Avsnitt 10

 

Hur utvecklas ekonomijournalistiken i Sverige? Hur bra är ickenoterade bolag på finansiell kommunikation och hur navigerar man som reporter bland hypade start-up-prognoser?

I avsnitt 10 besöker journalisten Viktor Ström från DI Digital IR-podden och berättar om sin syn på digitaliseringen inom näringslivet och hur det påverkar börsmarknaden. Dessutom berättar han hur ofta telefonen ringer om nyhetstips och förklarar hur man ska kontakta honom.

Som en separat sajt från Dagens Industri rapporterar DI Digital om det senaste inom digitaliseringen och alla de startups som kapitaliserar på förändringen. Viktor Ström ser det som en hygienfaktor att ha bra bevakning på sektorn eftersom deras uppdrag är att tillhandahålla information och inspiration för att beslutsfattarna i näringslivet ska kunna göra ett bra jobb. Att inte ha bra bevakning på digitalisering och startup-sektorn vore därför otänkbart.

Näringslivsjournalistikens framtid diskuteras, såväl som hur hett det egentligen är bland svenska startups att notera sig på Stockholmsbörsen. Många tvekar på hur de ska bemöta digitaliseringen med bristande teknisk kompetens. Viktor avslöjar nyckeln till framgång i den digitala världen.

Ur innehållet

Poddavsnittet “Ekonomijournalistik och digitalisering med Viktor Ström” handlar i stora drag om:

  • DI Digital och dess position i branschen
  • Ekonomijournalistens roll i samhället
  • Digitaliseringens påverkan på näringslivet
  • För- och nackdelar med att börsnoteras som startup
  • Hur man som bolag skall kontakta en ekonomijournalist

Vikten av att bevaka det digitala och startups

För knappt två år sedan startade DI en satsning inom området digitalisering och startup-sektorn i stort. Viktor menar att anledningen är att frågan om digitalisering i näringslivet har blivit enorm och det är det enda du hör bolag prata om.

“Vi bevakar inte digitalisering i sig, vi bevakar förändring och förändring är nästan alltid digital idag.”

Nycklar till framgång i den digitala världen

För att bli en relevant aktör i en digitaliserad bransch poängterar Viktor Ström vikten av att sätta kundperspektivet och användarvänligheten i fokus. För att kunna sätta kunden längre fram och anpassa sig är det viktigare med ledarskap och att inspirera viljan till förändring snarare än avancerad teknisk kompetens.

Hur ska bolag gå tillväga för att få kontakt med Viktor?

Som startup är det viktigt att synas och höras. Viktor har genom sina år på DI mottagit enorma mängder mail och telefonsamtal från bolag som vill bli omskrivna. I IR-podden delade Viktor Ström med sig av tips att tänka på när man vill nå ut med sitt budskap:

  • Ring hellre en gång för mycket än för lite
  • Som onoterat bolag på börsmarknaden, var inte svävande med er omsättning. Ekonomijournalisten behöver korten på bordet för att se om det finns en story.
  • Se till att göra bra affärer så du kan nämna det gyllene ordet miljarder, då vet man att det är på riktigt.

Vikten av att notera sig på Stockholmsbörsen bland svenska startups

Det finns en trend av att startups är kvar i en onoterad miljö längre än tidigare. Då pengar söker sig mer ut på riskskalan där startupbolag och högriskinvesteringar finns finns inte samma behov av att börsnoteras. Viktor berättar vad det är som lockar med att fortsätta vara onoterad.

 


 

Avsnitt 10 – “Ekonomijournalistik och digitalisering med Viktor Ström”

Avsnittet är ca 43 minuter långt.

 

Om IR-podden

I varje avsnitt får Cision besök av en intressant person inom kommunikationsbranschen för IR och finansiell information. I studion hittar du alltid Magnus Thell och Åsa Melin Mandre.

 

             FLER AVSNITT AV IR-PODDEN

Se hur vi kan hjälpa dig

Communicate Like Never Before.