”I en värld där gränserna mellan marknad, PR och sociala medier suddas ut är det viktigt att kunna verka i varierade roller och iklä sig flera kostymer. Årets vinnare är expert på att kombinera olika kanaler för att befästa sin digitala närvaro och nå ut i den analoga verkligheten. Poddar, vloggar och bloggar. Böcker, föreläsningar och morgonsoffor. Lägg därtill melodifestivalen och en artistkarriär så blir det tydligt att årets vinnare lever som han lär. Ikväll blir det success, så gör dig redo Viktor Frisk!”

Så löd motiveringen till 2017 års prisutdelning av Cision PR Influencer Award – utmärkelsen som går till Sveriges mest inflytelserike PR-konsult i digitala medier.  Viktor berättar i podden att det känns stort och mäktigt eftersom han har varit nominerad flera gånger tidigare och redan efter första året sa till sig själv att han ska göra allt för att göra avtryck i PR-branschen för att någon gång vinna detta pris.

Alex fyller i och förklarar att just Viktor sticker ut, dels för att han vinner men även för att många av hans följare har börjat följa honom i hans tidigare karriär men att han sen lag till sig med PR och konsultverksamhet. Detta har vi sett ofta tidigare men då gör konsulter motsatt resa – de går från konsultrollen till att helt byta spår. Vad som är fascinerande med Viktor är att han håller de här spåren parallellt, något vi kan komma att se mer av. Fler influencers med redan befintliga följarskaror kan komma att flytta in i konsultbranschen utan att för den sakens skull sluta vara influencers.

Priset delas ut i samband med Spinn-galan som är PR-branschens galakväll. När väldigt många av priserna handlar om kampanjer och kunderna vill Cision lyfta fram de konsulter som gör störst digitalt avtryck under året. Detta vet vi genom att vi mäter en väldig massa olika variabler – allt från Facebook, Twitter och Linkedin till poddar, nyhetsbrev och öppningsfrekvenser. Detta är med andra ord ett pris till de konsulter som lever som de lär.


Ur innehållet

Poddavsnittet “Viktor Frisk – influencer och PR-konsult” handlar i stora drag om:

  • Rollen som Social Media director
  • Vad företag behöver hjälp med
  • En vanlig arbetsdag för Viktor
  • Nyckeln till framgång för företag i sociala medier
  • Strategier vid influencersamarbeten
  • Nästa stora grej inom sociala medier

Influencer + konsult = sant

Viktor berättar i podden om hur han tog steget från att vara influencer med sitt personliga varumärke till att börja arbeta konsultativt i en ny roll som Social Media Director på Mindmakers PR. Han hamnade där på grund av att han känner My Söderholm, VD på Social Minds (som även gästat podden). Efter att Viktor varit med i Melodifestivalen första året var han mycket hos My och därigenom träffade Christina Saliba. Hon tog in honom i ett rum och frågade om hans drömmar och mål med framtiden. Viktor förklarade att han har ännu mer i sig, han vill jobba mer och förverkliga mer.

"Efter en lunch var han anställd, Christina ville ha in honom från måndag morgon."

Sociala medier för företag

Företag vill ha hjälp med hur de kan växa på sociala medier, menar Viktor. Han förklarar att han brukar tänka ungefär som när han gör ett vanligt influencersamarbete där han får en summa för att göra marknadsföring i sina kanaler när han ska konsultera. Ofta när han går in och tittar på företagets kanal märker han snabbt att detta är inget som någon av hans följare mellan 18 och 25 vill följa. Ett konto måste stå på tre ben som ska göra människor intresserade. Om det exempelvis handlar om mat kan det vara människor som alltid är i farten. Då behövs:

1. Inspirerande bilder

2. Kreativa texter

3. Röd tråd som gör att man vill följa över tid. Varför ska man följa ett konto om mat? Jo, man vill bli inspirerad till onsdagsmiddagen eller få tips på helgmat som är enkel att göra. Det ska hela tiden vara något nytt, något kreativt och något koncept som sticker ut, menar Viktor.

En svårighet för många kommunikatörer är att de har ett varumärke, de har en story och en tonalitet. När de då börjar tänka på influencer marketing tar de kontakt med en influencer med stort inflytande inom målgruppen krockar de båda med varandra. Det amerikanska, byråkratiska och korrekta fungerar helt enkelt inte ihop med det skämtsamma, informella som en influencer kan använda som verktyg.

Viktor menar att de i mångt och mycket handlar om att göra sin research. Där tror han att företag måste bli mycket bättre på att göra sin research på rätt sätt och googla, kolla längre bakåt än ett halvår för att se om personen faktiskt står för samma värderingar som de ni gör. Samtidigt tycker han att det är lite coolt när företag som i sitt DNA är strikta och byråkratiska kan väva in lite humor, att det kan bli väldigt roligt. Ett exempel är försäkringsbolaget IF som arbetade med gruppen JLC (Jonas Fagerström, Lucas Simonsson, Carl Déman). De gjorde en skämtsam variation på varför man ska ha en trygghetsförsäkring och det blir roligt samtidigt som man tar in vad varumärket står för samt varför man bör använda sig av deras tjänst.

En vanlig dag som influencer

Viktor börjar alltid dagen med att fråga sig hur mycket han måste göra på en dag för att hänga med i kontinuiteten och kvaliteten. Det brukar resultera i:

  • 1 Instagrampost om dagen för att människor ska fortsätta följa honom i och med att algoritmerna går upp och ner.
  • 3 youtubevideos i veckan
  • 1 blogginlägg om dagen
  • Svara på kommentarer
  • Svara på mail
  • Vara aktiv på Snapchat och Insta Story

Detta är en arbetsdag men han måste alltid fundera på hur han ska lägga upp det för att det ska bli så bra som möjligt. På måndagar spenderar han exempelvis mer tid på att planera och göra research. Vad vill följarna se, vad vill de veta? Hur kan följarna komma honom mer in på djupet men ändå inte för mycket? Där har han satt en gräns, han vill inte bli alltför personlig i sina kanaler. I tid handlar detta om minst 4-5 timmar om dagen på sociala medier.

På frågan om huruvida det är bättre att lägga upp ett mediokert inlägg eller att strunta i att lägga upp något svarar han att han inte skulle hoppa över att lägga upp något.

Där är det bättre att lägga upp något än att inte lägga upp det för att algoritmerna ska gilla det man gör. I Alex roll som marknadschef är han van vid att jobba i kampanjer – man börjar med att göra X och låter en tid gå innan man gör Y. Han medger att Viktors formel med kontinuitet, kvalitet och uthålliget är mer anpassad för dagens klimat och ger sig själv bakläxa.

Som företag borde man åtminstone lägga upp en bild varannan dag för att befästa sin närvaro, menar Viktor. Ett vanligt fel företag gör är att med ojämna mellanrum “få feeling” och “bomba” i sina sociala kanaler genom att exempelvis lägga upp en bild om dagen tre dagar i rad för att därefter känna sig nöjda och vänta tre veckor innan ett nytt inlägg läggs upp.

Han lyfter regeln om 80/20 % – 80 % av innehållet du lägger upp i sociala kanaler ska vara inspirerande medan resterande 20 % ska vara säljande. Detta är för att konsumenten ska kunna köpa produkten men ändå bli inspirerad och gilla varumärket. De inspirerande bilderna behöver inte vara bilder på vackra solnedgångar utan det handlar om att få in produkten eller varumärket i ett kreativt sammanhang. Ett tacksamt sätt är att hålla koll på högtider och stora händelser. Om Sverige spelar en fotbollsmatch ikväll, vad kan vi göra med vår tårtprodukt då? En sverigetårta!

Viktors tips för influencersamarbeten

Tänk mycket på att ta in konsumenten och se var det blir taggade och vad som engagerar dem, menar Viktor. Kombinera olika aktiviteter mellan aktiviteter på stan, kreativa inlägg och samarbeten med influencers. En influencer med 100 000 följare brukar ta upp emot 50-60 tusen för en instagrampost och då kan man även få en youtubevideo på köpet. Som företag är det viktigt att inte bli snåla och kortsiktiga vid influencersamarbeten. En instagrampost kommer inte att förändra världen, se istället till att göra en skräddarsydd paketdeal där ni exempelvis kommer överens om 2 instagramposter med tre veckors mellanrum för att det ska vara aktivt under en längre tid och komplettera det med 2 youtubeposter. Detta ger mer publicitet och sannolikt även mer rabatt eftersom ni gör en större deal.

Åsa refererar till en tidigare podd med Bookbeat där de pratade om deras influencerstrategi. Då hade de som uttalat mål ett visst antal signups och detta fick influencern att arbeta extra för att uppnå målet.

"Trovärdiga samarbeten där alla parter känner sig nöjda kommer troligtvis leda till kommande samarbeten"

Länge leve live

Nästa stora grej blir att allt fler kommer att sända live, extramaterial bakom kulisserna och möjligheten att komma människorna bakom fasaden nära är det som lockar. Detta påstår Viktor och liveshower som går live direkt ut på youtube kommer att bli ännu större, menar han.

Youtube kommer att växa ännu mer och Viktor tror även att Instagram kommer att få än fler utvecklingar i form av förbättrade algoritmer för att göra plattformen än mer populär. Bloggar kommer att försvinna på sikt och Facebook känns så pass rörigt med alla fejkkonton och reklam. Facebook måste verkligen rensa upp om de vill ha sina följare kvar, förklarar Viktor.

 



 

 

Avsnitt 44– “Viktor Frisk – influencer och PR-konsult”

Avsnittet är ca 42 minuter långt

Om Passion för kommunikation

I Cisions podcast Passion för kommunikation bjuder vi i varje avsnitt in en specifik gäst som är specialist inom sitt område. Det bjuds på tips, trendspaningar och intressanta samtal. I varje avsnitt är Alexander Mason, Kommersiell chef på Cision Skandinavien och Åsa Melin Mandre, PR-konsult på Greenhill Relations med i studion. Gemensamt för alla gäster, Alex och Åsa är att de alla delar en passion för kommunikation.

 

FLER AVSNITT AV PASSION FÖR KOMMUNIKATION

Lämna en recension