
State of the Media 2025
Cisions State of the Media 2025-rapport baseras på en undersökning med över 3 000 journalister världen över och innehåller exklusiva insikter och konkreta tips för dig som arbetar med PR och komnunikation

Media Coffee: Värderingsdriven PR – att nå ut till målgrupper inom högre utbildning och ideell sektor
I det här avsnittet av Media Coffee gästas vi av Marc C. Whitt, Director of Media and Strategic Relations vid University of Kentucky. Med över 40 års erfarenhet av PR inom högre utbildning och ideella organisationer delar Marc med sig av sina insikter kring det ständigt föränderliga PR-landskapet inom universitetsvärlden.

Media Coffee: Vett och etikett vid mediekontakter med Nicole Shuman från PRNews
I det här avsnittet av Media Coffee gästas vi av Nicole Schuman, redaktionschef på PRNEWS, för ett engagerande samtal om god ton i mediekontakter, bästa arbetssätt och vanliga misstag att undvika. Nicole delar med sig av hur hon tänker kring berättande som fångar intresse och vad som får ett pressmeddelande att sticka ut i dagens medieklimat.

Så skapar du effekt med förtjänad media 2025
Förtjänad media är fortfarande en av de mest kraftfulla byggstenarna i en modern kommunikationsstrategi. I en värld där trovärdighet är hårdvaluta och uppmärksamhet en bristvara, kan synlighet i redaktionella och organiska kanaler vara det som gör skillnad för ditt varumärke.

Så bygger du en vinnande strategi för betald media 2025
I ett snabbt föränderligt medielandskap där konkurrensen om målgruppens uppmärksamhet är tuffare än någonsin, är en genomtänkt strategi för betald media avgörande. För dig som arbetar med marknadsföring och kommunikation är det hög tid att blicka framåt och vässa strategin inför 2025.

Ökad synlighet och stärkt SEO för Inex One efter global distribution med PR Newswire
Hur gör man för att som snabbväxande teknikbolag inom marknadsundersökningar öka synligheten och stärka varumärket? Vi har pratat med Max Friberg, VD och medgrundare av svenska Inex One som nyligen har använt sig av Cisions distributionsnätverk PR Newswire för att nå ut med sitt budskap.

Andreas Utterström vinner "Cision PR Influencer Award 2025"
Andreas Utterström är vinnaren av utmärkelsen "Cision PR Influencer Award 2025". Prisets syte är att lyfta de PR-konsulter som statuerar exempel genom sitt egna sätt att hantera PR-hantverket och delas ut för 14:e året i följ.

Webbinarium On Demand: Så skapar du maximal effekt med Multichannel Amplification
Kommunikatörer möter ständigt utmaningar när det gäller att få uppmärksamhet för sina nyheter. För att sticka ut krävs kreativa strategier som maximerar synligheten över egna, betalda, delade och förtjänade kanaler. Våra experter har lång erfarenhet inom kommunikation och mediehantering. Följ med under 30 minuter då de kommer att gå igenom hur varumärken har lyckats med hjälp av Multichannel Amplification.

Här är årets finalister till “Cision PR Influencer Award 2025”
Här är finalisterna till “Cision PR Influencer Award 2025”, priset som går till den konsult inom PR och kommunikation med störst digitalt inflytande under det gångna året. Vinnaren presenteras och får ta emot utmärkelsen på Spinngalan den 27 mars.

Comms Report 2025
Den åttonde upplagan av Comms Report presenterar nya insikter om trender, utmaningar och möjligheter för kommunikatörer. Samarbetet mellan Cision och PRWeek sätter PR- och kommunikationssektorn under lupp och delar viktiga insikter som ditt team kan använda för att formulera mer effektiva strategier.

Därför satsar företag på flerkanalig kommunikation
I dagens snabbt föränderliga medielandskap är det avgörande för svenska varumärken att nå ut till sin målgrupp genom flera kanaler. Flerkanalig kommunikation innebär att man använder en kombination av traditionella och digitala medier för att maximera räckvidden och engagemanget.

Här är årets nominerade till “Cision PR Influencer Award 2025”
För fjortonde gången delar vi ut “Cision PR Influencer Award”, ett pris som går till den konsult inom PR och kommunikation som har haft störst digitalt inflytande under det gångna året. De 20 nominerade och vinnaren utses med hjälp av vår tjänst CisionOne. Vinnaren presenteras på Spinngalan 27 mars.

Så kommunicerar du med AI-skeptiker
Artificiell intelligens (AI) blir en alltmer naturlig del av vårt arbetsliv och vår vardag, men trots dess framsteg finns det fortfarande en utbredd skepsis kring teknologin. Vissa oroar sig för att bli av med jobbet eller brist på kontroll, medan andra känner sig osäkra på hur AI fungerar. Här är några strategier för att effektivt kommunicera med AI-skeptiker och bygga en mer nyanserad förståelse av teknologin.

Webbinarium On Demand: Från kaos till kontroll: Lär dig bemästra strategier för kriskommunikation
En kommunikationskris kan uppstå snabbt och ta många olika former. Men med rätt plan för vad som ska göras före, under och efter krisen kan du behålla kontrollen över ditt varumärkes narrativ. Vår engelsktalande expertpanel, med gedigen erfarenhet av kommunikation och mediekontakter, delar med sig av sina insikter och diskuterar förberedelser, krishantering i realtid och utvärdering efter krisen.

Trendspaning 2025: Hejdå X, hallå AI?
I det här avsnittet av Passion för Kommunikation tar vi pulsen på kommunikationsbranschen och blickar framåt mot 2025. Tillsammans med Chloë Bernhardsson, VD för Redgert Comms, och Fredrik Wass, omvärldsbevakare och kommunikatör för Sveriges Tidskrifter, djupdyker vi i de hetaste trenderna. Vi blickar framåt genom att blicka bakåt på året som gått, med särskilt fokus på det amerikanska valet och dess effekter på kommunikationslandskapet. Vad händer med närvaron på X och vad innebär den nya "anti-woke"-rörelsen?

Media Coffee: Så skapar du framgångsrika finansiella pressmeddelanden
I detta avsnitt av Media Coffee gästas vi av Steve Krause, chef för Benzinga Pros nyhetsdesk. Han delar med sig av värdefulla insikter för kommunikationsproffs om hur man på bästa sätt distribuerar finansiella pressmeddelanden.

Webbinarium On Demand: Så skapar du effektiva kommunikationsstrategier
Pressmeddelanden utvecklas ständigt, men hur anpassar sig PR-proffsen? Följ vårt webinarium on demand när våra experter diskuterar State of the Press Release 2024 och delar insikter från branschexperter. Medverkar gör Glenn Frates från PR Newswire och Kristy Zach, Senior Enterprise Business Analyst på SAS.

Media Coffee: Så maximerar du distributionen av ditt pressmeddelande– experttips från PR Newswire
I detta avsnitt av Media Coffee delar våra PR Newswire-experter Glenn Frates, VP för Nordamerika, och Fouzia Hussain, Senior Manager för kundsupport och drift, med sig av insikter om hur du optimerar distributionen av pressmeddelanden för att maximera mediegenomslag globalt.

USA-valet – Kampanjarbete och mediestrategier med Billy McCormac
Sluspurten i den amerikanska valrörelsen pågår för fullt. Vad har vi sett i kampanjerna hitintills och vem lyckas bäst att nå ut med sitt budskap – Trump eller Harris? Vår gäst är Billy McCormac, kommunikationskonsult och politisk analytiker med USA som expertområde.

Svenskarnas internetvanor 2024
Hur ser svenskarnas internetvanor ut 2024, har AI etblerats och vilka sociala medieplattformar spenderar vi vår tid på? Vi går igenom det viktigaste man behöver veta som kommunikatör om svenskarnas digitala liv och nyhetskonsumtion baserat på rapporten Svenskarna och internet 2024 tillsammans med Måns Jonasson från Internetstiftelsen, som står bakom undersökningen.

State of the Press Release 2024
Pressmeddelandet är en central del av kommunikationsstrategin, men hur bär man sig åt för att skriva det perfekta pressmeddelandet? I vår nya rapport State of the Press Release får du viktiga insikter om hur du kan ta ditt pressmeddelande till nya nivåer för att maximera er synlighet och öka chanserna till förtjänat medieutrymme.