Fotbolls-VM 2022 i Qatar fick ett stort intresse globalt och sprakade i gång flera diskussioner på olika nivåer.  I Cisions analys av medietrenderna från FIFA World CUP 2022 i Qatar tittar vi närmare på hur ämnen och trender diskuterades och av vem.

 

 

 

Nyckeltrender från rapporten:

       Enastående nivåer av entusiasm och kritik:
Medan händelserna på fotbollsplanen fascinerade världen och skapade stor uppståndelse i sociala medier, gjorde kritken om kränkningar av mänskliga rättigheter Qatar 2022 till det mest kontroversiella sportevenemanget i den senaste tidens historia och till och med några av lagen gjorde uttlanden både på och utanför planen. I slutändan överskuggade dock spektaklet på planen kritiken mot evenemanget

      Geografiska skillnader i rapportering:
Kritiken kring evenemanget fick mest synlighet i Europa, USA och Australien. Medans andra delar av världen fokuserade mer på själva spelet. Länder i Mellanöstern och Nordafrika fokuserade även att promota känslan av samhörighet i arabvärlden.

      Svår sitts för sponsorer:
Detta fotbolls-VM var inte en lätt match för sponsorer. Utöver positiva interaktioner med fans så behövde sponsorer också brottas med utmaningen om hur man ska reagera på den starka kritiken mot mänskliga rättigheter.

 

Vad innebär detta för organisationer och personer som måste navigera sina budskap där globala idrottsevents får ett allt mer bredare socialt och geopolitiskt sammanhang? Ladda ned rapporten och ta del av fler insikter!

Ladda ned Medietrendrapporten om FIFA WORLD CUP 2022

Felaktig information? Töm formuläret

Genom att fylla i formuläret godkänner du att Cision kan använda din information för att kontakta dig med marknadsrelaterad kommunikation (nyhetsbrev, inbjudan till webinarium, eventinbjudningar, produktinformation och utbildande material). För mer information, vänligen läs vår Integritetsdeklaration.