Hur gör man för att som snabbväxande teknikbolag inom marknadsundersökningar öka synligheten och stärka varumärket? Vi har pratat med Max Friberg, VD och medgrundare av svenska Inex One som nyligen har använt sig av Cisions distributionsnätverk PR Newswire för att nå ut med sitt budskap.
Inex One är ett snabbväxande SaaS-bolag som har skapat en digital marknadsplats för marknadsundersökningar. Bolaget grundades för cirka sju år sedan och kunderna inkluderar investmentbolag, strategikonsulter och stora företag över hela världen.
Enligt vd Max Friberg kan plattformen beskrivas som ett "Spotify för marknadsundersökningar" där kunder får tillgång till olika typer av marknadsundersökningstjänster från utvalda leverantörer, med fokus på enkätundersökningar och expertintervjuer (så kallade "expert network calls"). En expertintervju kan innebära en timmes samtal med en expert inom ett specifikt område mot en fast kostnad.
Effektivitet och transparens som drivkraft i kommunikationen
Verksamheten bygger på insikten att den traditionella marknaden för expertintervjuer ofta är ineffektiv och Friberg förklarar att det finns för mycket onödigt operativt arbete i den traditionella processen. Genom sin plattform vill de öka transparensen och effektiviteten i branschen – ett budskap som är centralt i deras kommunikationsstrategi.
Inbound marketing som grund, strategiska pressreleaser som förstärkning
Inbound marketing beskrivs som en viktig del av Inex Ones kommunikativa strategi och Max beskriver sig själv som en stor entusiast inom marknaden som “har gått till sista sidan på Google flera gånger” och tycker om att skapa informativa blogginlägg för att driva trafik till deras webbplats och generera potentiella kunder.
Utöver bloggen publicerar Inex One årliga rapporter, bland annat om marknaden för expertnätverk. För att ytterligare stärka sin position och öka varumärkeskännedom valde de att i höstas komplettera med en rapport om enkätundersökningsmarknaden. Denna rapport distribuerades via en pressrelease genom Cisions distributionsnätverk PR Newswire.
Därför föll valet på Cision och PR Newswire
På frågan om varför Inex One valde just Cision och PR Newswire lyfter Max fram trovärdighet och synlighet som de främsta anledningarna. Han upplevde att de hade ett tryggt varumärke och associerade PR Newswire med publicering av legitimt innehåll, en profil som var avgörande för Inex One tillsammans med ökat synlighet i relevanta kanaler.
Smidig process och värdefull redaktionell hjälp
Erfarenheten av själva utskicket beskrivs som mycket positiv.
”Vi fick kontakt med ett redaktionellt team som erbjöd värdefull vägledning kring tidpunkt, budskap och struktur för pressreleasen”, säger Max Friberg, VD och medgrundare Inex One.
Denna expertis var särskilt viktig eftersom det var Inex Ones första erfarenhet av ett sådant utskick. Processen innebar även en dialog för att säkerställa att budskapet skulle få maximal effekt.
Mätbara resultat: Ökad synlighet och stärkt SEO
Max menar att helhetsintrycket av pressmeddelandeutskicket var bra. Även om det inte ledde till omedelbara nyheter i stora tidningar, publicerades releasen på ett stort antal relevanta och ansedda webbplatser, vilket ökade Inex Ones varumärksexponering.
Dessutom noterade de att deras domänrankning förbättrades. Även om den direkta kopplingen till ökad trafik inte kunde fastställas exakt, sågs det som ett viktigt steg i deras SEO-strategi.
Vill du veta mer om hur er verksamhet kan stärka ert varumärke och öka er synlighet genom att distribuera er nyhet via Cision PR Newswires nätverk? Kontakta oss här så hör vi av oss!
Relaterat innehåll
Läs mer om: