Så här drar du nytta av AI i din kommunikation
maj 30, 2023

Så här drar du nytta av AI i din kommunikation

Hur kan kommunikationsproffs använda AI på bästa sätt idag och i framtiden? I det här poddavsnittet utforskar vi hur AI påverkar PR- och kommunikationsarbetet. Våra gäster är Christian Landgren, AI-expert och VD för Iteam och Karin Bäcklund, PR-konsult från Not Just Cake som bevakar AI-utvecklingen i nyhetsbrevet “Det här har hänt på Internet”.

Monica – ICAs digitala röstassistent
mars 13, 2019

Monica – ICAs digitala röstassistent

I allt fler svenska hem finns smarta högtalare som vi kan be göra lite allt möjligt; släcka lamporna, spela musik eller varför inte läsa godnattsagor för barnen? ICA är först ut i Sverige med sin egna digitala röstassistent Monica som ska hjälpa oss med matinköpen. Vår gäst, Ariella Rotstein, CO-lead på ICAx, är här för att prata om utmaningarna med att ge Monica en ICA-personlighet och att göra henne tillräckligt smart.

Rune Andersson om styrelseordförandens roll
feb. 21, 2019

Rune Andersson om styrelseordförandens roll

Det är dags för andra avsnittet om styrelseordförandens roll och vi träffar Rune Andersson, en riktig tungviktare inom svenskt näringsliv. Han har i årtionden arbetat som styrelseordförande för stora svenska börsbolag och nu senast med det egna, familjeägda bolaget, Mellby Gård. Vi får höra hans syn på vad som krävs för att lyckas som styrelseordförande.

Den digitala draken Kina
feb. 11, 2019

Den digitala draken Kina

Kina är landet med flest internetanvändare i världen och många IT-bjässar som Alibaba, WeChat och Tencent. Men vilka trender inom kommunikation i Kina är viktiga att ha koll på, och vilken kommunikation fungerar där? Vår gäst Tom Xiong, entreprenör och expert på digitala Kina ger oss svaren!

Styrelseordförandens roll med professorn Mattias Nordqvist
jan. 23, 2019

Styrelseordförandens roll med professorn Mattias Nordqvist

Detta är en miniserie uppdelad i två delar där vi djupdyker i styrelseordförandens roll. I detta avsnitt tar vi ett akademiskt perspektiv på styrelseordföranderollen och i nästa avsnitt kommer vi prata med en som lever och andas rollen som styrelseordförande, Rune Andersson.

Viktor Frisk – influencer och PR-konsult
jan. 15, 2019

Viktor Frisk – influencer och PR-konsult

”I en värld där gränserna mellan marknad, PR och sociala medier suddas ut är det viktigt att kunna verka i varierade roller och iklä sig flera kostymer. Årets vinnare är expert på att kombinera olika kanaler för att befästa sin digitala närvaro och nå ut i den analoga verkligheten. Poddar, vloggar och bloggar. Böcker, föreläsningar och morgonsoffor. Lägg därtill melodifestivalen och en artistkarriär så blir det tydligt att årets vinnare lever som han lär. Ikväll blir det success, så gör dig redo Viktor Frisk!”

Simon Strand – konsten att mobilisera och engagera
jan. 10, 2019

Simon Strand – konsten att mobilisera och engagera

”PR handlar mycket om att förmedla en berättelse, driva förändring och mobilisera människor att agera. Det är en svår konst, men årets vinnare av Cision PR Influencer Award behärskar hantverket utmärkt. Med stor finess når vinnaren ut med sitt budskap genom poddar, krönikor och inte minst Stories på Instagram. Han använder skickligt sin egen digitala närvaro för att nå målen, exempelvis genom att samla över 500 AIK-medlemmar till ett årsmöte i Solna för att få igenom ett skifte av flera nyckelpersoner inom klubben. Årets vinnare firar dubbla guld i år – stort grattis till Simon Strand”

Sponsring som relationsbyggare
dec. 11, 2018

Sponsring som relationsbyggare

När man nämner sponsring tänker nog många på stora loggor på idrottstjärnor och i arenor men i detta avsnitt får vi lära oss hur företag kan använda sponsring aktivt för att bygga relationer. Avsnittets gäst är Carmen Wargborn från konsultföretaget Ramboll som bland annat har lyckats få 27 000 personer att ladda ned en app med löprundor formade som exempelvis en anka eller ett eklöv.

Den digitala pionjären KRY
nov. 13, 2018

Den digitala pionjären KRY

Hur ska man kommunicera för att som pionjär och disruptor i grunden förändra en bransch som präglas av offentliga jättar och medicinska regleringar? Med i podden för att svara på detta och berätta om företagets resa är Samuel Danofsky, kommunikationschef på det digitala vårdbolaget KRY.

Fokuspodd: Redaktionell kommunikation och LEAN
okt. 22, 2018

Fokuspodd: Redaktionell kommunikation och LEAN

I detta 15-minuter långa avsnitt går vi igenom hur LEAN, en metod för verksamhetsutveckling sprungen ur bilfabriker i Japan, kan användas på en kommunikationsavdelning. Vår gäst är Staffan Ekengren, head of Scania Newsdesk som i åtta steg kommer att guida oss i hur ett företags redaktionella produktion går från teori till verklighet.

Svenskarnas internetvanor 2018
okt. 03, 2018

Svenskarnas internetvanor 2018

Det har blivit dags att gå igenom färsk statistik om svenskarnas internetvanor – det är nämligen premiär för årets upplaga av undersökningen Svenskarna och internet. Gäst är Måns Jonasson från Internetstiftelsen och han svarar på allt från om vi har övergett Facebook till hur många bebisar i Sverige som använder internet.

Polisen som gör succé på Linkedin
sep. 26, 2018

Polisen som gör succé på Linkedin

Polischefen Andreas Zehlander, kanske mer känd som Linkedin-polisen, har på kort tid blivit större än sin arbetsgivare på plattformen och rankas i det absoluta toppskiktet inom sin bransch globalt. Hör honom dela med sig om sina tankar kring varför polisen ska vara i sociala medier och ge tips på hur man kommer igång med Linkedin.

Fokuspodd: Hat och hot på nätet
sep. 17, 2018

Fokuspodd: Hat och hot på nätet

Hur ska man som kommunikatör tänka kring näthat? I vårt fokuspoddavsnitt om hat och hot på nätet gästar Björn Appelgren från Internetstiftelsen i Sverige för att ge oss sina bästa råd kring hur man hanterar en hatstorm på nätet.

Guldtuben och influencers som mediekreatörer
maj 15, 2018

Guldtuben och influencers som mediekreatörer

Filmindustrin har Oscarsgalan och influencers i sociala medier har Guldtuben – snart är det dags för årets gala. Passion för kommunikation riktar i detta avsnitt fokus på hur influencer-Sverige mår och därför har vi bjudit in två fullblodsproffs som dessutom har suttit med i årets jury för Guldtuben. Gästar gör Emma Blom för Social Industries och Karin Winther från Winther Wonderland.

Digital opinionsbildning i valtider
apr. 20, 2018

Digital opinionsbildning i valtider

Hur ska man arbeta för att lyckas driva förändring och påverka opinionen år 2018? För att få svar på det har Passion för kommunikation dragit till Almedalen och träffat två erfarna opinonsbildare: Seher Yilmaz, VD för förändringsinkubatorn Difference och André Assarsson, digital chef på Milton Labs.

Kommunikatörernas eget #metoo-upprop
apr. 16, 2018

Kommunikatörernas eget #metoo-upprop

I november 2017 ställde sig drygt 2 000 kvinnor bakom kommunikationsbranschens #metoo-upprop #sistabriefen. Podden gästas av Maja Stridsberg, PR-konsult på Westander och Mimmi Sköldberg, kundstrateg på EdelmanDeportivo. Mimmi och Maja är två av initiativtagarna till det uppropet och de medverkar för att berätta om läget i branschen men även om hur man startar en gräsrotsrörelse och får till förändring i praktiken.

Digital kommunikation med Joakim Jardenberg
mars 06, 2018

Digital kommunikation med Joakim Jardenberg

Digital kommunikation handlar mycket om att bli skitig under naglarna och att våga testa sig fram. Detta menar avsnittets gäst, internetgurun Joakim Jardenberg. Hör honom berätta hur man på bästa sätt skitar ned sig i arbetet med den digitala kommunikationen, det kommer garanterat handla mycket om facebookdominans, algoritmer och livevideo.

Fokuspodd: Digital strategi – hemsidan som nav
feb. 19, 2018

Fokuspodd: Digital strategi – hemsidan som nav

För ett par år sedan pratades det mycket om att hemsidan var död och det var viktigt för företag att befinna sig där målgruppen var. Man pratade om att man skulle vara i appar på mobilen, på Facebook och Twitter men inte publicera material på sin hemsida. Historien har visat att detta är helt fel väg att gå. Istället bör man styra den del av trafik och aktivitet som man vill använda för att konvertera mot att landa på en central hemsida.

Fokuspodd: Så hanterar du dina journalistrelationer
jan. 22, 2018

Fokuspodd: Så hanterar du dina journalistrelationer

Fokusavsnitt av Passion för kommunikation där Alexander Mason och Åsa Melin Mandre guidar dig igenom vad som händer efter att man har producerat sitt pressmeddelande och det har blivit dags för distribution. När du är klar med det perfekta pressmeddelandet – hur gör du då för att få medierna att skriva om det? Följ med i Passion för kommunikations checklista på åtgärder du bör bocka av för att få till din förtjänta kommunikation.

Så blir du framgångsrik på LinkedIn
jan. 17, 2018

Så blir du framgångsrik på LinkedIn

LinkedIn är en social kanal som växer stadigt i Sverige, enligt rapporten Svenskarna och Internet har 30 % av Sveriges befolkning varit där någon gång. Samtidigt är det bara 3 % som är där dagligen och en tydlig trend visar att närvaron till stor del styrs av vad man arbetar med – verksamma inom IT & kommunikation samt finanssektorn är starkt dominerande på LinkedIn. Kort och gott kan man konstatera att det främst är människor som arbetar som befinner sig på LinkedIn, något som kan vara intressant om man är B2B-marknadsförare i allmänhet och arbetar med rekrytering i synnerhet.

Hög tid för kriskommunikation
dec. 11, 2017

Hög tid för kriskommunikation

Något händer och så plötsligt – presstelefoner går varma och det kommer facebookinlägg dygnet runt. Någon reporter kanske till och med slår läger i entrén. Hög tid att kriskommunicera med andra ord. Detta är något som dagens gäst Anna Trygg, kommunikationschef på Nacka Kommun, har ägnat sig en hel del åt. Hon har hanterat såväl rubriker om bostäder till polygamister som skandaler inom Kommunal. En kris dyker ofta upp utan förvarning med sämsta möjliga timing. När det händer gäller det att du har förberett dig för det som inte skulle kunna hända, att beredskapen är på plats och att direktiven är tydliga. I Passion för kommunikations 42:a avsnitt dyker vi ned i några specifika fall för att hitta allmängiltiga råd och best practice-tips. Som alltid hör ni även Alexander Mason och Åsa Melin Mandre i podden.

Fokuspodd: Så skriver du ett bra pressmeddelande
dec. 06, 2017

Fokuspodd: Så skriver du ett bra pressmeddelande

Fokusavsnitt av Passion för kommunikation där Alexander Mason och Åsa Melin Mandre guidar dig igenom processen där ett pressmeddelande blir till. Vilka steg måste man komma ihåg, vad ska man tänka extra mycket på och finns det något man absolut bör undvika? Allt detta och mycket mer i Passion för kommunikations utbildningsavsnitt i hur du skriver ett bra pressmeddelande.

Så lyckas du med influencer marketing
nov. 26, 2017

Så lyckas du med influencer marketing

Passion för kommunikation tar i det 41:a avsnittet grepp på fenomenet influencer marketing och de gör det tillsammans med Sofia Eriksson, marknads- och försäljningschef på Bookbeat. På ett år har hon arbetat med inte mindre än 100 olika profiler på olika nivåer och hon gästar för att ge sina bästa tips för hur man får till ett riktigt bra profilsamarbete. Hon ackompanjeras, som sig bör, av Alexander Mason från Cision samt Åsa Melin Mandre från Greenhill Relations. Genom att lyssna på detta avsnitt får du konkreta hands on-tips på hur du får ut det mesta och bästa av ett samarbete med en influencer.

Svenskarna och Internet – Valspecial 2018
okt. 19, 2017

Svenskarna och Internet – Valspecial 2018

Litar svenskarna på den politiska informationen på Facebook? Tittar förstagångsväljare på partiledardebatter i TV? Internetstiftelsen i Sverige, IIS, som varje höst ger ut rapporten Svenskarna och Internet har i år gjort en specialrapport om svenskarnas internetvanor i valtider. Hur ser det politiska engagemanget ut på nätet? Vilka kanaler är det som gäller och hur värderas digitala källor? Gäster i studion är Björn Appelgren, projektledare för digital folkbildning på IIS och mediestrategen Brit Stakston. Som vanligt är det Alexander Mason från Cision och Åsa Melin Mandre från Greenhill Relations som leder samtalet.

Svenskarna och internet 2017
okt. 19, 2017

Svenskarna och internet 2017

Det har åter blivit dags att syna svenskarna och deras internetanvändande med hjälp av Internetstiftelsens rapport Svenskarna och Internet 2017. Gäster är Måns Jonasson och Pamela Davidsson från IIS som står bakom rapporten. Med deras hjälp lyfter kvartetten fram de viktigaste punkterna för kommunikatörer i deras vardag. Är Sverige helt digitaliserat idag, vilka sociala medier använder vi och den stora frågan – hur många svenskar har funnit kärleken på internet? Detta och mycket mer i avsnitt 40 av Passion för kommunikation!