ”Cision PR Influencer Award 2023”. För hon kommunicerar fortsatt mycket i den digitala världen.

Per Schlingmann - ”Just nu provar jag mig fram på Tiktok”
mars 17, 2023

Per Schlingmann - ”Just nu provar jag mig fram på Tiktok”

Enligt Per Schlingmann är Linkedin och Instagram de sociala kanaler som är överlägset roligast och bidrar mest. Men det hindrar honom inte från att även testa Tiktok. Allt sammantaget gör honom till en av fem finalister med chans att vinna ”Cision PR Influencer Award 2023”.