🗓️ CISIONs kalender för branschrelaterade event runt PR, marknadsföring, kommunikation och medier 2022
dec. 31, 2022

🗓️ CISIONs kalender för branschrelaterade event runt PR, marknadsföring, kommunikation och medier 2022

Få en överblick över viktiga branschrelaterade event kring PR, marknadsföring, kommunikation och medier i Sverige.

Nordic PR Handbook I Norway I Petter Gjelsnes
dec. 04, 2021

Nordic PR Handbook I Norway I Petter Gjelsnes

Nu öppnar vi andra luckan i vår adventskalender! Kalendern består av fyra poddavsnitt där vi pratar om hur man ska tänka när man gör PR i alla nordiska länder. Vi kallar det kort och gott för The Nordic PR-Handbook. Våra gäster är rutinerade PR-proffs som ger dig den ultimata guiden för lyckade PR-satsningar med mängder av tips på hur man ska göra för att få medietäckning i just deras land. I det här andra avsnittet fokuserar vi på Norge tillsammans med Petter Gjelsnes från Nova Vista AS.

Direktpublicering på Realtid.se
dec. 02, 2021

Direktpublicering på Realtid.se

Genom Cision erbjuder vi direktpublicering på några av Sveriges största nyhetssajter, där ibland Realtid.se som vi ska prata mer om idag. Tillsammans har vi ett långt samarbete och när du som kund väljer att använda Realtid.se som kanal publiceras dina nyheter på deras förstasida samtidigt som de dagligen skickas ut till deras prenumeranter.

Målgruppens engagemang viktigare än antal införanden
dec. 02, 2021

Målgruppens engagemang viktigare än antal införanden

För femte året gör Cision i samarbete med branschtidningen PR Week undersökningen Global Comms Report bland 560 kommunikationschefer från sju olika länder; USA, Kanada, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Sverige och Kina.

Nordic PR Handbook I Sweden I Marianne Ahlgren
nov. 27, 2021

Nordic PR Handbook I Sweden I Marianne Ahlgren

Årets julklapp från Cision kommer i fyra delar och öppnas varje advent. Vi kan redan nu avslöja att våra julklappar består av fyra poddavsnitt där vi pratar om hur man ska tänka när man gör PR i alla nordiska länder. Vi kallar det kort och gott för The Nordic PR-Handbook. I första avsnittet vi pratar om Sverige tillsammans med Marianne Ahlgren från Another View.

Makt och politik i sociala medier
nov. 26, 2021

Makt och politik i sociala medier

Vilka är mäktigast i den svenska sociala medie-världen? Och hur väl har de politiska partierna etablerat närvaro inför den kommande valrörelsen 2022? Är det viktigt för politiska makthavare att ha inflytande i sociala medie-världen eller räcker det med DN Debatt? Journalisten Emanuel Karlsten gästar oss för att presentera Maktbarometern 2021, en kartläggning av makthavarna på sociala medier, tillsammans med Johan Ulvenlöv, som jobbar med opinionsanalys på LO och inför förra riksdagsvalet var LO:s valledare.

Så här lyckas Boliden göra Sveriges bästa årsredovisning
nov. 25, 2021

Så här lyckas Boliden göra Sveriges bästa årsredovisning

Gedigen hållbarhetsinformation, bred projektgrupp och att starta i tid. Det är tre nycklar för Bolidens årsredovisningsarbete, som resulterat i utmärkelsen Sveriges bästa årsredovisning för 2020. Klas Nilsson, Director Group Communication på Boliden berättar mer om framgångsreceptet.

Kom igång med mediebevakning
nov. 23, 2021

Kom igång med mediebevakning

Med vår guide “Kom igång med mediebevakning” får du fem tydliga punkter att tänka över innan du sätter igång med mediebevakningen. Då har du alla möjligheter att sedan skapa en tydlig och relevant bevakning som ni faktiskt kan dra slutsatser av.

Kommunikatörens roll har stärkts under pandemin
nov. 18, 2021

Kommunikatörens roll har stärkts under pandemin

Under pandemin har behovet av stöd från kommunikationsavdelningen ökat hos de flesta organisationer. För att ytterligare stärka kommunikatörsrollen strävar många efter att utveckla arbetet baserat på data och ny teknik. Allt för att tydliggöra hur kommunikationen bidrar till verksamhetens mål. Det visar den färska undersökningen Global Comms Report 2021 från PR Week och Cision.

Global Comms Report - Upptäck det senaste inom kommunikation och PR
nov. 14, 2021

Global Comms Report - Upptäck det senaste inom kommunikation och PR

Cision och PRWeek har återigen gått samman för att identifiera och förstå de största utmaningarna och möjligheterna som kommunikatörer står inför. För 2021 års Global Comms Report har vi gjort en undersökning bland över 500 kommunikationsproffs i sju olika länder, för att få en djupare förståelse för hur kommunikatörer använder och interagerar med tech, data, mätning, innehåll och influencers.

Summering av livepodcast - Svenskarna och internet 2021
nov. 12, 2021

Summering av livepodcast - Svenskarna och internet 2021

Allt man som kommunikatör behöver veta om Svenskarna och internet - vi sammanfattar det senaste avsnittet i vår podd Passion för Kommunikation som gästas av Måns Jonasson från Internetstiftelsen.

Sju trendsättare inom ESG
nov. 11, 2021

Sju trendsättare inom ESG

Environmental, Social & Governance (ESG) är nyckeltalet på allas läppar. Vi har kikat närmare på sju trendsättare inom ESG. Mätning av hållbara frågor och socialt ansvarstagande har gjorts under en längre tid, så varför börjar investerare plötsligt fråga efter ESG-data nu? Det enkla svaret är att företag med stark och syftesdriven ESG-policy korrelerar väl med positiva finansiella resultat.

Öka framgången för din PR-kampanj med Cision´s mediebevakning
nov. 09, 2021

Öka framgången för din PR-kampanj med Cision´s mediebevakning

När kan en PR-kampanj anses vara lyckad? Till många PR-experters bestörtning finns det inget tydligt svar, och det finns inte heller tillräckligt med data för att ge ett förslag. Detta är en anledning till varför du bör använda ett bättre tillvägagångssätt för att mäta framgång och övervaka medierna.

Svenskarna och internet 2021
nov. 02, 2021

Svenskarna och internet 2021

Är Tiktok verkligen större än Twitter? Hur når vi ut till unga som inte läser traditionella medier? Rapporten Svenskarna och internet 2021 är här och i vårt nya poddavsnitt gästas vi av Måns Jonasson från Internetstiftelsen, som står bakom rapporten. Han går igenom ALLT du behöver veta som kommunikatör om svenskarnas internetvanor.

Hur gör man Sveriges bästa årsredovisning
okt. 31, 2021

Hur gör man Sveriges bästa årsredovisning

Boliden har precis vunnit den prestigefyllda utmärkelsen Sveriges bästa årsredovisning 2020. Och det är inte mindre än tredje gången Boliden får detta pris. Hur lyckas man med det? Hör Klas Nilsson, Director Group Communication på Boliden, berätta om framgångsreceptet i det senaste avsnittet av IR- och CorpComs-podden.

Det sex viktigaste resultaten av analysen IAA Mobility 2021
okt. 26, 2021

Det sex viktigaste resultaten av analysen IAA Mobility 2021

Våra kollegor från Cision Insights har analyserat mässan i förhållande till global mediebevakning samt omnämnanden i sociala kanaler och har kommit fram till några avslöjande slutsatser.

10 praktiska innehållsidéer för sociala medier
okt. 21, 2021

10 praktiska innehållsidéer för sociala medier

Att ständigt använda sociala medier kan bli en enorm utmaning. Särskilt om man som byrå fokuserar på kundprojekt och ignorerar sina egna kanaler. För att förhindra att detta händer ger vi dig här 10 praktiska innehållsidéer som du kan använda direkt.

IAA Mobility 2021: Nytt koncept och nya idéer
okt. 19, 2021

IAA Mobility 2021: Nytt koncept och nya idéer

Våra kollegor från Cision Insights har analyserat IAA Mobility 2021-mässan utifrån omnämnanden i sociala kanaler samt global mediatäckning och kommit fram till några avslöjande slutsatser. Vi har sammanfattat de viktigaste i en omfattande rapport.

Bygg en kontaktlista för media som fungerar för din PR-kampanj
okt. 13, 2021

Bygg en kontaktlista för media som fungerar för din PR-kampanj

Att välja rätt lista över journalister kan vara avgörande för en framgångsrik PR-kampanj. Vad behöver du tänka på för att bygga den perfekta listan?

Världens största PR-studie synar Nordens kommunikatörer
sep. 29, 2021

Världens största PR-studie synar Nordens kommunikatörer

Avsnitt 82 av Passion för kommunikation tar avstamp i årets upplaga av European Communication Monitor 2021, världens största studie av kommunikation och PR. För första gången sedan starten 2005 har forskarna bakom studien tagit fram en specifik rapport om kommunikation i de nordiska länderna.

ESG in energy - Global Insights
sep. 22, 2021

ESG in energy - Global Insights

Cisions Insights-team analyserade nyligen ESG-nyheter i engelskspråkiga digitala medier. ESG In Energy Q2-rapporten bygger på en automatiserad analys av ESG (environmental, social, corporate governance) där ESG omnämns tillsammans med företag inom energiindustrin.